Niebezpieczne drogi Powiśla

0
32
powiat-drogi
REKLAMA

– Na podstawie posiadanych przez komendę dokumentów sporządziliśmy statystyki, które obejmują ostatnie 13 lat – wyjaśnia rzecznik dąbrowskiej policji, Krzysztof Lechowicz. – Dane są tragiczne, a liczba wypadków i ich ofiar z roku na rok stale rośnie. Dopóki w Dąbrowie nie powstanie obwodnica, nie ma najmniejszych szans na poprawę tej sytuacji. Stale rośnie liczba aut, niestety nie nadąża za tym tempo budowy nowych dróg.
W całym powiecie jest ponad 900 kilometrów dróg rożnej kategorii. 25 kilometrów to droga krajowa przebiegająca przez samo centrum Dąbrowy, tu jest największe nasilenie ruchu.
– Ostatnie pomiary prowadzono u nas cztery lata temu i wówczas przez miasto przejeżdżało około ośmiu tysięcy samochodów na dobę, czyli prawie trzy miliony rocznie. Teraz jednak ruch jest znacznie większy, według naszych obliczeń przez Dąbrowę może przejeżdżać nawet kilkanaście tysięcy aut na dobę – dodaje Krzysztof Lechowicz.
W samym mieście i w najbliższej jego okolicy w ciągu ostatnich 13 lat były 302 wypadki i prawie 1100 kolizji, w których zginęły 33 osoby, rany odniosło ponad 400. W tym czasie na terenie powiatu było prawie tysiąc wypadków i prawie trzy razy tyle kolizji, śmierć na drogach poniosły 83 osoby, ponad 1200 zostało rannych. Pracownicy referatu ruchu drogowego z dąbrowskiej komendy obliczyli koszt wszystkich zdarzeń drogowych z ostatnich 13 lat. To są tylko wydatki związane z pracami policji i straży pożarnej nad zabezpieczeniem miejsc wypadków i kolizji, koszty paliwa i użytych materiałów, wszystko razem dało ogromną kwotę sięgającą blisko 350 milionów złotych. Warto nadmienić, że koszt budowy obwodnicy, na którą miasto czeka już od kilkunastu lat, ma wynieść 220 milionów złotych.
Dąbrowscy policjanci razem ze specjalistami z Pracowni Psychologii Społecznej próbowali ustalić główne przyczyny wypadków i kolizji, które w większości powodują kierowcy aut ciężarowych.
– Ogólna sprawność psychomotoryczna kierowcy, zmęczenie, stres, alkohol, nawet używanie telefonu komórkowego – każdy z tych czynników może być przyczyną wypadku – wyjaśnia Lechowicz. – Kierowcy ciężarówek, co pokazują badania, pracują w dużym stresie. Mimo trudności na drodze wymaga się od nich, aby dojechali na miejsce w wyznaczonym czasie. Na liczbę wypadków wpływa także sieć dróg, ta jest coraz lepsza, nie spełnia jednak wymogów stale rosnącej liczby samochodów.
Policjanci są zdania, że gdyby kierowcy jeździli ostrożniej, stosowali się do znaków drogowych i, co najważniejsze, nie siadali za kółkiem pod wpływem alkoholu, liczba wypadków i kolizji byłaby znacznie mniejsza.

REKLAMA
REKLAMA
Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments