Przewoźnicy wracają na nierentowne trasy

0
169
Fot. Tadeusz Koniarz
REKLAMA

Na specjalne dotacje mogą liczyć w naszym regionie Dębno i Zakliczyn oraz Starostwo Powiatowe w Dąbrowie Tarnowskiej. Wiemy, w jakich miejscowościach kierowcy będą się zatrzymywać.

REKLAMA

Białe plamy muszą zniknąć
Projekt przewidywał między innymi utworzenie Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. I taki fundusz powstał. Jeszcze w tym roku na realizację programu państwo przeznaczy 300 mln zł. W 2020 roku będzie to już 800 mln zł – i jest to górna kwota, jaką rząd zamierza przeznaczać w kolejnych latach. Dofinansowanie samorządom będzie przekazywane przez wojewodów na podstawie umów. Dopłata w wysokości nie wyższej niż 1 zł do jednego wozokilometra ma obowiązywać do końca 2021 r. Po tej dacie dopłata będzie ustalana w kwocie nie wyższej niż 80 gr. Samorząd terytorialny będzie musiał dopłacić do kwoty deficytu danego przewozu nie mniej niż 10 proc. środków własnych.
– Rozstrzygnięty właśnie nabór wniosków w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych to pierwszy krok do walki z komunikacyjnymi „białymi plamami” i odbudowy sieci lokalnych połączeń. Mieszkańcy wielu miejscowości czekają na reaktywację komunikacji autobusowej lub jej poszerzenie. Samorządy, które już teraz skorzystały ze środków funduszu, niejako wyznaczają ścieżki dla innych – mówił tydzień temu wojewoda małopolski Piotr Ćwik. W Małopolsce na dopłaty może liczyć 15 jednostek samorządu terytorialnego: dwanaście gmin, dwa powiaty oraz samorząd województwa małopolskiego. Dofinansowaniem objęto łącznie 38 linii komunikacyjnych na długości ponad 1 832 kilometrów, co przekłada się w sumie na jeden milion wozokilometrów. Łączna kwota dopłaty z funduszu wyniesie w województwie małopolskim 1 019 884 złotych.

Dokąd autobus ten jedzie?
Program przewiduje reaktywowanie starych linii lub tworzenie nowych, w grę wchodzi też dogęszczenie istniejących oraz zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów. – Utworzenie nowych linii na naszym terenie jest odpowiedzią na wnioski zgłaszane przez mieszkańców, głównie podczas zebrań wiejskich – informuje Paulina Byczek z Urzędu Miejskiego w Zakliczynie. Urząd otrzymał dopłatę w wysokości 32 578 zł, tym samym zobowiązany jest do zabezpieczenia środków własnych w kwocie 19 546 zł. Firmy transportowe wybrano w ramach zapytania ofertowego, 1 września miały wyjechać na trasy.
W gminie Zakliczyn wyznaczono dwie nowe linie komunikacyjne, które posłużą zapewne nie tylko mieszkańcom, ale też turystom. Pierwsza o długości 34 kilometrów przebiega przez Zakliczyn Rynek – Bieśnik – Borową – Paleśnicę – Olszową – Jamną. Druga przez Paleśnicę – Borową – Bieśnik – Zakliczyn – Lusławice – Wróblowice. Liczy ona 32 kilometry, podobnie jak funkcjonująca już trasa trzecia, która została zagęszczona i wiedzie przez Zakliczyn Rynek – Zdonię – Wolę Stróską – Stróże – Filipowice – Rudę Kameralną – Borową – Dzierżaniny.
W gminie Dębno także powołano do życia linie, jakich wcześniej nie było. – Tak zaplanowaliśmy trasy, by pasażerowie mogli dojechać i do dworca kolejowego, i do brzeskiego szpitala. Na zebraniach wiejskich mieszkańcy od dawna domagali się połączenia ze szpitalem, bo mieli duży problem z dotarciem na miejsce, nie każdy ma samochód i nie każdy ma tyle sił, by pokonać odcinek prowadzący do szpitala pieszo – podkreśla wójt Wiesław Kozłowski.
Od września ruszy połączenie: Dębno – Wola Dębińska – Maszkienice – Jastew – Jadowniki – Brzesko szpital. Kolejne będzie się zaczynać w Bielczy, w gminie Borzęcin, na podstawie zawartego z wójtem Januszem Kwaśniakiem porozumienia. I poprowadzi przez Biadoliny Szlacheckie, Perłę, Sufczyn, Dębno, Jastew, Jadowniki, do szpitala w Brzesku. Następne dwa połączenia zostaną uruchomione w październiku, tzw. linia ekologiczna: Jaworsko – Łysa Góra – Sufczyn – Dębno – Jastew – Jadowniki – Sterkowiec PKP – Brzesko szpital. A także linia zaczynająca się w Niedźwiedzy i obejmująca Łoniową, Doły, Porąbkę, Dębno, Jastew, Jadowniki, Brzesko PKP i szpital. – Dostaliśmy ponad 107 tysięcy złotych dotacji, wkład własny to 12 tysięcy. Te pieniądze muszą nam starczyć do końca tego roku. Potem ma być kolejny nabór, tak słyszałem, z tym że powstałe już linie będą traktowane priorytetowe – dopowiada Wiesław Kozłowski.
Umowę z wojewodą podpisał również starosta dąbrowski Lesław Wieczorek. Uwzględniono w niej jedną linię o długości 58 kilometrów, z częstotliwością połączeń – trzy razy dziennie w dni powszednie. Maksymalne dofinansowanie z funduszu wynosi 15 138 zł, co stanowi iloczyn stawki za jeden wozokilometr i liczby planowanych do wykonania wozokilometrów. Jak wszędzie warunkiem jest sfinansowanie z gminnego budżetu części wydatków, w tym przypadku jest to 6 056 zł. Linia komunikacyjna przebiegać będzie trasą: Dąbrowa Tarnowska szpital – Dąbrowa Tarnowska Sam. – Nieczajna Górna I – Nieczajna Górna skrzyżowanie – Nieczajna Górna II – Żdżary II – Żdżary Klub – Radgoszcz – Radgoszcz Poręba skrzyżowanie I – Radgoszcz Podlesie Skl. – Radgoszcz Podlesie II – Radgoszcz Podlesie III – Małec Nowa Wieś – Małec szkoła – Brzezówka – Zabrnie – Dąbrowica – Szczucin – Szczucin szkoła.
– Cieszę się, że wykorzystaliśmy szansę i złożyliśmy wniosek o dotację na odbudowę sieci lokalnych połączeń. Realizacja tego przedsięwzięcia przyniesie mieszkańcom korzyści, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów dojeżdżających do szkół – podsumowuje dąbrowski starosta.

REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o