Tydzień z roześmianą muzą

0
107
kultura talia2014
REKLAMA

W lipcowym numerze TEMI publikowaliśmy listę zaproszonych na tegoroczny festiwal spektakli konkursowych i pozakonkursowych. Dziś przypominamy ją, uwzględniając te widowiska, które w ostatnich dniach poszerzyły propozycję okołofestiwalowych atrakcji w Solskim i poza jego murami.
Zestaw dziewięciu inscenizacji, które powalczą o Grand Prix Talii oraz inne nagrody i wyróżnienia, pozostaje bez zmian. Zmagania konkursowe 19 września rozpocznie tarnowski spektakl „Reprodukcja” autorstwa Marcina Cecko, w reżyserii Jakuba Porcari. W zamieszczonej obok rozmowie z reżyserem przybliżamy nieco Czytelnikom zarówno samą komedię, której akcja rozgrywa się w Tarnowie, jak i niektóre tajniki jej scenicznego wystawienia.
Pozostałe spektakle konkursowe to:
20 września – Teatr Bagatela w Krakowie: „Prawda” Floriana Zellera, w reż. Henryka Jakuba Schoena; 21 września – Teatr Współczesny w Szczecinie: „Zemsta” Aleksandra Fredry, w reż Anny Augustynowicz; 22 września – Teatr Collegium Nobilium w Warszawie: „Tonacja Blue” Davida Hare, w reż Marcina Hycnara; 23 września – Teatr im. St. Witkiewicza w Zakopanem: „Człapówki – Zakopane” wg powieści Andrzeja Struga „Wielki dzień. Kronika niedoszłych wydarzeń”, w reż. Andrzeja Dziuka; 24 września – Teatr im. J. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim: „Wesołe kumoszki z Windsoru” Williama Szekspira, w reż. Jacka Głomba (Duża Scena); 24 września – Teatr Improwizowany Hofesinka z Warszawy: „Living room” (Mała Scena); 25 września – Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach: „Jakiś i Pupcze” Hanocha Levina, w reż Piotra Szczerskiego; 26 września – Teatr Kwadrat z Warszawy: „Ciotka Karola 3.0” Brandona Thomasa, w reż. Andrzeja Nejmana.
Wszystkie wymienione spektakle zostaną zagrane dwukrotnie w ciągu dnia na Dużej Scenie Tarnowskiego Teatru, za wyjątkiem prezentacji Teatru Improwizowanego, która odbędzie się na Małej Scenie.
Oceniać je będzie jury, którego skład uległ pewnej zmianie. W szacownym gronie zasiądą, jak planowano, dwie panie: Joanna Szczepkowska (aktorka, felietonistka, pisarka) i Dorota Segda (aktorka, profesorka krakowskiej PWST) oraz Bartosz Szydłowski (reżyser, dyrektor nowohuckiego Teatru Łaźnia Nowa), natomiast krytyka teatralnego Jacka Sieradzkiego, któremu obowiązki zawodowe nie pozwolą pojawić się w Tarnowie, zastąpi Andrzej Bart, pisarz, scenarzysta i reżyser. Warto też pamiętać, iż niezależnie od werdyktu profesjonalistów swojego laureata, czyli najzabawniejszą komedię festiwalu, wybierać będzie tarnowska publiczność.
Przeglądowi konkursowemu towarzyszyć będą cztery spektakle pozakonkursowe, z czego dwa to całkiem nowe propozycje warte uwagi. 27 września widzowie zobaczą na Dużej Scenie zapowiadaną już „Gołą babę”, monodram autorski tegorocznej jurorki Joanny Szczepkowskiej, w reżyserii Agnieszki Glińskiej, a na Scenie Underground Tarnowski Teatr przypomni bardzo dobrą tarnowską inscenizację sztuki Levina z ubiegłego sezonu – „Jakobi i Leidental” w reżyserii Małgorzaty Warsickiej.
Natomiast 22 i 23 września Małą Scenę wezmą w posiadanie kolejno Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi i Teatr Nowy w Krakowie – obydwa poprowadzą nas w rosyjskie klimaty, te dawne, sowieckie i całkiem nowe. Pierwszy z nich pokaże sztukę młodej dramatopisarki Jarosławy Pulinowicz „Marzenie Nataszy”, w reżyserii Nikołaja Kolady, która jest próbą diagnozy współczesnej młodzieży na podstawie historii dwóch Nataszy, rosyjskich nastolatek. Drugi opowie z humorem o słynnym radzieckim bardzie, Włodzimierzu Wysockim, który na co dzień zmagał się z komunistyczną władzą i bezpieką, ale również z alkoholem i morfiną. Muzyczny spektakl „Wysocki. Powrót do ZSRR” powstał w oparciu o zapiski Mariny Vlady „Przerwany lot”, na podstawie listów przyjaciół pieśniarza i poety oraz książki „Umierałem sto razy” Zdzisława Korczaka, a scenariusz do niego napisał i wyreżyserował Piotr Sieklucki.
Ale to nie koniec atrakcji związanych z tegoroczną Talią. 27 września na tarnowskim Rynku Teatr Akt z Warszawy będzie bawił publiczność widowiskiem o tajemniczo i dwuznacznie brzmiącym tytule „Płonące laski 4”, w reżyserii Ambrożego Pogorzelskiego. To godzinne przedstawienie opowiada w zabawny i przewrotny sposób o odnajdywaniu radości życia w prozaicznych zdarzeniach codziennego dnia, mieszają się w nim czasy i rzeczywistości, zaś dodatkową atrakcją są gry ognia, świateł i muzyka, wplecione w akcję. Początek o godzinie 20.30.
Gala finałowa festiwalowej imprezy, z odczytaniem werdyktu jury i rozdaniem nagród, zaplanowana została na 28 września w Centrum Sztuki Mościce. Uświetni ją Teatr IMKA z Warszawy znakomitą inscenizacją „Operetki” Witolda Gombrowicza, wyreżyserowaną przez Mikołaja Grabowskiego, na scenie zobaczymy m.in. samego reżysera, Iwonę Bielską, Magdalenę Boczarską, Andrzeja Konopkę i Tomasza Karolaka. Niezapomniane wrażenia artystyczne gwarantowane.
XVIII Ogólnopolski Festiwal Komedii Talia zapowiada się wyjątkowo ciekawie – w zestawie zaproszonych spektakli każdy teatroman znajdzie coś dla siebie – od polskiej klasyki po sztuki współczesne, a nawet teatr uliczny. Ciekawostką jest, iż zdecydowaną większość przedstawień, które obejrzymy w ramach festiwalu, wyreżyserowali dyrektorzy polskich teatrów, więc, jak żartuje Rafał Balawejder, będziemy mieli mały przegląd ich poczucia humoru, które nie jest bez znaczenia dla rodzimego repertuaru. Tarnowscy widzowie będą mieli zatem okazję je ocenić.

REKLAMA
REKLAMA

Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments