Nawigujemy od ćwierć wieku

0
80
Nawigujemy-od-cwierc-wieku
REKLAMA

System Boscha posiadał 4,5‑calowy monitor i pokazywał aktualną pozycję pojazdu na cyfrowej mapie, a przy pomocy prostych symboli strzałek wskazywał właściwy kierunek i możliwe kombinacje ulic, prowadzące do wybranego celu. TravelPilot IDS wykorzystywał metodę zliczenia nawigacyjnego do ustalenia pozycji pojazdu na mapie. Przejechane odcinki były określane na podstawie informacji z czujników radarowych, a zmiany kierunku – na podstawie danych kompasu elektronicznego z sondą pola magnetycznego. Metoda zliczenia nawigacyjnego została później uzupełniona o dodatkowe dane umieszczone na mapach cyfrowych. Plany dużych miast w Niemczech oraz połączenia dróg krajowych były zapisywane na płycie CD.
Początkowo Bosch wprowadził system nawigacyjny TravelPilot IDS 1989 w Niemczech. W 1993 roku system został rozszerzony o odbiornik GPS (Global Positioning System), który umożliwiał dokładniejsze określenie lokalizacji pojazdu. W pierwszych latach po premierze systemy nawigacyjne Bosch wykorzystywano do najróżniejszych celów, głównie profesjonalnych. Korzystała z nich np. straż pożarna w Los Angeles, która już wtedy wyposażyła w nawigację Bosch ponad 400 wozów strażackich. Dzięki nawigacji pojazdy straży mogły szybciej dotrzeć do celu.
W połowie lat dziewięćdziesiątych systemy nawigacyjne były już wyposażone w polecenia głosowe oraz zrozumiałe symbole graficzne. Nowym impulsem dla rozwoju nawigacji były rozszerzone możliwości oprogramowania, które zawierało dodatkowe informacje o atrakcjach turystycznych i kulturalnych, a także punktach gastronomicznych, parkingach, stacjach paliw i warsztatach.
W 1998 roku konstruktorzy Bosch opracowali funkcję dynamicznej nawigacji. Uwzględniała ona dane o korkach emitowane przez radiostację TMC (Traffic Message Channel). Dzięki temu system nawigacyjny mógł reagować na utrudnienia w ruchu, zapewniając komfortową i bezpieczną jazdę. Dzięki nowej funkcji Bosch stał się pierwszym producentem, który zainicjował integrację samochodów ze światem zewnętrznym.
Urządzenia nawigacyjne, które pojawiły się na rynku w roku 2000 i kolejnych latach, były zdominowane przez segment nawigatorów przenośnych PND (Portable Navigation Devices). Małe urządzenia z dotykowymi ekranami można było w szybki i prosty sposób zainstalować w samochodzie. Generacja nawigatorów mobilnych Bosch oferowała pierwsze funkcje wspomagające, np. graficzne i akustyczne ostrzeżenia o ograniczeniach prędkości.
Obecnie nawigacja jest najczęściej elementem systemu Infotainment, komunikującego się z Internetem i posiadającego wiele różnych opcji. Systemy nawigacyjne, które bazują na mapach cyfrowych, oferują widok mapy 2D lub 3D, wybór trasy ekonomicznej, tzn. takiej, która pozwala zaoszczędzić paliwo, wskazówki dotyczące pasów ruchu, ostrzeżenia o zakrętach, a także możliwość korzystania z aplikacji wspomagających nawigację. Ponadto kierowcy mogą zaplanować trasę na domowym komputerze, laptopie, tablecie lub smartfonie i przesłać adres docelowy do systemu nawigacyjnego w samochodzie.
Nawigacja Bosch oferuje także tzw. elektroniczny horyzont. System działa z dużym wyprzedzeniem i podaje kierowcy informacje o dalszym przebiegu trasy, m.in. informacje o zakrętach, wzniesieniach oraz pasach ruchu. Dzięki tym informacjom urządzenie może obliczać wyjątkowo energooszczędne trasy i formułować zalecenia, które pomagają zaoszczędzić paliwo lub – w przypadku samochodów elektrycznych – obliczyć z większą dokładnością zasięg pojazdu.
Wiosną tego roku Bosch zaprojektował dla pojazdów hybrydowych system umożliwiający redukcję emisji CO2. Wykorzystuje on dane nawigacyjne do optymalizacji stanu naładowania akumulatora. W oparciu o dane topograficzne, np. stopień nachylenia drogi oraz promienie skrętu, system identyfikuje odcinki trasy, podczas których pojazd może odzyskiwać energię w procesie hamowania. Zanim samochód dotrze do takiego odcinka, stan naładowania akumulatora jest odpowiednio dostosowywany, tak aby rekuperacja przebiegała w sposób optymalny.

REKLAMA
REKLAMA
Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments