Polskie auto elektryczne

0
356
Vorn polski samochod elektryczny
REKLAMA

Prezes firmy ElectroMobility Poland (EMP) Piotr Zaremba poinformował, że zdecydowano o produkcji trzech wersji modelu kompaktowego w segmencie C, gdyż jest to najpopularniejszy segment w naszym kraju. Auta zbudowane będą na wspólnej płycie podłogowej, żeby uzyskać efekt skali i minimalizować nakłady na prace projektowe, jak też koszt samej produkcji.
Polski samochód elektryczny powstanie we współpracy z niemiecką, posiadającą jednak oddział w Polsce, firmą EDAG Engineering, która w ostatnich pięciu latach wprowadziła na rynek 20 modeli do seryjnej produkcji, co dać ma gwarancję, że od strony technicznej polski samochód elektryczny będzie dobrej jakości. Tak wybór firmy uzasadniał szef EMP, który ubolewał też, że dobór partnera z zagranicy był konsekwencją braku polskiego podmiotu, który posiadałby pełne kompetencje do zrealizowania projektu budowy samochodu elektrycznego w całości.
Fabryka polskich samochodów elektrycznych ma kosztować 2 mld zł, a jej budowa potrwa 2‑3 lata, obecnie rozważanych jest 17 miejsc lokalizacji.
Prezes EMP zapowiedział także, że już na przełomie 2022 i 2023 roku ruszy masowa produkcja polskich samochodów elektrycznych, początkowo w ilości 100 tys. aut rocznie. Docelowa produkcja wynieść ma 200 tys. modeli rocznie w kilku segmentach.
Nie podano ceny polskiego „elektryka”, pojawiła się jednak informacja o nowym, atrakcyjnym modelu sprzedaży tego samochodu.
Choć dzisiaj cena dostępnych na rynku samochodów elektrycznych stanowi główną barierę dla statystycznego Kowalskiego, to ulega to zmianie i prezes EMP przewiduje, iż całkowity koszt posiadania samochodu (tzw. TCO), na który składa się koszt zakupu, paliwa, serwisu, części zamiennych – w przypadku samochodu elektrycznego za kilka lat będzie niższy niż samochodu spalinowego.
ElectroMobility Poland powstała w październiku 2016 roku. Jej akcjonariuszami są cztery koncerny energetyczne – PGE, Energa, Enea oraz Tauron, które mają po 25 proc. udziałów, a spółka jest jednym z elementów planu rozwoju sektora elektromobilności. Do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych, zaś rozwój elektromobilności miałby pociągnąć za sobą rozwój innowacyjnego przemysłu i sieci elektroenergetycznych.

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o