Enyaq iV pierwsza w pełni elektryczna Skoda

0
176
Skoda Enyaq iV
REKLAMA

Skoda zaprezentowała swego pierwszego elektrycznego SUV-a Enyaq iV. Czeski „elektryk” oferowany z trzema wartościami pojemności baterii, w pięciu wariantach mocy i z napędem na tył lub obie osie. Najbardziej ekonomiczna wersja będzie miała zasięg wynoszący ponad 500 km.

Skoda Enyaq iV jako pierwsza w koncernie Volkswagena przedstawiła elektrycznego SUV-a, pomimo tego, iż koncernowy bliźniak VW ID.4, który zaprezentowany zostanie trzy tygodnie później, schodzi już z linii montażowych, zaś zakłady w Mlada Bolesław dopiero przygotowują się do rozpoczęcia produkcji.

REKLAMA

Ale to właśnie SUV Skody jako pierwszy zaprezentowano na oficjalnej gali zorganizowanej w Pradze.

Samochód, zaprojektowany na modularnej platformie MEB Grupy VW, ma dużą szansę na sukces, gdyż łączy cechy kompaktowego crossovera z napędem elektrycznym, z typową dla skody użytecznością i większą niż u konkurentów przestrzenią wewnątrz, co czyni go idealnym autem rodzinnym.

Projekt elektrycznego crossovera nakreślił jeszcze Jozef Kaban, obecnie szef designu Volkswagena, ale dopracował go Oliver Stefani, obecny główny stylista Skody.

Enyaq ma długość 4649 mm, szerokość 1879 mm, wysokość 1616 mm, a rozstaw osi to 2765 mm. Jego bryła jest nowoczesna i dynamiczna, ale bez stylistycznych fajerwerków, typowa dla Skody.

Wyjątkiem jest opcjonalny, podświetlany grill Cristal Face z animowaną funkcją „Coming-Leaving Home” i potężne koła. Już w bazowej wersji mają rozmiar 18 cali, natomiast w topowej odmianie mogą mieć rozmiar nawet 21 cali.

Co jednak najważniejsze, przy kompaktowych wymiarach nadwozia, gdyż Enyaq jest krótszy od Octavii, wnętrze oferuje przestronność porównywalną z największym SUV-em marki, czyli Kodiaqiem. Miejsca tak z przodu, jak i na tylnej kanapie jest pod dostatkiem, a przy tym bagażnik ma pojemność aż 585 l. Duży schowek o pojemności 6,2 l znajdziemy także w podłokietniku, zaś pod konsolą aż 11,4-litrowy. Schowek na kable do ładowania znajdziemy pod podłogą bagażnika, co na pierwszy rzut oka wydaje się praktycznym rozwiązaniem. Co jednak w sytuacji, gdy samochód chcemy doładować w trasie…?

Wewnątrz od razu rzuca się w oczy potężny 13-calowy, dotykowy ekran systemu multimedialnego na środku kokpitu, który można obsługiwać dotykowo za pomocą gestów lub głosowo, także ze wsparciem wirtualnej asystentki o imieniu Laura. System oferuje bezprzewodową łączność w technologii SmartLink ze smartfonami z Apple CarPlay, Adroid Auto lub MirroLink, a także zapewnia odbiór analogowych, cyfrowych, internetowych i hybrydowych stacji radiowych.

Stałe połączenie z internetem zapewnia wbudowana karta eSIM, co umożliwia dostęp do usług online, zdalny dostęp do auta za pośrednictwem aplikacji Skoda Connect lub przez przeglądarkę WWW, a także aktualizację map i oprogramowania pokładowego w trybie OTA.

Zwraca uwagę wysoka jakość wykończenia wnętrza oraz duże możliwości personalizacji pojazdu, obejmujące zarówno elementy estetyczne, jak i systemy dbające o komfort i bezpieczeństwo pasażerów.

Konfiguracja egzemplarza do gustów nabywcy ma odbywać się tylko w kilku krokach. Do wyboru w ramach opcji Design Selections jest 10 pakietów tematycznych, nazwanych m.in.: Studio, Loft, Lodge, Lounge, Suite, ecoSuite i RS oraz liczne elementy indywidualne, w tym wykonane z materiałów ekologicznych i pochodzących z recyclingu, tak jak np. eko-skóra pokrywająca fotele.

Skoda Enyaqa iV ma napęd elektryczny, który umożliwia jej tak codzienną funkcjonalność, jak i pozwala na poruszanie się nawet na dłuższych trasach. Zwłaszcza, że najmocniejsza wersja ma zasięg przekraczający 500 km.

Nowy elektryczny SUV Skody będzie oferowany bowiem z trzema różnymi pojemnościami baterii i mocy silnika. Bazowa wersja 50 iV otrzyma silnik o mocy 150 KM i baterię o pojemności 55 kWh, co pozwoli na przejechanie jej do 340 km. Wersja 60 iV będzie wyposażona w silnik o mocy 180 KM oraz akumulator 62 kWh, umożliwiający przejechanie do 390 km. Najmocniejszy Enyaq 80 iV otrzyma silnik o mocy 204 KM z największą baterią 82 kWh, co pozwoli mu pochwalić się zasięgiem do 510 km.

Takie parametry dotyczą pojazdów z napędem na przednią oś. Jednakże możliwe będzie wyposażenie pojazdu w napęd na obie osie. Takie wersje otrzymają baterie 82 kWh, ale ich zasięg ze względu na pobór mocy przez silnik przy przedniej osi będzie nieco mniejszy i wynosić ma do 460 km. Dodatkowy silnik wpłynie na zwiększenie łącznej mocy, 80 iV dysponować będzie mocą 265 KM, podczas gdy topowa wersja vRS iV aż 306 KM. W tym ostatnim wariancie Enyaq popisuje się przyspieszeniem do „setki’ w 6,2 s.

Na początek sprzedaży Enyaqa iV, Skoda przygotowała limitowaną serię Founders Edition nawiązującą do początków historii marki, założonej w 1895 roku. Z tego też powodu liczba egzemplarzy zostanie ograniczona do 1895 sztuk. Limitowana edycja wyróżnia się bogatym wyposażeniem, obejmującym między innymi 21-calowe alufelgi, metaliczne kolory Black Magic lub Arctic Silver, grill Crystal Face i sportowe zderzaki. Fouders Edition oferowany będzie w wariantach 60 iV i 80 iV. Wszystkie egzemplarze otrzymają specjalne oznaczenia i indywidualne emblematy z numerem serii, a dostawy do klientów planowane są w 2021 roku.

Cena bazowej wersji Enyaqa iV ma być zbliżona do poziomu Kodiaqa z turbodieslem, czyli około 150 tys. zł.

Enyaq iV jest kluczowym autem w programie elektromobilności czeskiej marki, która zamierza do 2025 roku doprowadzić do sytuacji, iż modele z zelektryfikowanym w różnym stopniu napędem będą stanowić 25 proc. ogółu sprzedaży.

REKLAMA
Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments