Koniec głośnego wydechu

0
81
Ma być ciszej na ulicach
REKLAMA

Unia Europejska wprowadza wiele działań, które mają ograniczyć wpływ pojazdów na otoczenie. Nie tylko dotyczy to obniżenia emisji spalin, ale również ograniczenia poziomu hałasu samochodowych układów wydechowych. Nowe normy emisji hałasu mają obowiązywać w przyszłym roku. Pierwszymi „ofiarami” tych planów są sportowe odmiany Mercedesów AMG i Jaguarów SVR.
Rygorystyczne normy emisji spalin wprowadzane przez Unię Europejską wpłynęły znacząco na ograniczenie liczby silników o dużych pojemnościach, które służyły do napędu sportowych i luksusowych samochodów, pozbawiając ich, według wielu entuzjastów motoryzacji, charakteru. Teraz urzędnicy UE chcą zakończyć erę głośnych, soczyście brzmiących, głęboko bulgoczących i strzelających przy redukcji biegów układów wydechowych.
Nowe układy wydechowe mają być cichsze o dwa decybele, co jest poważnym ograniczeniem, gdyż zmniejszenie głośności o 3 decybele to ograniczenie głośności o połowę. Według nowych przepisów, wydechy w autach osobowych, w zależności od mocy, będą mogły emitować hałas co najwyżej w zakresie od 70 do 73 decybeli.
Przewidziano co prawda wyjątek dla samochodów typowo sportowych, które mają nie więcej niż 4 siedzenia oraz iloraz mocy do masy większy niż 272 KM na każde 1000 kg, a siedzenie kierowcy umieszczone co najwyżej 45 cm nad jezdnią. Dla układów wydechowych samochodów graniczna wartość emitowanego hałasu to 74 decybele, czyli mniej o 1 dB.
Przepisy te będą obowiązywać od 1 lipca 2020 roku, tak więc samochody homologowane i wyprodukowane od tej daty, będą musiały spełniać bardziej rygorystyczne normy emisji hałasu. Dwa lata później przepisy te będą dotyczyły już wszystkich nowych aut sprzedawanych w UE, także tych homologowanych przed 2020 rokiem.
Kolejne ograniczenia norm hałasu wprowadzone będą w 2024 roku, gdy układy wydechowe nie będą mogły być głośniejsze niż 68-71 decybeli. Tu też przewidziano auta typowo sportowe, ale będą mogły one generować co najwyżej 72 dB hałasu.
Pierwszymi modelami, które będą spełniać nowe normy emisji hałasu będą AMG A 45 i CLA 45 oraz Jaguary z serii SVR.

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o