BMW 118d – komfortowa i przyjemna jazda

0
282
fot. Marcin Kupiec

Dzisiejszą gwiazdą jest niewielki hatchback marki BMW. BMW seria 1, bo to o nim mowa, czyli następca pierwszego zbudowanego w pełni przez BMW niewielkiego kompakta. To, jak wyszło producentowi zbudowanie ciekawego i zarazem zupełnie nietypowego samochodu kompaktowego, przeczytacie poniżej.

W 2004 roku BMW wypuszcza na rynek model E81/E87, który jest pierwszym kompaktowym modelem wyprodukowanym zupełnie od podstaw przez Niemców. Już trzy lata później model 1 zostaje poddany liftingowi polegającemu na odświeżeniu kilku detali, takich jak wnętrza lamp przednich i tylnych oraz wygląd zderzaków. Od samego początku model ten udostępniał szeroką gamę silników benzynowych oraz wysokoprężnych, dzięki czemu praktycznie każdy mógł tu znaleźć coś dla siebie. Mając do dyspozycji przedział dostępnej mocy silników na poziomie od 115 KM do 306 KM zdecydowanie można coś dla siebie dopasować. Jako ciekawostkę pasuje w tym miejscu dodać, że BMW wypuściło również wariant elektryczny, czyli E82, w limitowanej liczbie 1000 sztuk. Model elektryczny miał być poligonem testowym pod produkcję samochodów o napędzie elektrycznym. Jego parametry może nie są oszałamiające, jednak zasięg 160 kilometrów i 9 sekund do setki są w zupełności wystarczające, aby na co dzień poruszać się po mieście bez ryzyka nagłego postoju na środku jezdni. Druga generacja modelu 1 została pokazana w 2011 roku i nosiła oznaczenie F20. Model testowany przez nas jest właśnie modelem drugiej generacji. W porównaniu do pierwszej generacji, model F20 nieznacznie urósł, dzięki czemu zwiększyła się ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy oraz powiększony został bagażnik. Aktualnie na rynku mamy dostępną trzecią generację modelu 1.

fot. Marcin Kupiec

Jak się nim jeździ?

BMW 118d wyposażono w wysokoprężny silnik dwulitrowy o mocy 150 koni mechanicznych, połączony z automatyczną skrzynią biegów, która miękko i sprawnie zmienia biegi. Tym razem nie sprawdzałem walorów samochodu na zakrętach, gdyż niestety nawierzchnia była mokra i nie chciałem niepotrzebnie ryzykować. Moc, którą dysponuje samochód, jest w zupełności wystarczająca do sprawnego poruszania się zarówno po mieście, jak i na trasie. Silnik radzi sobie świetnie z masą samochodu, nie jest zbyt nachalny i narowisty, moc rozwijana jest dość stabilnie, dzięki czemu auto sprawnie przyspiesza. Producent podaje wartość 8,9 sekundy do 100 km/h i tak na oko może być to prawdą, czyli nie jest to wersja sportowa, ale do kategorii ospałych ciężko go zaliczyć. BMW 118d jest zdolny do poruszania się z prędkością powyżej 210 km/h, jednak tego również nie sprawdzałem w związku z wrodzonym poszanowaniem przepisów dotyczących dozwolonej prędkości poruszania się po drogach publicznych (nie wspominając o Panach z grupy Speed). Pozwolę sobie zaufać producentowi, że wie, o czym pisze, podając specyfikację tego modelu.
BMW 118d, mimo swoich rozmiarów, jest całkiem komfortowym pojazdem, co zdecydowanie nie jest standardem w kategorii kompaktów. Zawieszenie działa płynnie i dość cicho, nawet na sporych dziurach i wybojach nie dochodzą do uszu pasażerów żadne dziwne i niepożądane dźwięki od strony kół. Dobra robota.
BMW 1 jest dość niskim autem i nie każdemu to się spodoba, osoby starsze, które lubią wygodę, nie będą modelem 1 zachwycone od tej strony. Jadąc samochodem, który jest zawieszony tak nisko nad jezdnią, mamy wrażenie, że szorujemy siedzeniem po asfalcie. Jedni to lubią, inni nie, jednak auta, które są niskie, mają zwykle lepsze właściwości jezdne na zakrętach, a to mnie podoba się bardzo.

Pewne na zakrętach

Postaram się więc nie przesadzić z liczbą zachwytów i skupię się na bardziej przyziemnych sprawach. Do takich tematów zaliczę choćby posiadanie przez BMW 118d napędu na tylne koła. Tak, przecież napęd na tył jest standardem wśród aut kompaktowych, nieprawdaż? No właśnie. Dotarliśmy wreszcie do sedna nietypowości tego pojazdu. Możliwe, że są inne kompakty z napędem na tył, jednak jest ich tak niewiele, że zupełnie śmiało można o nich pisać jako o nietypowych pojazdach. Zdecydowana większość samochodów posiada napęd na przód, a napęd tylny spotyka się raczej w samochodach wyższych segmentów, a nie w małym hatchbacku. Jeśli dodamy do siebie silnik o mocy 150 koni mechanicznych, sprawną skrzynię biegów, napęd na tył i zamkniemy to w niskim i lekkim aucie, to takie połączenie musi się sprawdzić.
Auto bardzo pewnie pokonuje zakręty nawet na mokrej nawierzchni, choć w takich warunkach warto pamiętać, które koła napędzają pojazd. Doładowany silnik charakteryzuje się tym, że od niskich obrotów posiada chęć i możliwości do zrywania przyczepności kół. Gdy zerwiemy przyczepność na mokrej nawierzchni w trakcie pokonywania zakrętu, zwiększymy ryzyko uderzenia kołem o krawężnik i uszkodzenia felg. Jak widać na zdjęciach, właścicielka pojazdu jest osobą przezorną i na sezon zimowy wymieniła felgi z metali lekkich na felgi stalowe, które w razie kontaktu z krawężnikiem zdecydowanie łatwiej się naprawia przy użyciu wyrafinowanego sprzętu blacharskiego, czyli młotka.

fot. Marcin Kupiec

Wnętrze jest przytulne

W środku kabiny czeka na nas ładnie zaprojektowana przestrzeń pasażerska wyposażona w pewną ilość miejsca. Niestety tego miejsca nie jest zbyt wiele, co można wyraźnie odczuć będąc pasażerem tylnej kanapy. Z przodu raczej nikt nie odczuje problemu związanego z poczuciem braku miejsca, jednak zajmując miejsce z tyłu nie będziecie mieli takiego komfortu. BMW 118d pasuje do modelu dwóch dorosłych i dwójki dzieci, zakładając, że podróż ma być komfortowa. Oczywiście do tyłu zmieszczą się też dorosłe osoby, jednak w takim wariancie lepiej, żeby podróż nie była zbyt długa. Jeśli kierowca jest osobą powyżej 180 cm wzrostu, to za nim również powinna się zmieścić osoba o takim wzroście, jednak kolana będą oparte o oparcie kierowcy. Bagażnik sprawia wrażenie dość pakownego o regularnych kształtach. Oczywiście pamiętajmy, że mamy do czynienia z kompaktem w wersji hatchback, więc szaleństwa zakupowe w markecie budowlanym raczej odpadają, jednak taka pojemność bagażowa wystarcza do spakowania niewielkiej rodziny na wakacje.
Samochód jest bardzo przyjemny, dobrze wyposażony, jakość materiałów nie pozostawia niczego do życzenia. BMW 118d jest autem godnym polecenia.

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o