110 lat nowoczesnego Tarnowa

0
214
Monumentalny gmach dworca kolejowego w Tarnowie
Monumentalny gmach dworca kolejowego w Tarnowie | Fot. archiwum
REKLAMA

W bogatej historii miasta pod Górą św. Marcina wiele jest wydarzeń, które zasługują na szczególną pamięć i uwagę. Śledząc minione daty doszukać się można jednego dnia, w którym nastąpiło uroczyste uruchomienie aż trzech strategicznych inwestycji. Odmieniły one życie tarnowian i przyczyniły się do rozwoju miasta. 110 lat temu do użytku oddano gmach dworca kolejowego, sieć wodociągową i elektrownię, której uruchomienie dało zielone światło dla budowy linii tramwajowej.

W kierunku nowoczesności
Tarnów, będąc pod zaborem austriackim, bardzo skutecznie wykorzystywał możliwości rozwoju jakie dawała autonomia. Ogromne zasługi dla ożywienia gospodarczego miasta w tym okresie miał ówczesny burmistrz Tarnowa Tadeusz Tertil.
Na początku XX wieku rozwój miasta wymuszał na rządzących podejmowanie zdecydowanych kroków w celu usprawnienia komunikacji i budowy nowych budynków użyteczności publicznej. Magistrat musiał uporać się także z problemem najpilniejszym, tj. modernizacją systemów wodociągowych. W owym czasie woda do miasta była dostarczana przez stary drewniany rurociąg, który miał swój początek w Krzyżu. Lekarze alarmujący o fatalnym stanie zdrowia tarnowian i złym stanie sanitarnym miasta, wymusili na tarnowskich rajcach działania, które doprowadziły do przygotowania projektu nowoczesnego wodociągu, napędzanego prądem elektrycznym pozyskiwanym z miejskiej elektrowni. Początkiem nowego stulecia wiadome także było, że dotychczasowy dworzec kolejowy ze względu na zwiększającą się liczbę podróżnych będzie niewystarczający dla rozrastającego się miasta.

REKLAMA

Nowoczesne inwestycje
Wydarzenia, które miały miejsce 24 listopada 1910 roku wprowadziły miasto w zupełnie nową rzeczywistość. – Powyższa data stała się jedną z najważniejszych w historii Tarnowa. Powszechnie uznano ten dzień za „święto inwestycji” w mieście – w tym szczególnym dniu uruchomiono bowiem nowy dworzec kolejowy, elektrownię tarnowską i dokonano poświęcenia wodociągu – pisze Tadeusz Rzepecki, prezes Tarnowskich Wodociągów w jubileuszowej publikacji wydanej w stulecie powstania nowoczesnego wodociągu.
Radości z otwarcia dworca kolejowego nie kryto w lokalnej prasie: „Nareszcie — po kilku latach prawdziwej męki, zarówno personelu kolejowego, jak przejeżdżającej Publiczności, doczekaliśmy się nowego dworca kolejowego, którego otwarcie odbyło się bardzo uroczyście we czwartek d. 24 listopada 1910 roku. W pięknie przystrojonym westybulu zebrali się liczni przedstawiciele władz rządowych i autonomicznych, duchownych i świeckich, posłowie do Rady Państwa i Sejmu, delegaci instytucji miejscowych i przedstawiciele miejscowego personelu kolejowego, ażeby uczestniczyć w uroczystości poświęcenia (…) – czytamy w tygodniku “Pogoń” z 27 listopada 1910.

Tarnów w najlepszym okresie rozwoju?
– „Chyba już nigdy w dziejach naszego miasta nie powtórzy się taki ewenement jak dzień 24 listopada 1910 roku, kiedy oddano społeczności piękny dworzec kolejowy, wodociągi, elektrownię. To było naprawdę osiągnięcie na miarę wieku” – wspomina Roman Kolasiński w opracowaniu Antoniego Sypka „60 lat Zakładu Elektrycznego Tarnów 1937 – 1997”.
W kolejnych miesiącach miasto przechodziło dalszą modernizację. Tak w rok po święcie miejskich inwestycji, o oficjalnym otwarciu linii tramwajowej donosiła tarnowska „Pogoń” z 1 października 1911 r.: Z przyjemnością tedy konstatujemy, że przez wprowadzenie tej inwestycyi, jak niemniej przez wspaniałe oświetlenie miasta nowemi lampami wiszącymi systemu „Graetzin”, wyprzedził Tarnów wszystkie miasta prowincyonalne w Galicyi, co gospodarce miejskiej i burmistrzowi Dr. Tertilowi wielką przynosi chlubę”.

REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o