Nie ma życia bez Internetu?

0
52
REKLAMA

Polakom coraz trudniej obejść się bez dostępu do sieci. Niemal połowa (47%) korzysta z niej codziennie, natomiast 60% – przynajmniej raz w tygodniu. Wciąż najczęściej korzystamy z komputera (99%), ale przybywa użytkowników smartfonów lub innych telefonów z dostępem do Internetu (66%) oraz tabletów (26%).Mimo iż więcej mężczyzn niż kobiet korzysta z Internetu w urządzeniach mobilnych (smartfony, tablety), to kobiety są bardziej zaangażowanymi użytkownikami sieci. Częściej niż mężczyźni udostępniają swoje zdjęcia, komunikują się z bliskimi oraz odwiedzają portale społecznościowe. Natomiast to mężczyźni na bezludną wyspę w pierwszej kolejności zabraliby urządzenie z dostępem do Internetu, a dopiero potem zapałki i nóż.A co najczęściej robimy w sieci? Przede wszystkim poszukujemy najświeższych informacji oraz komunikujemy się z przyjaciółmi – deklaruje tak niemal 60% badanych. Z drugiej strony, czasami każdy z nas chciałby „odciąć” się od sieci. Generalnie użytkowników Internetu możemy podzielić na trzy grupy: entuzjastów (26%), którzy nie wyobrażają sobie życia bez Internetu, umiarkowanych użytkowników (34%) oraz zdezorientowanych (40%). To właśnie w tej ostatniej grupie największy jest odsetek osób, które odczuwają potrzebę odpoczynku od sieci (76%). Mimo to badani obawiają się, że bez Internetu stracą możliwość kontaktu z bliskimi (31%) oraz dostęp do najświeższych informacji (26%).
Niemal połowa ankietowanych rozpoczyna dzień od sprawdzenia informacji w sieci – 21% robi to tuż po przebudzeniu, 23% bez Internetu nie wyobraża sobie porannej kawy, a 15% korzysta z sieci w transporcie publicznym.
Polscy internauci poszukują w Internecie rozrywki (80%), przy czym rozumieją ją bardzo szeroko – od filmów i seriali, przez muzykę, sport, po przepisy kulinarne czy programy „zrób to sam”. 45% respondentów woli Internet od telewizji, a tylko 27% na pierwszym miejscu stawia telewizję.W sieci poszukujemy najczęściej: muzyki – teledysków (78%) i radia (60%), komedii (69%) oraz seriali (48%). 61% Polaków korzysta z internetowych przepisów kulinarnych. Co ciekawe, już niespełna 15% osób czyta elektroniczne książki i czasopisma.Dla 72% respondentów najpopularniejszym serwisem wideo jest YouTube. Czego na nim szukamy? 75% osób muzyki, 66% filmów komediowych. Coraz większym powodzeniem cieszą się filmy „zrób to sam” – poszukuje ich 37% badanych, oraz przepisy kulinarne. Aby być na bieżąco z interesującymi treściami, użytkownicy YouTube mogą korzystać z funkcji subskrypcji – 27% osób, głównie młodych, subskrybuje co najmniej jeden kanał.Polscy internauci cenią sobie możliwość kontaktu z rodziną i przyjaciółmi przez Internet (26% respondentów). Jednocześnie obawiają się, że brak dostępu do sieci utrudniłby im te relacje (31%). Ponad połowa (54%) wierzy, że wirtualne przyjaźnie są możliwe, ale nie wyobraża sobie wirtualnych randek.Jesteśmy nieufni wobec internetowych znajomych, a w szczególności wobec poszukiwania drugiej połówki. Tylko 20% uznaje Internet za doskonałe miejsce zarówno do zawierania przyjaźni, jak i do rozpoczęcia romantycznego związku. 16% uważa, że zawieranie takich znajomości jest po prostu niebezpieczne. Ponad 2/3 respondentów stwierdza, że nigdy nie poszło na randkę z osobą poznaną w Internecie. Na taki krok zdecydowało się jedynie 12% badanych i przyznają oni, że wirtualna znajomość nadal trwa. Najbardziej otwarci na internetowe związki są ludzie w wieku 25‑34 lata.Większość respondentów to osoby, które lubią podróżować i organizują swoje wyjazdy samodzielnie (51%). 25% badanych wyjeżdża za granicę do dwóch razy w roku, a 35% internautów tyle samo podróży odbywa po Polsce. Dzięki internetowi i specjalnym aplikacjom na telefon zaplanowanie miejsca, trasy i atrakcji jest bardzo proste.82% respondentów korzysta
z Map Google, 66% sprawdza w Internecie rozkłady jazdy,
a Tłumacza Google używa 62%. Coraz popularniejsze jest również Google Street View, z którego korzysta 37% osób.Czy jest jeszcze ktoś, kto nigdy nikogo nie wygooglował? 64% respondentów przyznało, że wpisywało do wyszukiwarki swoje imię i nazwisko, niemal 40% interesowało się informacjami na temat szefa i kolegów z pracy, a 43% na temat swojego partnera. Jedynie 18% respondentów nigdy nikogo nie wygooglowało – w grupie tej przeważają osoby powyżej 50. roku życia.
Oprócz Polski, badanie „Internet w codziennym życiu” zostało przeprowadzone w czterech innych krajach europejskich: Czechach, Rumunii, na Słowacji oraz na Węgrzech. Z porównania odpowiedzi wszystkich ankietowanych płyną interesujące wnioski. Polacy znajdują się w czołówce, jeśli chodzi o korzystanie z Internetu (47%), natomiast najlepiej pod tym względem wypadają Węgrzy (62%) i Słowacy (61%). Najaktywniejszą grupą użytkowników sieci w Polsce oraz w Rumunii są ludzie młodzi i w średnim wieku (25‑49 lat) – co ciekawe, w Czechach i na Słowacji niemal jedną trzecią stanowią osoby powyżej 50. roku życia.

REKLAMA
REKLAMA
Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments