Puellae Orantes w rytmie Straussa

0
53
puellae-strauss
REKLAMA

To niezwykłe wydawnictwo muzyczne, zważywszy, że znane z instrumentalnych nagrań i wykonań melodyjne utwory rodziny Straussów po raz pierwszy usłyszeć można w wersji wokalnej i to śpiewane w języku niemieckim.
Dziewczęcy Chór Katedralny Puellae Orantes istnieje od 1985 r. przy bazylice katedralnej w Tarnowie. Założycielem i dyrygentem chóru jest ks. Władysław Pachota, za kształcenie wokalne odpowiada Aleksandra Topor, wykonująca również sopranowe partie solowe. Do zespołu należą dziewczęta w wieku 10 – 19 lat z Tarnowa i okolicznych miejscowości. Cechą wyróżniającą go spośród innych tego typu dziecięcych formacji wokalnych jest wysoki poziom artystyczny, osiągnięty żmudną i wieloletnią pracą. Chór jest laureatem 22 konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Przemierzył z koncertami niemal całą Europę i Stany Zjednoczone. Współpracuje z wybitnymi kompozytorami. Trzykrotnie nominowany był do nagrody Fryderyka i raz ową statuetkę otrzymał. Dokonał nagrań dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia, a ponadto dla telewizji francuskiej France 2 i France 3, radia watykańskiego, holenderskiego, francuskiego.
„Szlakiem Straussa” to już dziewiąta płyta w dorobku tarnowskiego chóru.
– Pomysł jej nagrania zrodził się po Koncertach Wiedeńskich, zaprezentowanych przez austriackich i polskich wykonawców w styczniu tego roku. Koncerty były entuzjastycznie odebrane przez publiczność w Krakowie, Katowicach i Lusławicach. Przy ich okazji spotkaliśmy się z Orkiestrą Solistów Wiedeńskich i pomyśleliśmy, że warto byłoby wspólnie nagrać płytę – wspomina Aleksandra Topor.
Na krążku znalazły się najbardziej znane walce i polki dynastii Straussów – Jana (ojca) oraz synów Jana i Józefa. Album wieńczy „Walc warszawsko‑wiedeński”, skomponowany na zamówienie chóru przez młodego warszawskiego kompozytora Łukasza Farcinkiewicza – dzieło nawiązuje do tradycji Straussowskiej, zawierając jednocześnie polskie motywy. Farcinkiewicz jest też aranżerem wszystkich pozostałych utworów na płycie, które wykonane są bez wyjątku wokalno‑instrumentalnie, co w dużym stopniu decyduje o oryginalności wydawnictwa.
Podczas nagrań zespołami dyrygowali Wolfgang Sobotka – wicegubernator Dolnej Austrii, będący równocześnie uznanym dyrygentem, oraz Piotr Gładki – kierownik artystyczny Orkiestry Solistów Wiedeńskich.

REKLAMA
REKLAMA
Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments