Trzecia generacja Peugeot 308

Peugeot 308
REKLAMA

Jedną z najbardziej wyczekiwanych premier 2021 roku jest prezentacja nowego Peugeota 308. Francuski producent uważa, iż nowym modelem uzyska status jednego z głównych rozgrywających na rynku aut kompaktowych, choć niektórzy są nieco rozczarowani, widząc w nowym modelu tylko ewolucję poprzednika.

Nowy Peugeot 308 to, według wielu, postawienie przez projektantów na wyrazisty design nadwozia i nowoczesny charakter wnętrza, jednakże część potencjalnych nabywców oczekiwała czegoś więcej, niż tylko ewolucji znanego modelu uzbrojonego w drapieżny styl, znany już jednak z innych modeli marki. Jednakże Peugeot podążył tutaj śladem swego konkurenta VW Golfa.

REKLAMA

Nowy Peugeot 308 został zbudowany na zmodyfikowanej modularnej platformie EMP2, która trafi także do kolejnej odsłony Opla Astry. Pozwoliło to na większy o 55 mm rozstaw osi w porównaniu z poprzednią generacją, która wynosi obecnie 2675 mm i umożliwia montaż zelektryfikowanych układów napędowych. Nadwozie nowego 308 ma 4637 mm i jest o 110 mm dłuższe od poprzednika i mając wysokość 1441 mm o 20 mm niższe, ale ma identyczną szerokość 1852 mm. Jest zatem wyraźnie większe i oferuje więcej miejsca dla pasażerów oraz bagażnik o pojemności 412l w wersjach czysto spalinowych i 361l w hybrydzie.

Przód, który nie zaskoczył zbytnio, ma charakterystyczne ledowe kły świateł dziennych, jakie nawiązują do rozwiązań znanych już od dawna z innych modeli Peugeota, począwszy od 208 przez 2008, 3008, 508 i 5008. Nowe jest jednak logo, umieszczone centralnie na grillu oraz oznaczenie „308” na pasie przednim, to ukłon w stronę historii koncernu. Bardziej zauważalne przetłoczenia na masce silnika i bokach nadwozia nadają z kolei sylwetce bardziej agresywny i zarazem elegancki charakter.

Z tyłu nowa jest czarna listwa na klapie bagażnika, przechodząca na bokach w lampy tylne z oryginalnym 3-elementowym układem ledów. W pełni ledowe są także światła przednie. Najwyższe odmiany wyposażeniowe GT i GT Pack na pokładzie mają reflektory Peugeot Matrix LED.

Niski jest współczynnik oporu powietrza, wynoszący Cx=0,28, zaś wizerunku auta dopełniają koła o średnicy od 16 do 18 cali. Do wyboru klientów będzie 8 kolorów nadwozia, w tym: zielony Olivine, niebieski Vertigo, czerwony Elixir, biały Pearl, biały Ice, szary Artense i czarny Perla Nera.

Nowa odsłona Peugeota 308 jest wyposażona w najnowszą generację znanego już z innych modeli i-Cockpit, który należy już do wyróżników tej francuskiej marki. W jego skład wchodzą cyfrowe, 10-calowe zegary umieszczone nad dwuramienną kierownicą, w topowych wersjach wyposażeniowych trójwymiarowe, oraz 10-calowy ekran dotykowy na konsoli środkowej.

Bezpośrednio pod nim w podstawowych wersjach znajduje się panel z fizycznymi przyciskami do obsługi klimatyzacji, który w wyższych wersjach począwszy od Allure jest zastąpiony przez panel dotykowy z tzw. wirtualnymi przyciskami i-toggles, które mają przypisane skróty do obsługi wybranych funkcji, np. klimatyzacji, kontaktów w telefonie, stacji radiowej, konkretnej aplikacji lub innej zaprogramowanej przez właściciela.

Nowy system multimedialny obsługuje bezprzewodowo Apple CarPlay i Android Auto oraz pozwala na podłączenie jednocześnie dwóch telefonów poprzez Bluetooth. Zależnie od wybranej wersji zaoferuje także nawigację TomTom z aktualizacją w czasie rzeczywistym oraz dostęp do usług Peugeot i-Connect, w tym także poprzez dedykowaną aplikację na smartfony – MyPeugeot.

Jak przystało na auto trzeciej dekady XXI wieku, Peugeot 308 wyposażony jest w szereg nowych asystentów jazdy, w tym pakiet półautonomicznej jazdy Drive Assist 2.0 z asystentem zmiany pasa ruchu, który jeśli sąsiedni pas jest wolny, pozwala samochodowi na samodzielną zmianę pasa ruchu po dotknięciu przez kierowcę kierunkowskazu, co jest nowością w tej klasie.

Wśród innych systemów dostępnych w nowym Peugeocie 308 znajdą się m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją stop and go, układ rozpoznawania znaków drogowych z automatycznym dostosowaniem prędkości do ograniczeń na danym odcinku, monitorowanie martwego pola w zasięgu 75 m, system kamer 180 lub 360 stopni z asystentem parkowania, czy system automatycznego hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów.

Do napędu nowego modelu służyć będą klasyczne silniki, w tym trzycylindrowe benzyniaki 1.2 PureTech o mocy 110 lub 130 KM oraz czterocylindrowe diesle 1.5 o mocy 130 KM. Dla mocniejszych wersji benzyniaka i diesla opcjonalnie dostępna będzie automatyczna skrzynia 8-biegowa EAT8. W planach producenta jest również sportowa wersja 308 PSE (Peugeot Sport Engineered), która dostanie napęd na obydwie osie, układ hybrydowy plug-in o mocy ponad 300 KM i wyróżniać się będzie stylistycznymi akcentami podkreślającymi charakter tej wersji.

Poza klasycznymi silnikami dostępne będą dwie hybrydowe wersje plug-in w wariancie o mocy 225 KM i 180 KM, zapewniające zasięg w trybie elektrycznym odpowiednio 59 i 60 km. Obydwie będą korzystać z baterii litowo-jonowych o pojemności 12,4 kWh, którą będzie można naładować przy pomocy wallboxa o mocy 7,4 kW do 100 proc. w niespełna 2 godziny.

Premiera Peugeota 308 trzeciej generacji planowana jest na październik 2021 roku. Oprócz modelu pięciodrzwiowego u dealerów pojawi się również kombi.

REKLAMA
Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments