Jeszcze w sprawie elektromobilności

0
37
REKLAMA

4,5 mld PLN – tyle ma kosztować fabryka samochodów elektrycznych. Co prawda nie wiemy jeszcze, co tam będzie produkowane, ale już wiemy, ile będzie kosztować fabryka, w której to coś będzie powstawać. Tym razem ironizuję tylko trochę, bo rzeczywiście mniej więcej można szacować koszt budowy takiej fabryki nawet wtedy, gdy do końca nie znamy produktu końcowego. Z tym że „mniej więcej” jest tutaj bardzo ważną częścią zdania.
Jak rozumiem, w kwestii budowy samochodu wciąż jesteśmy na etapie rysunków. Podobno wybrano trzy projekty, ale w sensie właśnie rysunków, i teraz tworzy się coś w rodzaju projektu technicznego. Choć szczegółów na ten temat brak. Oby tylko nie było tak (niestety wydaje się, że tak jest i będzie), jak z polskim promem pasażerskim. Stępkę pod niego Mateusz Morawiecki położył bodajże w połowie 2016 roku, a do dzisiaj nie ma jego projektu. Ale mająca go wybudować Stocznia Szczecin została formalnie reaktywowana i to jest najważniejsze.
Fabrykę ma budować spółka Elektromobility Poland, której udziałowcami są koncerny energetyczne, czyli innymi słowy: fabrykę mają budować właśnie one. Jest to kolejne wyzwanie finansowe dla tych koncernów, które musiały już sprostać kosztom łączenia energetyki z górnictwem, cały czas budować nowe moce konwencjonalne i odnawialne, zajmować się drożnością sieci elektroenergetycznych (to wielkie wyzwanie na kolejne lata) i jeszcze, niemalże przy okazji, inwestować w startupy. I pewnie to nie koniec wyliczanki.
Skąd na to brać pieniądze? Normalnie można by było po prostu podnieść cenę prądu. Zresztą o takim sposobie znajdowania środków przez (de facto) rząd pisałem już trzy lata temu. Problem w tym, że prąd i tak drożeje, i to potężnie, przez wzrost cen pozwoleń na emisje CO2 i przez wzrost cen węgla. W roku 2019 większość konsumentów tego nie odczuje albo odczuje to nieznacznie, bo rząd ma do cen prądu dopłacać. A potem? No właśnie… A tak na marginesie a propos inwestycji koncernów energetycznych, to mało mówi się o tym, że jak już ten milion samochodów będzie po Polsce jeździł, to trzeba będzie jakoś umożliwić jego ładowanie. Jeśli tylko połowa właścicieli przeprowadzałaby ten proces w nocy w lecie, to nie da się, uwzględniając obecną sytuację w systemie, ani tego prądu wyprodukować, ani dostarczyć. Czy w ogóle stawiający cel miliona samochodów na prąd zdają sobie z tego sprawę?
Spółki energetyczne miałyby na fabrykę wyłożyć 3 mld złotych, reszta pochodziłaby na przykład z emisji obligacji. Ale te trzy miliardy w obecnej sytuacji, przy zadaniach realizowanych i tych, które trzeba realizować w związku z głównym celem działania energetyki, to naprawdę spore obciążenie. I, powtarzam to po raz kolejny, nie ma żadnego dowodu na to, że taki, będący w stanie przejechać 200 km samochód kosztowałby wyraźnie mniej niż 100 tysięcy złotych. O zwolnieniu go np. z VAT‑u nikt na razie oficjalnie nie mówi. Kto z Państwa kupiłby go za taką kwotę?
A zatem dopłaty. To jedyna opcja. I, jak już pisałem wielokrotnie, samochody elektryczne sprzedają się w zasadzie tylko tam, gdzie takie dopłaty istnieją. Choć przypominam, że i tak stanowią obecnie niewielką część sprzedaży. Tak czy inaczej, polski rząd chce zacząć do aut elektrycznych dopłacać. I to jest wreszcie jakiś sensowny konkret, jeśli na poważnie mówimy o elektromobilności w Polsce. Dopłata wynosiłaby 30% ceny samochodu, ale nie więcej niż 36 tysięcy złotych. Oznacza to, że najtańszy obecnie sprzedawany w Polsce pojazd, którego zasięg jest jednak relatywnie niewielki (możemy mówić o poziomie stu kilkudziesięciu kilometrach), kosztowałby około 70 tysięcy złotych. A to już poziom nieco tylko lepiej wyposażonych octavii, golfów czy corolli. Co prawda, walory użytkowe takiego samochodu są znacznie mniejsze od wspomnianych modeli, ale jednak porównywalna cena mogłaby zachęcić większe grono potencjalnych chętnych. Bo na razie jest z owymi chętnymi krucho. W 2018 roku sprzedano w Polsce 620 elektryków, na 530 tysięcy sprzedanych nowych samochodów osobowych…

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o