Eksperci zajmujący się w Audi lekką konstrukcją już dawno porzucili przywiązanie do stosowania jednego materiału. Dzięki kompozycji aluminium, stali, magnezu i wzmocnionego włóknem węglowym tworzywa sztucznego Audi Space Frame (ASF) w następnej generacji audi A8 to kolejny stopień rozwoju wielomateriałowej konstrukcji.
Bardzo twarda, odporna na odkształcenia tylna ścianka zrobiona z CFRP to największy element wchodzący w skład przedziału pasażerskiego nowego audi A8. Biorąc pod uwagę wymiary ogólne, przejmuje na siebie ok. 33 procent odpowiedzialności za sztywność skrętną całego pojazdu. By optymalnie odbierała obciążenia wzdłużne i poprzeczne oraz siły ścinające, w jej skład wchodzi od sześciu do dziewiętnastu warstw włókna. Poszczególne warstwy składają się z pasm o szerokości 50 mm, które można układać pod dowolnym kątem przebiegu włókna i dowolnie je przycinając, połączyć w gotowy pakiet warstw.
Kombinacja najwyższej twardości, formowanych na gorąco elementów stalowych tworzy konstrukcję przedziału pasażerskiego, na którą składa się dolny fragment ścianki czołowej, progi po bokach, słupki B oraz przednia strefa łuku dachu. Niektóre z tych blach, w zależności od potrzeb, są odpowiednio walcowane, by osiągnąć pożądaną grubość, a inne są dodatkowo częściowo hartowane. Obniża to masę i zwiększa wytrzymałość, zwłaszcza w ważnych dla bezpieczeństwa strefach.
Największy udział w karoserii nowego audi A8 mają elementy aluminiowe. Jest ich aż 58 procent. Odlewane węzły, tłoczone profile oraz blachy to sztandarowe elementy konstrukcji ASF.
Inteligentna kompozycja materiałów, to również wieżyczki amortyzatorów wykonane z magnezu. W porównaniu z modelem poprzednim mają o 28 procent mniejszą masę. W przypadku zderzenia czołowego generowane wtedy siły są rozprowadzane do trzech buforów uderzenia z przodu pojazdu.
Pierwsza generacja luksusowej limuzyny Audi, ze swoją aluminiową samonośną karoserią, która pojawiła się na rynku w roku 1994, była jednocześnie pierwszą, w której zastosowano rozwiązania Audi Space Frame. Od tego czasu koncern z Ingolstadt wyprodukował ponad milion pojazdów seryjnych z zastosowaniem tej zasady konstrukcyjnej, wzbogacając w ten sposób swoją wiedzę o materiałach i technikach łączenia.
Karoseria z większą odpornością
REKLAMA
REKLAMA