Zadbajmy o akumulator

0
97
Zadbajmy o akumulator
REKLAMA

Prąd w akumulatorze powstaje w wyniku reakcji chemicznej, która przy niskich temperaturach ulega spowolnieniu. Przyjmuje się, że pojemność akumulatora w temperaturze ‑25 stopni spada o 40%. Dlatego warto wybrać taki akumulator, w którym konstrukcja kratki pozwala na sprawny przepływ prądu, ułatwiając rozruch w niskich temperaturach.

REKLAMA

Wpływ wysokich i niskich temperatur
W okresie letnim zużycie akumulatora jest przyspieszone ze względu na wysoką temperaturę pod maską samochodu. To z kolei przyspiesza korozję kratki akumulatora. Następujące stopniowo eksploatowanie daje znać o sobie zimą, gdy zimny silnik i zgęstniały olej stawiają większy opór przy rozruchu, zwiększając zapotrzebowanie na energię. Dodatkowo spowolnione są wtedy reakcje chemiczne, co zmniejsza dostępny prąd rozruchowy.

Profilaktyka lepsza niż awaria na drodze
Kierowca może zadbać o swój komfort, prosząc warsztat o kontrolę stanu akumulatora i układu ładowania. Elektroniczny tester akumulatora jest w stanie wykryć nadciągającą niesprawność. Warto wykonać test prewencyjny, by uniknąć konieczności rozruchu z użyciem kabli lub kosztownego zamawiania pomocy drogowej czy lawety.

Zaawansowana technologia kratki
Wybór akumulatora z wyższej półki pozwala korzystać z bardziej zaawansowanej technologii. W akumulatorach Bosch stosowana jest kratka PowerFrame, wykonana w technologii wytłaczania. Dzięki niej możliwe jest uzyskanie większej liczby cykli ładowania i rozładowania w porównaniu do konwencjonalnego akumulatora. Przekłada się to na łatwiejszy rozruch zimą i większą żywotność.

Jazda na krótkich odcinkach
Jeśli samochód użytkowany jest tylko sporadycznie lub wyłącznie na krótkich odcinkach, to układ ładowania w samochodzie może nie nadążać z doładowaniem akumulatora po rozruchu. W takim wypadku warto przed zimą sprawdzić stan naładowania i doładować akumulator elektroniczną ładowarką. Ładowarki elektroniczne, takie jak Bosch C3, ładują akumulator impulsowo, automatycznie dobierając natężenie prądu.

Samochody z systemem Start/Stop
Już dwa na trzy nowe samochody posiadają system Start/Stop. Wówczas podczas wymiany należy zastosować akumulator odpowiedniej technologii – Bosch S5 AGM lub S4 EFB. Tylko takie akumulatory zapewniają pewną funkcjonalność i żywotność w wypadku systemu Start/Stop. Podczas wymiany akumulator należy zarejestrować w pojeździe z użyciem testera usterek.

Proste wskazówki
W trakcie uruchamiania silnika należy pamiętać o wciśnięciu pedału sprzęgła, gdyż rozłącza to silnik od układu napędowego i zmniejsza opory przy rozruchu. Należy też dbać o czystość pokrywy akumulatora, gdyż zabrudzenia i wilgoć zwiększają ryzyko samorozładowania. W starszych samochodach należy pamiętać o oczyszczeniu styku klem z biegunami z zaśniedzienia i o odpowiednim styku połączenia akumulatora do masy.

REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o