6 milionów Polaków nie zmienia opon na zimowe

0
222
jazda w zimie na letnich oponach - wypadek
REKLAMA

6 milionów Polaków nie zmienia opon na zimowe – wynika z szacunków Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Czujność kierowców w ostatnich latach uśpiły niezbyt mroźne i suche zimy. Tymczasem Polska charakteryzuje się największą liczbą ofiar na drogach w całej Unii Europejskiej. Zmusić kierowców do zmiany opon z letnich na zimowe może tylko wprowadzenie takiego obowiązku, co zresztą popiera 82 proc. poruszających się po drogach Polaków. Jednocześnie firmy oponiarskie pracują nad coraz lepszą przyczepnością swoich opon w najtrudniejszych warunkach. Służy temu m.in. zaawansowane laboratorium badań nad śniegiem, w którym Goodyear wytwarza modele 3D śniegu i bada je, korzystając z najnowszych technologii.

– Badanie nad śniegiem odgrywa istotną rolę w rozwoju technologii oponiarskich. Producenci opon badają właściwości śniegu po to, aby zastosować jeszcze lepsze technologie i rozwiązania. Wszystko to przekłada się na lepsze właściwości jezdne opon, co z kolei istotnie wpływa na komfort jazdy, bezpieczeństwo i zachowanie opony w trudnych warunkach zimowych – mówi Paweł Jezierski, kierownik ds. komunikacji w regionie Europy Wschodniej-Północ w Goodyear.

REKLAMA

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego w Polsce mamy największą w Unii Europejskiej liczbę ofiar na drogach. Od kilkudziesięciu lat na polskich drogach każdego roku dochodzi do niemal pół miliona wypadków oraz kolizji, w których ginie ponad 3 tys. osób. Jedną z przyczyn tych niechlubnych statystyk może być brak wymiany opon z letnich na zimowe.

Czy opony zimowe są obowiązkowe w Polsce?

W Polsce nadal jazda na oponach zimowych jest jedynie zalecana, nie ma bowiem takiego ustawowego obowiązku. A zatem to czy kierowca zdecyduje się na ogumienie zimowe, wynika jedynie z jego dobrej woli i … odpowiedzialności.

Z badań przytaczanych przez PZPO wynika, że aż 1/3 polskich kierowców (6 mln) zimą jeździ na oponach nieprzystosowanych do zimowych warunków. Eksperci podkreślają, że konieczne jest wprowadzenie przepisów nakazujących zmianę opon w zimie. Oczekują tego również sami kierowcy. Według ubiegłorocznych badań Moto Data „Badanie użytkowników samochodów” przytaczanych przez PZPO 82 proc. zmotoryzowanych popiera taki obowiązek.

Raport Komisji Europejskiej wskazuje, że w krajach, w których wprowadzono taki wymóg, średnio o 46 proc. zmalało prawdopodobieństwo wystąpienia wypadków w porównaniu z jazdą na letnich oponach w warunkach zimowych. Liczba śmiertelnych wypadków spadła średnio o 3 proc., ale w niektórych krajach nawet o 20 proc. Testy Auto Express i RAC przytaczane przez PZPO pokazują, że na ośnieżonej drodze przy prędkości 48 km/h auto na oponach zimowych zahamuje o 31 metrów wcześniej niż pojazd na letnich.

– Tylko dobra opona zimowa będzie w stanie zapewnić bezpieczeństwo i komfort prowadzenia samochodu w trudnych warunkach zimowych na zaśnieżonych drogach – podkreśla Paweł Jezierski. Dlatego najwięksi producenci opon inwestują w badania nad interakcją śniegu i różnego rodzaju mieszanki gum. Goodyear uruchomił  zaawansowane laboratorium badań nad śniegiem, które mieści się w Centrum Innowacji Goodyear w Luksemburgu.

– W warunkach laboratoryjnych wytwarzamy śnieg o różnych właściwościach i badamy jego tarcie na oponę. Wszystkie wnioski płynące z badań, przy których też stosujemy nowoczesne technologie takie jak modelowanie 3D, sprawiają, że możemy stosować innowacyjne rozwiązania, dopasowywać kształt bieżnika oraz rodzaj mieszanki do właściwości danego śniegu – tłumaczy ekspert Goodyeara.

Choć wydaje się, że śnieg jest zawsze taki sam, to jednak ciągle zmienia swój stan. Poszczególne kryształki zrastają się w punktach styku (tzw. spiekanie), co powoduje przyleganie śniegu do opony. W zależności od warunków śnieg przykleja się do bieżnika w mniejszym lub większym stopniu. O ile suchy puch waży około 30 kg/m³, o tyle ubity śnieg na ziemi już 500 kg/m³, a twardy nawet 800 kg/m³. Na interakcję śniegu i opony wpływają również inne czynniki, m.in. temperatura powietrza czy prędkość, najważniejsze znaczenie ma jednak struktura śniegu.

– Zwarty śnieg pozostaje w rowkach bieżnika, świeży puch niemal całkowicie przykrywa oponę, natomiast twardy i ubity śnieg niemal nie przywiera do opony, stwarza jednak również trudne warunki na drodze – wskazuje Paweł Jezierski. – W praktyce opona zimowa sprawdza się bardzo dobrze, kiedy ma odsłonięte wszystkie krawędzie chwytne, kiedy śnieg nie przywiera do niej. Wtedy liczba rowków ma znaczenie i sprawia, że samochód ma jeszcze lepszą przyczepność.

Im więcej odsłoniętych rowków na oponie, tym bezpieczniej. Istotne znaczenie ma także liczba lameli, czyli nacięć klocków bieżnika, które zwiększają przyczepność. W oponach klasy premium, np. Goodyear UltraGrip 9+, znajduje się 2,5 tys. specjalnie zaprojektowanych lameli.

– O jakości opony zimowej świadczą głównie trzy elementy: specjalna mieszanka bieżnika, dopasowany zimowy bieżnik oraz dodatkowe żłobienia zwane lamelami, które gwarantują dodatkową przyczepność – wymienia ekspert Goodyeara.

Inżynierowie z laboratorium badań nad śniegiem produkują kryształki śniegu w różnych formach. Analizują je za pomocą tomografii mikrokomputerowej i następnie tworzą modele 3D próbek śniegu. W laboratoriach miesza się też różne rodzaje śniegu tak, by odtworzyć warunki panujące na ośnieżonych drogach. W ten sposób sprawdzają tarcie opony, dopasowując mieszanki gumowe, profile i ułożenie lameli. Wyniki badań testowane są przez zawodowych kierowców na zimowych torach Szwajcarii, Skandynawii i Nowej Zelandii.

Kiedy zaleca się zmianę opon letnich na zimowe?

Przede wszystkim wtedy, gdy panują tzw. zimowe warunki pogodowe, a więc mamy do czynienia z oblodzeniem nawierzchni, a także rozmokłym lub ubitym śniegiem. Poza tym, inwestycja w ogumienie zimowe wskazana jest również przy temperaturze poniżej 7°C. Niektórzy wymieniają opony cyklicznie w okresie od października do Wielkanocy. Inni z czynnością tą czekają do pierwszych śniegów, sugerując się warunkami pogodowymi, nie kalendarzem.

Czy opony zimowe są obowiązkowe we wszystkich państwach w Unii Europejskiej?

Czy trzeba zmieniać opony na zimowe, wybierając się do poszczególnych państw w Europie? Sytuacja pod tym względem jest bardzo zróżnicowana, bowiem nie we wszystkich państwach UE jest obowiązek zmiany opon na zimowe. A zatem, kwestia ta zależy od regionu, regulacji prawnych, ale też warunków pogodowych w danym kraju. Jak zatem obowiązek wymiany opon na zimowe przedstawia się w wybranych krajach UE?

  • Austria – choć taki obowiązek jest, to jednak tylko wtedy, gdy występują warunki typowo zimowe, i dotyczy to okresu od 1 listopada do 15 kwietnia.
  • Chorwacja – tylko wtedy, gdy wystąpią warunki typowo zimowe na drodze – w okresie od końca listopada do kwietnia.
  • Czechy – w sytuacji, gdy wstąpią lub prognozowane są warunki typowo zimowych, oraz na drogach oznaczonych specjalnym znakiem – w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia.
  • Finlandia – w okresie od 1 grudnia do końca lutego.
  • Francja – obowiązek ten dotyczy tylko Alp Francuskich.
  • Litwa – w okresie od 1 listopada do 1 kwietnia.
  • Łotwa – w okresie od 1 grudnia do 1 marca.
  • Niemcy – w okresie zimowym w zależności od panujących warunków pogodowych.
  • Rumunia – w okresie od 1 listopada do 31 marca.
  • Słowacja – w przypadku wystąpienia szczególnych warunków pogodowych.
  • Szwecja – w okresie od 1 grudnia do 31 marca.
REKLAMA

Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments