Zalasowa wielkim osiedlem?

0
135
Widok na Zalasową | Fot. Jakub Nowak

Zalasowianie zostali poproszeni o wypełnienie ankiety z pytaniami dotyczącymi m.in., jakiego rodzaju sąsiedztwa nie życzyliby sobie w swojej miejscowości. Wstępnie ustalono, że Zalasowa ma być wolna od uciążliwych dla środowiska przedsiębiorstw, przy okazji tworząc sprzyjające warunki dla nowych osiedli mieszkaniowych. – Jesteśmy bardzo atrakcyjnym miejscem dla osób, które chciałyby zamieszkać w miejscowości o nieprzeciętnych walorach krajobrazowych, a jednocześnie położeni jesteśmy stosunkowo blisko Tarnowa i autostrady. Już teraz otrzymuję mnóstwo zapytań, przede wszystkim ze strony młodych małżeństw, czy mogłyby kupić działkę pod budowę domu. Problem w tym, że obecnie takich działek posiadamy bardzo niewiele – mówił Wiesław Matug, sołtys Zalasowej.
Na spotkaniu przedstawione zostały trzy propozycje lokalizacji nowych osiedli. Każda z nich stwarza możliwość budowy nie tylko mieszkań, ale również obiektów usługowych. Największe poparcie mieszkańców uzyskała koncepcja, która pozwoliłaby stworzyć małą obwodnicę Zalasowej, dzięki czemu zostałyby skomunikowane tereny, na których mogłaby powstać praktycznie nowa wieś w zabudowie ulicowej, z przestrzenią na usługi i nowe inwestycje. Wpłynęłoby to również na poprawę bezpieczeństwa, ponieważ ruch samochodowy z centrum wsi przeniósłby się na nową i krótszą trasę do Tarnowa.
– Zdajemy sobie sprawę, że jest to inwestycja, której nie zrealizujemy w dwa lata, a raczej na przestrzeni kilkunastu lat. Uważam jednak, że kierunek obrany przez gminę oraz samych mieszkańców jest słuszny. Dzięki temu, iż stworzymy osiedla i umożliwimy ludziom zamieszkanie w naszej miejscowości w naprawdę atrakcyjnych warunkach, później będziemy czerpać z tego korzyści – chociażby z uwagi na większą liczbę podatników – mówił sekretarz gminy Ryglice, Seweryn Gutkowski.
Zalasowa jest największą miejscowością gminy Ryglice i liczy ponad 3 tys. mieszkańców. Wciąż brakuje w niej stref usługowych i handlowych, a potencjał rozwojowy jest spory i budowa osiedli miałaby na ich powstawanie niebagatelny wpływ.
– Koncepcja stworzenia mini obwodnicy może pochłonąć od 2 do nawet 5 mln zł. Byłaby to trasa o długości około 3 km na dziewiczych terenach, wzdłuż której wybudowane zostałyby nowe budynki mieszkalne, handlowe i usługowe. Zależy nam na tym, aby Zalasowa rozwijała się w sposób zorganizowany. Obecnie zbyt duże rozproszenie budynków powoduje, że nie jesteśmy w stanie spiąć ich sieciami wodno-kanalizacyjnymi czy utrzymać odpowiedniej jakości drogi, ponieważ wiąże się to z olbrzymimi kosztami – dodaje Gutkowski.
W ciągu najbliższych miesięcy przedstawiciele ryglickiego magistratu planują zorganizować kolejne spotkania z mieszkańcami, na których będą poruszane tematy dotyczące m.in. lokalizacji trasy, a także cen poszczególnych działek, które gmina musiałaby zakupić pod inwestycję.

REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o