Akumulator gotowy do zimy?

0
Akumulator gotowy do zimy
Częstym błędem kierowców jest przekonanie, że przy wyłączonym silniku akumulator nie jest obciążony
REKLAMA

Tylko regularne sprawdzanie stanu akumulatora w specjalistycznym warsztacie pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek. Najnowsze badania niemieckiego automobilklubu ADAC pokazują, że problemy z akumulatorem są przyczyną aż 39% wszystkich awarii samochodów.
Mróz, lód i śnieg to niejedyne czynniki mające negatywny wpływ na akumulatory zimą. Nieregularne używanie pojazdu czy pokonywanie głównie krótkich odcinków także powoduje utrudnienia przy uruchamianiu samochodu.
– Częstym błędem kierowców jest przekonanie, że przy wyłączonym silniku akumulator nie jest obciążony – wyjaśnia Magdalena Broszkiewicz z Johnson Controls Power Solutions. – Tymczasem takie systemy, jak instalacje alarmowe, zamki w drzwiach, system bezkluczykowy oraz systemy nawigacji pobierają energię również wówczas, gdy pojazd jest zaparkowany. Elektryczne podgrzewanie szyb, foteli i lusterek, wentylatory oraz światła są zimą częściej i bardziej intensywnie używane, co także przyczynia się do szybszego rozładowywania akumulatora.
Samodzielnie? Lepiej nie…
Jeśli akumulator nie może zapewnić odpowiedniej ilości energii, uruchomienie silnika stanie się niemożliwe. Ponieważ nowoczesne akumulatory nie wymagają bieżącej obsługi, bardzo niewielu właścicieli pojazdów dba o ich regularne kontrole, jednak zaleca się sprawdzanie akumulatora podczas kontroli reflektorów lub wymiany opon w warsztacie. Jeżeli konieczna jest wymiana akumulatora, najlepiej ją powierzyć specjaliście. Wymiana akumulatora wymaga fachowej wiedzy oraz specjalistycznych narzędzi, aby przykładowo nie przerwać obwodu elektrycznego pomiędzy akumulatorem a komputerem pokładowym. Ponadto dostęp do akumulatora nie zawsze jest łatwy, niekiedy jest on zabudowany w bagażniku lub w przestrzeni pod nogami, gdzie trudno się dostać. Nieprawidłowa ingerencja może spowodować utratę danych w jednostkach sterowania pojazdem, pogorszenie sprawności funkcji zapewniających komfort, jak podgrzewanie siedzeń, czy nawet awarię systemu „start‑stop”. Może to oznaczać konieczność przeprogramowania komponentów elektronicznych – co jest irytujące, niepotrzebne, a przede wszystkim kosztowne.
Zimą większe obciążenie
Awarię akumulatora może spowodować wiele przyczyn, a na jego żywotność mają wpływ m.in. ekstremalne temperatury zarówno latem, jak i zimą. Równie istotne znaczenie ma pozostawianie pojazdu przez długi czas w bezruchu lub wykorzystywanie go tylko do przejazdów na krótkich odcinkach. Krótki przejazd z reguły nie wystarcza do pełnego naładowania akumulatora. Dlatego zwłaszcza zimą, gdy ogrzewanie tylnej szyby oraz inne urządzenia elektryczne dodatkowo obciążają akumulator, należy przynajmniej raz w miesiącu zaplanować dłuższy przejazd w celu jego doładowania.
Regularną obsługę akumulatora należy przeprowadzać przynajmniej raz w roku w specjalistycznym warsztacie, najlepiej w ramach przygotowania samochodu do sezonu zimowego. Sprawdzenie stanu akumulatora jest z reguły bezpłatne i trwa zaledwie kilka minut.

Obserwuj nas na Google NewsBądź zawsze na bieżąco - wejdź na Google Wiadomości i zacznij obserwować nasze newsy.


REKLAMA
Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Opinie w treści
Zobacz wszystkie komentarze