Toyota GR Yaris

0
340
REKLAMA

Toyota w sezonie 2019 zdobyła ze swym zespołem Gazoo Racing WRT mistrzostwo w rajdach WRC. Koncern postanowił przenieść doświadczenia pozyskane z rajdowych tras na drogowy samochód. Owocem tej idei jest GR Yaris, jeden z najbardziej emocjonujących modeli tej marki w ostatnich latach. Toyota, którą ostatnio kojarzymy z ekologicznymi pojazdami hybrydowymi, wypuści bowiem na rynek samochód segmentu B z napędem na cztery koła i silnikiem czysto spalinowym, o ogromnej jak na ten segment mocy.

REKLAMA

Toyota zaprezentowała właśnie swój nowy samochód. Yaris GR to mały, trzydrzwiowy hothatch z silnikiem benzynowym 1.6 turbo, ma 261 KM i w momencie obrotowym 360 Nm, waży 1280 kg, co daje stosunek masy do mocy 9 kg/KM i zapewnia, że auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 5,5 s. Prędkość maksymalna ograniczona będzie elektronicznie do 230 km/h.
Warto zauważyć, że Yaris GR ma 3‑cylindrowy silnik, który z jednego litra pojemności uzyskuje 161 KM. To zatem najmocniejszy i najbardziej wysilony seryjny silnik trzycylindrowy.
Yaris GR powstał na bazie doświadczeń fabrycznego zespołu WRC Toyoty i według wytycznych Tommiego Mäkinena, doświadczonego kierowcy rajdowego i kierownika teamu Gazoo Racing. Nazwa Yaris nie powinna mylić, gdyż jest to całkowicie odrębny projekt od „cywilnego” Yarisa i jest bazą homologacyjną dla nowej rajdówki WRC.
Z tego też powodu samochód ukierunkowany jest na sport. Pracowano zatem nad udoskonaleniem aerodynamiki, korzystnym rozkładem mas i niską masą auta. Z tego powodu Yaris GR otrzymał trzydrzwiowe nadwozie o długości 3995 mm i relatywnie duży rozstaw osi wynoszący 2558 mm. Rozstawem kół wynoszącym z przodu 1530 mm, a z tyłu 1590 mm także przebija większość hothatchy segmentu B. Dodatkowo zastosowano zawieszenie z podwójnymi wahaczami.
Linia dachu, który wykonany jest z tworzywa wzmacnianego włóknem węglowym, jest poprowadzona aż o 91 mm niżej niż w pięciodrzwiowym, standardowym, nowym Yarisie. Dla właściwego rozkładu mas silnik cofnięto w stronę kabiny, zaś akumulator umieszczono z tyłu, pod bagażnikiem. By uzyskać niską masę, oprócz dachu z tworzywa, maskę, drzwi i tylną klapę wykonano z aluminium.
Poprawiające aerodynamikę i prowadzenie pojazdu zmiany w nadwoziu Yarisa GR robią duże wrażenie. Duży „grill” z wlotami powietrza, mocno poszerzone i wystające tylne błotniki oraz linia dachu opadająca w stylu coupe z wąską szybą, duże 18‑calowe obręcze kół nadają autu bardzo sportowego, agresywnego charakteru.
Jednak najistotniejszy w tym projekcie jest napęd małej rajdówki. Yaris GR ma układ napędu na 4 koła, ochrzczony „GR‑FOUR” w nawiązaniu do Celiki GT‑FOUR, którą w latach 80. i 90. kierowcy Toyoty wygrywali szereg imprez rajdowych na mistrzostwach świata. Nowy system 4×4 wykorzystuje natychmiastowo reagujące sprzęgło i jest w stanie przenieść nawet 100 proc. napędu na przednią lub tylną oś. Przynajmniej teoretycznie. W praktyce o proporcji rozkładu napędu decyduje kierowca, wybierając jeden z trybów jazdy: normal (60:40), sport (30:70) lub track (50:50).
Rozdziałem momentu między koła na prawej i lewej stronie zarządzają dwa mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu typu Torsen, co powoduje, iż Yaris GR dysponuje niedostępnym w innych małych sportowych hatchbackach, najbardziej zaawansowanym układem przeniesienia napędu. Do przeniesienia napędu wykorzystywana ma być wyłącznie 6‑biegowa skrzynia manualna.
W przypadku silnika postawiono na turbodoładowaną jednostkę trzycylindrową – Toyota twierdzi, że to ze względu na masę, natomiast istnieje prawdopodobieństwo, że takie konstrukcje w końcu trafią też do rajdówek.
Cena Yarisa GR Toyota nie jest oficjalnie znana, ale szacuje się, że będzie to kwota ok. 140 tys. zł.

REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o