Co nas czeka na torach?

0
84
kolej
REKLAMA


REKLAMA

„Ruchome” rozkłady

– Prace modernizacyjne na terenie Małopolski potrwają do 2014 roku – informuje Barbara Węgrzynek z Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Krakowie. – Powodują ograniczoną przepustowość linii kolejowych, konieczność wyłączania z eksploatacji niektórych odcinków linii, jazdę po jednym torze, zastępowanie komunikacji kolejowej komunikacją kołową. A przede wszystkim – co miesiąc zachodzi konieczność zmiany rozkładu jazdy.
Także Beata Czemerajda z Zespołu ds. Relacji z Mediami PKP Intercity S.A. podkreśla, że wiosenne zmiany w rozkładach jazdy ICC spowodowane są przede wszystkim prowadzonymi pracami. – Oznacza to, że nie planujemy zmian związanych z naszą strategią ofertową. Nowe połączenia wprowadzamy w grudniu, wraz ze zmianą rozkładu jazdy, lub pod koniec czerwca – w przypadku pociągów sezonowych do miejscowości wakacyjnego wypoczynku. Obecnie najwięcej wysiłku wkładamy w przygotowanie oferty połączeń na czas rozgrywek Euro 2012 – dodaje.

Pociągi i autobusy

W związku z prowadzoną przez PKP PLK modernizacją linii kolejowych, Intercity od kwietnia wprowadziło zmiany w rozkładzie jazdy. Od kwietnia do końca maja modernizowany będzie ciąg E30 – linii 91 odcinek Podłęże -Rzeszów Główny, co spowoduje, że pociągi „Monciak-Krupówki” i „Regle” – oba relacji Gdynia Główna –Krynica – Gdynia Główna – kursować będą tylko do Krakowa. Na trasie Kraków – Krynica uruchomiono zastępczą komunikację autobusową. Od 1 kwietnia także express „Małopolska”, jeżdżący dotychczas w relacji Przemyśl-Trójmiasto, kursuje obecnie w skróconej relacji Kraków Płaszów – Trójmiasto. Dla pasażerów ekspresu, podróżujących m.in. do Przemyśla czy Rzeszowa, PKP Intercity uruchomiło z Krakowa nowy pociąg -TLK „Podkarpacie”, skomunikowany z ekspresem „Małopolska”.
Spółka Przewozy Regionalne wprowadza zmiany w rozkładzie od 1 czerwca br. – uruchomi m.in. nowe bezpośrednie połączenie z Warszawy do Krynicy i Zakopanego (i z powrotem). – Będzie to pociąg interRegio „Nikifor”, który codziennie dowozić będzie turystów i kuracjuszy do miejscowości uzdrowiskowych, położonych w południowej Polsce – mówi Barbara Węgrzynek.
Spółka przygotowuje także modernizację linii kolejowej łączącej centrum Krakowa z lotniskiem w Balicach, co ma skrócić czas przejazdu oraz umożliwić podróżnym dotarcie bezpośrednio pod terminal lotniczy – do którego wciąż można dotrzeć tylko autobusem.

Elektryczne trzydziestolatki

Składy i wagony polskich przewoźników są w tzw. „wieku średnim”. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, wagon pasażerski w spółkach przewozowych w Polsce liczy średnio 29,2 lata – w ICC średnia ta to 28 lat, w PR – ok. 30 lat. Średnią wieku obniżają szynobusy (ok.7 lat w skali kraju), podwyższają – wagony 2. klasy z lat osiemdziesiątych, produkcji Pafawagu Wrocław i Zakładów im. H. Cegielskiego w Poznaniu, oraz elektryczne zespoły trakcyjne (EZT), liczące nawet…pół wieku. Według danych UTK, stanowią one ok 57 procent całego taboru kolejowego w Polsce. W krajach Europy Zachodniej średni wiek pociągów z reguły nie przekracza 18-20 lat.
Co prawda, formalnie wiek wagonu nie ma bezpośredniego przełożenia na bezpieczeństwo jazdy – do ruchu mogą być dopuszczone tylko pojazdy mające aktualne wpisy o obowiązujących przeglądach, wiek taboru nie jest jednak bez wpływu na koszty działalności spółek przewozowych i na jakość świadczonych przez nie usług (ograniczona prędkość maksymalna składów, większe zużycie energii, koszty remontów, wreszcie – wygoda podróżnych!).
Czy tej wiosny pociągi choć trochę „odmłodnieją”? Niestety, nieznacznie i… jeszcze nie teraz. Polscy przewoźnicy deklarują raczej remonty niż zakupy nowego sprzętu.

Mozolna odnowa

– Zmodernizowane wagony w Małopolsce i na Podkarpaciu pojawią się wraz z realizacją projektu modernizacji 68 wagonów TLK dla trasy Szczecin – Przemyśl – informuje Beata Czemerajda z PKP Intercity S.A. – Szacujemy, że wagony pojawią się na torach w roku 2013. Natomiast na bieżąco realizujemy rozpoczęty w 2011 roku plan napraw naszego taboru wagonowego. W zeszłym roku udało się wyremontować ponad 900 wagonów, w tym roku chcemy utrzymać ten wynik.
Jak wyjaśnia Barbara Węgrzynek z MZ PR w Krakowie, organizator przewozów – czyli samorząd wojewódzki – w ramach planu odnowienia taboru szynowego w Małopolsce zakupił w ub. roku pięć nowych pojazdów typu Acatus. – Wożą one podróżnych na terenie Małopolski, obsługując połączenia w kierunku Tarnowa, Nowego Sącza, Krynicy, Zakopanego, Wieliczki i Oświęcimia.
Natomiast w tym roku samorządy województw śląskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i małopolskiego mają ogłosić przetarg na zakup 19 pojazdów szynowych – sześć z nich przeznaczono do obsługi połączeń na terenie Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Starsze składy są na bieżąco remontowane.
Perspektywy zakupów są szersze, wciąż jednak raczej projektowane niż pewne – większość zależy od wysokości unijnych dotacji.

REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o