Amerykańska kobieta

0
231

Dziś, podobnie jak przed tygodniem, temat kanadyjski. Mija bowiem pół wieku od wydania American Woman, albumu i jednocześnie najpopularniejszego utworu w historii zespołu Guess Who. Bandu, który zdobył szacunek nie tylko w kraju klonowego liścia.

Byłoby przesadą stwierdzenie, że The Guess Who należał w Europie do grona znanych i popularnych grup rockowych. Niemniej jednak na kontynencie amerykańskim miał w tamtych latach niemało fanów i cieszył się sporym uznaniem. Działo się tak z dwóch powodów. Po pierwsze kompozycje, które proponował udanie i z klasą, wpasowywały się w stylistykę popularnej wówczas w Kanadzie i USA muzyki. Po drugie miał w swoim składzie muzyka nieprzeciętnie utalentowanego w osobie kompozytora i zarazem gitarzysty prowadzącego – Randy’ego Bachmana. Muszę wyznać, że chyba jak większość nie tylko polskich, ale i europejskich nastolatków (może poza Brytyjczykami) najpierw zetknąłem się z późniejszym zespołem Randy’ego, czyli Bachman – Turner Overdrive, a dopiero potem dotarłem do Guess Who.
W latach 1973‒74 Bachman – Turner co rusz serwowali rockowe hiciory, takie jak: You Ain’t Seen Nothing Yet, Takin’ Care Of Business, Roll On Down The Highway czy choćby Hey You. To były przeboje popularne również w Polsce. Ta formacja to jednak odrębna historia.
Natomiast, jeśli chodzi o założony w Winnipeg Guess Who, to w chwili wydania albumu American Woman, szóstego w dyskografii, grupa miała za sobą (począwszy od wydania debiutanckiego singla Tribute To Buddy Holly) osiem lat istnienia, mimo że nazwę Guess Who przyjęła dopiero w roku 1966. W 1967 singel His Girl trafił na listy brytyjskie. Niestety, krótkie i kiepsko przygotowane tournée po Wielkiej Brytanii pogrążyło ekipę w długach.
Po powrocie do Kanady band ugruntował swoją popularność m.in. występami w telewizyjnym programie Let’s Go. W kolejnym roku, dzięki wsparciu finansowemu producenta Jacka Richardsona, zarejestrował w Nowym Jorku album Wheatfield Soul. Singel pochodzący z tego wydawnictwa, zatytułowany These Eyes zdobył szczyt kanadyjskiej listy przebojów.
Minęły dwa kolejne lata i przyszedł czas na American Woman. To był udany album, któremu i dziś trudno odmówić ponadczasowych walorów. Poza utworem tytułowym znalazły się tu m.in. urokliwa folkująca ballada Talisman, ładny, lekko psychodeliczny No Time, przebojowy No Sugar Tonight (wydany na singlu z American Woman), fajny instrumentalny 969 (Old Man) czy wreszcie udane bluesisko Humpty’s Blues American Woman. Niespełna pół roku po wydaniu albumu Randy Bachman – nie mogąc pogodzić stylu życia zespołu z zasadami religii mormonów, której był wyznawcą – opuścił Guess Who.
Trzy miesiące wcześniej singel z numerem tytułowym osiągnął szczyt amerykańskiego zestawienia magazynu Billboard, a potem, w kategorii krążek roku uplasował się na miejscu trzecim.
Bez specjalnego uszczerbku dla przekazu, tytuł utworu można by tłumaczyć jako „Amerykanka”. Pozostańmy jednak przy jego dwuczłonowej wersji. Oto, o czym traktuje: Amerykańska kobieto, trzymaj się ode mnie z daleka/Amerykańska kobieto, pozwól mi po prostu być/Nie szwendaj się pod moimi drzwiami/Nie chcę więcej widzieć twej twarzy/Mam ważniejsze rzeczy do zrobienia/Niż spędzanie czasu na starzeniu się z tobą/Kobieto, powiedziałem, trzymaj się z daleka/Amerykańska kobieto, słuchaj co mówię. No, ale to nie wszystko, bo w ostatniej zwrotce tytułowa „Amerykanka” staje się swoistą alegorią USA. Amerykańska kobieto (…) Nie potrzebuję twoich maszyn wojennych/Nie potrzebuję twoich scen z getta/Kolorowe światła mogą hipnotyzować/Błyszcz w oczach kogoś innego/Amerykańska kobieto, odejdź ode mnie.
Tu coś a propos tekstu. John Lennon powiedział kiedyś, że znaczenie wszystkich piosenek pojawia się już po ich nagraniu, bo ktoś musi je zinterpretować. W 2014 roku Bachman wyraził pogląd, że jest to „antywojenny protest song”, wyjaśniając, że kiedy wymyślił go z pozostałymi muzykami, tak zespołowi, jak i amerykańskiej publiczności doskwierała wojna w Wietnamie. O genezie tak mówił: Byliśmy w trasie po Stanach. To było pod koniec lat 60-tych. Pewnego razu na granicy USA i Kanady, w Północnej Dakocie próbowano nas zaciągnąć do wojska i wysłać do Wietnamu. Na szczęście udało nam się wrócić do Kanady.
Na koniec jeszcze ciekawostka. Guess Who zostali zaproszeni na specjalny występ w Białym Domu. Było to 17 lipca 1970 roku, sześć miesięcy po wydaniu piosenki. Z powodu, jak słusznie sądzono, antyamerykańskiego tekstu, Pat Nixon, żona prezydenta Richarda Nixona, poprosiła, aby zespół podczas swojego występu zrezygnował z wykonania American Woman.

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o