Nowe technologie napędu w wydaniu Audi

0
98
REKLAMA

Nowy prototyp Le Mans z Ingolstadt nosi nazwę audi R18 e‑tron quattro. 5 maja zadebiutuje on podczas sześciogodzinnego wyścigu w Spa‑Francorchamps (Belgia), a 16 i 17 czerwca powalczy o zwycięstwo w słynnym 24‑godzinnym wyścigu Le Mans (Francja). Audi łączy dwie technologie w nowy typ napędu e‑tron quattro, który jest już testowany do wykorzystania w produkcji seryjnej w przyszłości.
Pod nazwą e‑tron quattro ukrywa się łączący zalety sprawdzonego napędu audi quattro z potencjałem mobilności elektrycznej napęd na wszystkie koła kolejnej generacji. Jedna z osi pojazdu napędzana jest konwencjonalnie, druga za pomocą silników elektrycznych. W fazie hamowania na przedniej osi audi R18 e‑tron quattro odzyskuje się energię kinetyczną. Następnie jest ona elektrycznie przekazywana do akumulatora i zwracana w trakcie przyspieszania powyżej prędkości 120 km/h. W tym procesie bierze udział tylko i wyłącznie przednia oś. Silnik V6 TDI, generujący moc 375 kW (510 KM), przekazuje napęd na tylne koła. Oba systemy uzupełniają się, tworząc nową zasadę napędu e‑tron quattro.
Projekt e‑tron quattro w samochodach wyścigowych rozpoczął się w lutym 2010 roku. Od pionierskich idei koncepcyjnych do pierwszego testu upłynęło zaledwie półtora roku.
Równolegle do audi R18 e‑tron quattro firma opracowała pojazd audi sport R18 ultra. Jest to spowodowane faktem, że Audi bierze udział w 24‑godzinnym wyścigu Le Mans oraz w nowo utworzonej formule wyścigów długodystansowych FIA World Endurance Championship (WEC). Brat bliźniak modelu R18 e‑tron quattro potwierdza, że jego oznaczenie „R18 ultra” ma absolutne uzasadnienie, jest bowiem najlżejszym prototypem Le Mans, który kiedykolwiek powstał w Audi Sport. W celu skompensowania dodatkowego ciężaru systemu hybrydowego rozwój audi R18 TDI, zwycięzcy Le Mans z 2011 r., koncentrował się na stworzeniu ultralekkiej konstrukcji.
Obok ulepszeń wielu detali, prawdziwą innowację zastosowano w przeniesieniu napędu. Dla nowego R18 zbudowano skrzynię biegów z obudową z tworzywa sztucznego, wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Jest to rozwiązanie zastosowane po raz pierwszy w wyścigach długodystansowych.
Podczas 24 godzinnego wyścigu Le Mans 2012 zespół Audi Sport Team Joest skorzysta z dwóch R18 e‑tron quattro oraz dwóch R18 ultra.

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o