Proste sposoby na mniejsze spalanie

0
58
spalanie
REKLAMA

Zwracając uwagę na takie elementy jak automatyczny system start‑stop, opony o niskich oporach toczenia, zoptymalizowana aerodynamika i system informacji o zmianie biegu, można w odczuwalny sposób zmniejszyć zużycie paliwa. Najważniejsze jest jednak dokonanie wyboru takiego samochodu, który jest tak ciężki, jak to tylko konieczne.
Ile pieniędzy kierowcy pozostawią ostatecznie na stacji benzynowej jest zależne w dużej mierze od tego, jak obchodzą się z dźwignią przyspieszenia. Celem musi być, a jest to ważna zasada, możliwie krótkie naciskanie dźwigni przyspieszenia, przyspieszanie do żądanej prędkości, a następnie poruszanie się przy dozowaniu niewielkiej ilości gazu na wysokim biegu, utrzymując równomierną prędkość.
Podczas przyspieszania wolno sprawnie dodać gazu. Silniki wykorzystują paliwo w sposób najbardziej efektywny wtedy, gdy dźwignia przyspieszenia jest wciśnięta na 75% i szybko, a więc przy około 2000 obrotów na minutę, przeprowadzamy zmianę biegu na wyższy. Następnie zaleca się przewidujący sposób jazdy w celu uniknięcia niepotrzebnego hamowania i przyspieszania.
Cenną pomocą obecną w nowoczesnych samochodach, która pomaga oszczędzać paliwo, jest odłączanie napędu. Dzięki temu zużycie paliwa spada do zera, gdy kierowca zupełnie zdejmie nogę z dźwigni przyspieszenia. W niektórych przypadkach należy w takiej sytuacji wrzucić niższy bieg, aby liczba obrotów pozostała na poziomie powyżej 1500 obrotów na minutę.
Także odpowiednie zwiększenie ciśnienia powietrza w ogumieniu przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Zamiast wartości minimalnej zalecanej przez producenta można zastosować wartości przewidziane dla pojazdu załadowanego i dołożyć kilka dziesiątych bar. Jeśli wiąże się to ze zbyt znaczną utratą komfortu jazdy, wtedy należy poszukać kompromisowego rozwiązania.
Ale ostrożnie: w przypadku wyraźnie zwiększonego ciśnienia w ogumieniu wzrasta jego zużycie, ponadto może się także wydłużyć droga hamowania.
Kto zamierza oszczędzać paliwo, ten powinien rozsądnie podchodzić do kwestii komfortu. Częściowo powinien też zrezygnować z korzystania z urządzeń intensywnie korzystających z energii takich jak klimatyzacja, podgrzewane siedzenia i podgrzewanie tylnej szyby.
Ważne jest także, aby niepotrzebnie nie zaburzać aerodynamiki pojazdu. Bagażniki i boksy dachowe powinny po ich użyciu zostać odstawione ponownie do garażu, a spowodowane kolizją uszkodzenia i uszkodzone zabezpieczenie podwozia powinny zostać szybko naprawione. Ponadto zaleca się rezygnację z przewożenia w pojeździe niepotrzebnego balastu.

REKLAMA

(Źródło: DEKRA)

REKLAMA
Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments