Jazda na suwak i korytarz życia

0
253

Można napisać, że Polska dołączyła do cywilizacji motoryzacyjnej 6 grudnia 2019 roku. Udało się. W końcu prawodawca uregulował dwie bardzo ważne kwestie dotyczące prawa drogowego, a mianowicie tworzenie korytarzy życia oraz jazdy na tzw. suwak. Nowe przepisy już działają, jednak nie są one dla wszystkich zupełnie zrozumiałe, dlatego postaram się pomóc z wyjaśnieniami.

Wprowadzenie nowych, wręcz rewolucyjnych przepisów w prawie drogowym, spowodowało u wielu kierowców lekki zamęt w głowie. Od jakiegoś czasu w mediach pokazywano grafiki dotyczące właśnie jazdy na suwak oraz tworzenia korytarzy życia, jednak widok tych grafik nie wyczerpuje tematu i z tego powodu kierowcy mają sporo pytań dotyczących konkretnych sytuacji.
Niestety w naszym kraju wielu kierowców dotychczas nie stosowało tej zasady w sytuacjach, które takiej jazdy wymagały, ponieważ dostosowywali się do przepisów prawa drogowego, jak przysłowiowy koń z klapkami na oczach. Nie potrafili lub nie chcieli poprawnie oceniać sytuacji na drodze, powodując jeszcze większe utrudnienia w ruchu. Każdy z nas miał możliwość natrafić w swoim życiu na szeryfów blokujących lewy pas lub złośliwców, którzy postanowili nie wpuścić przed siebie (w miejscu występowania np. robót drogowych) za wszelką cenę. Takie zachowanie na drodze powoduje nie tylko psucie płynności ruchu, a co za tym idzie czas przejazdu ulega wydłużeniu, ale także wprowadza nerwowość i brak pewności zachowania innych kierowców, co z kolei powoduje zagrożenie spowodowania stłuczki (a to bywa przyczyną dalszego wydłużenia podróży, itd.). Mając na uwadze powyższe prawodawca wprowadził zmiany w przepisach mające uregulować tę kwestię, poprawiając zarówno płynność, jak i bezpieczeństwo jazdy.

Jazda na suwak – jak to działa?

Aby zasada jazdy na suwak miała zastosowanie, musi zostać spełnionych kilka istotnych warunków. Po pierwsze jazda na suwak ma zastosowanie tylko przy jeździe ze znacznie ograniczoną prędkością. Co to oznacza? Oznacza to ni mniej ni więcej, że zasada ta działa tylko, gdy jedziemy w korku. Zasada jazdy na suwak nie daje pierwszeństwa, jeśli tempo jazdy spadło np. z 90 km/h do 30 km/h i zostało wymuszone większym natężeniem ruchu w danej chwili.
Gdy jedziemy, a raczej stoimy w korku, nasza prędkość zazwyczaj nie wynosi powyżej 30 km/h oraz co chwilę spada w okolice zera i w tym przypadku mamy pełne prawo zmienić pas, gdy dojeżdżamy do miejsca, w którym występuje zwężenie pasa. W tym miejscu dochodzimy do drugiego warunku występowania zasady jazdy na suwak, czyli do pasa zanikającego. Tutaj możemy mieć kilka sytuacji, powodujących zablokowanie całego pasa ruchu. Do najczęściej występujących można zaliczyć zamknięcie pasa ruchu z powodu przeprowadzania robót drogowych lub z powodu wypadku albo, gdy po prostu kończy się jeden pas ruchu i przechodzi w inny.
W tym miejscu przychodzi mi na myśl obrazek, jaki wielokrotnie widziałem jadąc autostradą. Roboty drogowe za 800 metrów, za znakiem na lewym pasie stoi sobie wielki pojazd z oznaczeniem TIR, przed którym widać 800 metrów wolnego, lewego pasa, a na prawym pasie – korek na kilometr. Nowe przepisy rozwiązują problem „poszkodowanych” kierowców zawodowych, jeżdżących dużymi pojazdami z tachografem, którzy wolą zablokować cały ruch za sobą, niż stracić kilka minut na trasie. Musicie pamiętać, że dopiero, gdy dojedziecie do końca zanikającego pasa ruchu będziecie mieli pierwszeństwo względem pojazdu jadącego pasem niezanikającym. Dopiero w tym miejscu znajduje zastosowanie zasada odwróconego pierwszeństwa, nie wcześniej.
Kolejnym warunkiem, którego zaistnienie jest konieczne, aby móc stosować zasadę jazdy na suwak, jest zablokowanie obu pasów ruchu, a nie tylko jednego z nich. Oznacza to tyle, że w sytuacji, gdy mamy dwa pasy ruchu i tylko jeden z nich zostaje zablokowany, a na drugim ruch odbywa się normalnie, pojazdy znajdujące się na pasie zablokowanym MUSZĄ poczekać, aż zwolni się miejsce i dopiero wtedy włączyć się do ruchu. Na koniec pozostawiłem dwa przypadki, które zdecydowanie nie podlegają zasadzie jazdy na suwak, ale niektórzy kierowcy o tym nie wiedzą. Pas do skrętu nie może być traktowany jako pas zanikający oraz pas rozbiegowy, np. wyjazd ze stacji benzynowej, albo wjazd na autostradę również nie są pasami zanikającymi, więc nie dają pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na nich.
W Tarnowie z jazdą na suwak kojarzy mi się jedno charakterystyczne miejsce. Jest to most na rzece Biała i wjazd do Mościc. W tym miejscu często dochodzi do sporych korków, których rozmiar potęguje widok prawego pasa zatkanego od ronda i pusty, lewy pas z dużym szeryfem w połowie drogi. Spróbujcie w tym miejscu korzystać z obu pasów, a przy zwężeniu po prostu jedźcie na suwak. Szeryfów uprasza się o pozostanie na prawym pasie.

Korytarz życia

Kolejny bardzo ważny temat, szczególnie, gdy poruszacie się po autostradzie. Korytarz życia, coś, co może komuś uratować zdrowie lub właśnie życie, dotychczas był abstrakcją na polskich autostradach. Od jakiegoś czasu daje się jednak zaobserwować, że świadomość o konieczności tworzenia korytarza życia jest dość powszechna wśród kierowców, jednak nie wszyscy potrafią poprawnie wpłynąć na jego utworzenie.
Zasada jest bardzo prosta. Jeśli mamy dwa pasy ruchu zablokowane, to pojazdy jadące lewym pasem zjeżdżają maksymalnie do lewej strony, a pojazdy poruszające się prawym pasem mają zjechać maksymalnie do prawej strony, tworząc pomiędzy oboma pasami korytarz dla służb ratowniczych. Jeśli pasów jest więcej niż dwa, korytarz życia tworzy się między lewym i środkowym pasem. Pojazdy poruszające się pasem środkowym i prawym mają nakaz zjechania maksymalnie do prawej strony.
Jak widać zasada nie jest skomplikowana, jednak lepiej o niej napisać. Może uda się dotrzeć do tej części kierowców, którzy w momencie utworzenia korytarza życia robią sobie z niego szybką drogę ucieczki z autostrady i np. zawracają. Takie zachowanie pasuje nazwać po imieniu skrajną głupotą i totalnym brakiem odpowiedzialności. Korytarz życia ma zastosowanie również w miastach, jeśli dojazd do miejsca zdarzenia jest utrudniony.

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o