Fiat Tipo 1.4 120KM – wygodny i tani

0
413
Fiat Tipo, fot. Marcin Kupiec
REKLAMA

W tym tygodniu mam przyjemność przedstawić Państwu Fiata Tipo. Samochód z jednej strony niepozorny i tani, a z drugiej jest to auto, które może się podobać i służyć jako wygodny środek transportu dla rodziny nawet pięcioosobowej. Tym razem test wyglądał trochę inaczej. Autem, oprócz mnie, jeździł jeszcze pan Waldemar, który zamienił auto służbowe i prywatne na Fiata Tipo.

REKLAMA

Zacznijmy od początku. Tipo to samochód raczej niedrogi, nie oferuje użytkownikowi lansu, super osiągów czy wielkiej i ponadstandardowej przestrzeni ładunkowej. Tipo to auto uniwersalne, które pomoże sprawnie i bezproblemowo przemieścić się z punktu A do punktu B. Jeśli dodamy do tego całkiem wysoki poziom komfortu, możliwość ekonomicznej jazdy, wygodne usadowienie czteroosobowej rodziny wraz z bagażami i kotem, otrzymamy bardzo udany samochód do wszelkich zastosowań, czy to prywatnych czy też firmowych. Nadwozie Tipo może się podobać. Jest to zgrabny samochód z delikatną linią nadwozia, któremu naprawdę nie ma, czego zarzucić. Z przodu mamy zadziornie wyglądające lampy połączone ładnym grillem. W moim aucie były to zwykłe lampy, które dobrze spełniały swoją funkcję. Linia boczna auta nie jest specjalnie awangardowa, jest ładna i spokojna, typowa dla auta rodzinnego.

Fiat Tipo, fot. Marcin Kupiec

Jak się jeździ Tipo?
Fiat Tipo zdecydowanie nie jest samochodem o aspiracjach sportowych. Silnik auta testowego to 1.4 turbo 120KM. Serce auta radzi sobie całkiem nieźle z masą pojazdu, który waży nieco ponad 1300 kg. Silnik jest elastyczny od około dwóch tysięcy obrotów, czyli od momentu uruchomienia układu turbo. Test był podzielony między dwóch kierowców, z których żaden w normalnych warunkach nie stara się jeździć ekonomicznie, jednak tym razem postarałem się o sprawdzenie ekonomii w mieście. Samochód spalił ok. 7 litrów na 100 km, jednak aby osiągnąć taki wynik kierowca musi uzbroić się w cierpliwość i słuchać samochodu w kwestii zmiany biegów. Drugi kierowca nie przejmował się takimi drobiazgami, przez co spalanie było wyższe o prawie dwa litry przy cyklu mieszanym. Na autostradzie auto również potrafi jechać z niskim spalaniem, ale to także wymaga stosowania się do zasad ekonomicznej jazdy i nie przekraczania około 130 km/h. Gdy spuściłem ze smyczy całe stadko mechanicznych koni, spalanie znacznie wzrosło, ale i frajda z jazdy poszła w górę. Tipo daje nam wybór. Jedź bardzo spokojnie, zmieniaj biegi, gdy Fiat to sugeruje, a silnik odwdzięczy się niskim spalaniem. Możesz też jeździć dynamicznie, jednak jest to okupione wyższym spalaniem.
Samochód ma bardzo przyjazne zawieszenie, które całkiem nieźle radzi sobie z kompromisem między bezpieczeństwem i komfortem. Wszelkie dziury są pokonywane bezproblemowo i dość cicho, co nie jest oczywistością w segmencie kompaktów. Komfort ulega pogorszeniu po zmianie felg i opon na większą średnicę, jeśli więc nie chcecie tego komfortu tracić, po prostu nie zmieniajcie kół na większe.

Wnętrze i wyposażenie
Tipo jest autem dość przestronnym. Miejsca w środku jest sporo, zarówno z przodu, jak i z tyłu auta. Po ustawieniu optymalnej dla mnie pozycji za kierownicą, zająłem miejsce z tylu i również nie odczułem, żeby było ciasno. Z przodu nad głowami jest sporo przestrzeni, z tylu jest tego miejsca mniej, co mogą odczuć osoby wyższe niż 185 cm. Na szerokość miejsca jest sporo, co pozwala na przewiezienie trójki dorosłych na tylnej kanapie. Testowany model posiadał dotykowy ekran sterujący, który bardzo dobrze się komponuje z całą deską rozdzielczą. Ekran jak dla mnie mógłby działać sprawniej, ale nie jest to konieczne. Po prostu muszę się do czegoś przyczepić, inaczej nie byłbym sobą. Są dwie rzeczy, które mi nie pasują we wnętrzu auta, a żeby było zabawniej – jedna z nich wynika bezpośrednio z dużej ilości miejsca na szerokość. Lubię czasem oprzeć łokieć na drzwiach, gdy trzymam kierownicę lewą ręką, a w Tipo miałem z tym problem. Musiałem się nieco inaczej usadowić na fotelu, żeby łokieć mógł w ogóle dostać do drzwi. Tak, wiem. Robię problem ze sporej przestrzeni w aucie, co jest pewnie dziwne.
Druga rzecz również ma związek z podpieraniem, tym razem prawego łokcia. Wszystko jest z tym dobrze, dopóki jedziemy na biegach 2, 4 i 6. W tym położeniu mamy szansę podeprzeć łokieć i równocześnie trzymać dłoń na lewarku zmiany biegów. Jeśli jednak jedziemy na biegach nieparzystych, będziemy mieli problem. Niestety długość skoku lewarka jest duża, co bywa bezpośrednią przyczyną tej niedogodności. No dobrze, rodzina z kotem jest wygodnie posadzona, ale co z bagażem? Bagażnik nie jest mały, ma 550 litrów pojemności, a po rozłożeniu oparć tylnej kanapy dostajemy ponad 1600 litrów, czyli ładowność jest na bardzo dobrym poziomie. Bez problemu spakujemy się na wakacje.
Tipo nie posiada bogatego wyposażenia, a lista dodatków nie jest długa. To zrozumiałe, gdy spojrzymy na cenę pojazdu, która należy do bardzo niskich. Fiat nie jest wprawdzie autem budżetowym, ale jego ceny zaczynają się od kwoty niewiele powyżej 40 tys. złotych. Maksymalnie rozbudowana wersja z częściowo skórzaną tapicerką to wydatek ok. 80 tys. złotych. Mój egzemplarz mieści się mniej więcej pośrodku tych kwot, co jest według mnie rozsądnym kompromisem. W pełni funkcjonalne auto z silnikiem 120KM, z przyzwoitym wyposażeniem, wygodne i ładne. I to wszystko za mniej więcej 60 tys. złotych (zależy, co mu dodamy). Brzmi jak bardzo ciekawa propozycja dla rodziny z mniejszym budżetem, chcącej posiadać nowy, przestronny samochód.

Fiat Tipo, fot. Marcin Kupiec

Opinia drugiego kierowcy
Samochód jest fajny, ładny i bardzo dobrze się zbiera spod świateł. Będzie na pewno dobrym rozwiązaniem dla młodych rodzin, których nie stać na drogie auto. Przy mojej jeździe samochód spalił średnio około 9 litrów paliwa na 100 kilometrów (65 proc. miasto, reszta to podmiejskie drogi lokalne). Nie jest to mało, jednak moc samochodu daje sporo frajdy. Jako użytkownik Fiata mogę powiedzieć, że chętnie bym się zamienił swoim autem na Tipo, który jest samochodem bardzo udanym.

REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o