Jak eksploatować starszy samochód, żeby dłużej był sprawny

REKLAMA

Często, wbrew oczekiwaniom nabywcy używanego samochodu, zakup takiego pojazdu to dopiero początek wydatków z nim związanych. – Należy mieć świadomość czekających nas na początku kosztów i trzeba je wkalkulować w cenę kupowanego pojazdu – mówi Bogumił Papierniok, ekspert ProfiAuto.pl.
Które części trzeba z reguły wymienić po zakupie, które najszybciej się zużywają? Możemy podzielić je na dwie grupy: te, które trzeba na pewno wymienić, i te, które mogą zaczekać pod warunkiem, że przegląd techniczny nie wykaże inaczej. Do pierwszej grupy należy zaliczyć: olej i filtr oleju, filtry powietrza i paliwa, pasek rozrządu wraz z napinaczami i pompą wody, jeśli jest napędzana paskiem rozrządu, świece zapłonowe lub żarowe, płyn w układzie chłodzenia (najczęściej nie wymieniany nigdy…). – Elementy te należy wymienić niezależnie od tego, co twierdzi sprzedający samochód, chyba że jest dowód wymiany tych części w postaci wpisu do książki pojazdu z pieczątkami serwisu – radzi Bogumił Papierniok. Ekspert dodaje, że taki przegląd należy potraktować poważnie, bo usterka każdej z wyżej wymienionych części, spowodowana ich zbyt długą eksploatacją, naraża nas na niewspółmiernie wysokie (w stosunku do jej ceny) koszty napraw silnika. Ponadto nie da się zweryfikować stanu technicznego tych części poprzez proste oględziny.
W drugiej grupie znajdą się te części, które jesteśmy w stanie zdiagnozować podczas badania technicznego samochodu. Badanie takie należy przeprowadzić przed zakupem samochodu. Są to: układ hamulcowy: klocki, tarcze, bębny, szczęki, cylinderki plus wymiana płynu hamulcowego; zawieszenie: sworznie, drążki, tuleje wahaczy, gumy stabilizatorów, przegląd klimatyzacji z filtrem kabinowym powietrza, pasek alternatora z napinaczem, amortyzatory w przypadku, jeśli przebieg pojazdu jest wyższy niż 100 tys. km lub jeśli badanie wykaże ich zużycie.
Średni koszt części z I grupy dla auta vw golf IV 1.9 TDI, roczniki 2000‒2005, 101 KM, przy zastosowaniu dobrych, markowych produktów spełniających normy części oryginalnej wg wytycznych GVO to ok. 1 300 zł. Dla II grupy: 2 300 zł.
Najdroższe naprawy czekają nas w przypadku usterek silników wysokoprężnych, szczególnie z technologią Common Rail. – Jeśli więc w samochodzie z silnikiem Diesla zaobserwujemy nadmierne dymienie podczas rozruchu i przyspieszania, trudności z rozruchem, należy przypuszczać, że zużyte są drogie elementy układu wtryskowego. Koszty regeneracji lub wymiany mogą sięgać kilku tysięcy złotych – mówi Witold Rogowski. Równie drogą naprawą będzie wymiana turbosprężarki, zarówno w samochodach z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym. Usterkę turbosprężarki trudniej też zdiagnozować „na oko”. – Konieczne jest tu użycie testera diagnostycznego, co zresztą polecam wykonać w każdym samochodzie przed zakupem. Pewnym objawem problemów ze sprężarką może być brak odczuwalnego przyspieszenia, większej mocy silnika, po przekroczeniu dwóch do dwóch i pół tysiąca obrotów na minutę – radzi Rogowski.
Najgorszy „skutek” zaniedbań w serwisowaniu pojazdu to oczywiście wpływ na bezpieczeństwo nasze i innych. Eksploatacja pojazdu z niesprawnymi amortyzatorami, układem kierowniczym z luzami, niesprawnym układem hamulcowym (np. niewymieniony płyn hamulcowy traci odporność na temperaturę i może się nam zagotować podczas intensywnego hamowania, co powoduje nagły spadek siły hamowania niemal do zera). Natomiast „oszczędności” na wymianie elementów rozrządu, takich jak pasek, napinacz czy często pomijana pompa wody, doprowadzą do zniszczenia drogich elementów mechanicznych silnika, tłoków, zaworów, wałka rozrządu itd.
Które auta mają tanie części zamienne? Najtańsze pod względem napraw są najbardziej popularne marki w naszym kraju. Z pewnością są to takie modele, jak opel astra II i III, vw golf do IV generacji, ford focus I i II, starsze modele forda mondeo. Nieco droższe mogą być części do samochodów francuskich marek: Peugeot, Renault, Citroen.
– Nie należy natomiast obawiać się samochodów japońskich i koreańskich, gdyż mamy tu bogaty wybór dostawców, zarówno producentów części na wyposażenie oryginalne, jak i na rynek niezależny – mówi Bogumił Papierniok.

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o