Muzeum Drogownictwa w Szczucinie

0
88
Muzeum Drogownictwa w Szczucinie
REKLAMA

Raj dla wszystkich miłośników motoryzacji i drogownictwa jest w Szczucinie. Zbiór bogatej historii, umiejscowiony na dwóch hektarach muzealnej wystawy. Pasjonaci techniki nie mogą tego miejsca ominąć, ponieważ to jedyne tego typu muzeum w Polsce. W muzeum odnajdą wiele ciekawych informacji nawet osoby niezainteresowane motoryzacją i techniką. Zwiedzanie jest podzielone na dwie części: zewnętrzną i wewnętrzną. Co biorąc pod uwagę wielkości maszyn wykorzystywanych w budownictwie jest zrozumiałe. Oglądanie eksponatów ogromnych urządzeń jest o wiele przyjemniejsze pod gołym niebem.

REKLAMA

Oficjalnie placówka powstała w 1982 roku jako Izba Pamięci. Dziesięć lat później została wpisana do rejestru zabytków. Od tej pory funkcjonuje powszechnie jako Okręgowe Muzeum Drogownictwa. Miejsce, w którym zlokalizowane jest muzeum, nie jest przypadkowe. Kiedyś siedzibę miało tu kierownictwo robót budujących drogi wraz z bazą materiałowo – sprzętową. Ministerstwo Komunikacji w latach siedemdziesiątych poszukiwało miejsca, w którym będzie możliwa ochrona zabytków drogowych z okresu międzywojennego. Rejon w Tarnowie wskazał Szczucin nieprzypadkowo. W starej bazie w ówczesnym Obwodzie Drogowym numer 4 od wielu lat gromadzono maszyny drogowe i inne zabytkowe przedmioty związane z budową dróg. Tak właśnie rozpoczęła się historia Okręgowego Muzeum Drogownictwa w Szczucinie. Placówka od 2012 roku oficjalnie jest Zespołem Historii Drogownictwa w Biurze Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Muzeum Drogownictwa pozostało nazwą historyczną i powszechnie używaną do dziś.

Kruszarki, równiarki, walce, koleby i lokomobile

Świetnym pomysłem był już sam projekt bryły głównego budynku z dwiema wieżami i łukowym przęsłem przypominającym formą most. Dla tych, którzy mają problemy z wyobraźnią przestrzenną poradzę, by zaplanować rodzinny wyjazd do Szczucina – nie pożałujecie. Budynek samego muzeum jest wart zobaczenia. Do zwiedzania przeznaczone są dwie ekspozycje: wewnętrzna i zewnętrzna. Zwiedzanie rozpoczynamy w środku muzeum. Wewnątrz znajdziemy kilka ekspozycji związanych tematycznie z budowaniem dróg. Jest tu zgromadzona dokumentacja i projekty mostów, modele i fragmenty konstrukcji zabytkowych obiektów oraz instrumenty geodezyjne. To nie wszystko. Są również narzędzia drogowe i służbowe mundury pracowników drogownictwa. Nie zabrakło archiwum z bogatym zbiorem fotografii i biblioteki. Eksponaty dotyczące budowy i utrzymania dróg i mostów są ciekawe. Jednak największe wrażenie robią inscenizacje prezentujące sposób pracy drogowców przy budowach dróg. Pokazanych w postaci scenek z figurami ludzkimi naturalnych rozmiarów – tutaj można się przekonać, jak ciężką kiedyś ci ludzie wykonywali pracę. I to wszystko zupełnie bez użycia wyobraźni. Dla niektórych z kolei sporym wyzwaniem może być wyobrażenie sobie dróg i mostów w sztuce. Tak prozaiczny dla nas na co dzień temat jest, jak się okazuje, również inspiracją dla artystów. Kto by pomyślał!

Wychodzimy z muzeum z głową pełną drogowej, użytecznej wiedzy. Dzięki temu jesteśmy przygotowani na podziwianie urządzeń drogowych, znajdujących się na ekspozycji zewnętrznej. Kolorowe maszyny wyglądem przypominające duże zabawki budzą zachwyt wśród małych i dużych dzieci. Obok budynku, na niewielkim wzniesieniu mieści się skansen maszyn drogowych i urządzeń stosowanych w drogownictwie od końca XIX wieku. Wybudowany w formie spiralnej alejki o długości około kilometra, otoczony pięknym lasem. Zaczynamy spacer alejką i czujemy się, jakbyśmy właśnie wysiedli z wehikułu czasu. Podróż do początków historii infrastruktury drogowej to dopiero gratka. Alejka wykonana jest z kostki brukowej, ale ma wbudowane oryginalne elementy dróg. Takie jak krawężniki, przepusty, kraty ściekowe i wszystkie inne elementy, które znajdziemy na drogach. Wzdłuż alejki możemy podziwiać fragmenty różnych nawierzchni stosowanych w drogownictwie, ułożone chronologicznie. Wykonane z autentycznych materiałów używanych do budowy dróg przez wiele lat. Na tych nawierzchniach znajdują się maszyny drogowe pracujące przy budowie i utrzymaniu dróg. W sumie ponad kilkadziesiąt eksponatów. Potężne parowe i spalinowe walce oraz inne zabytkowe maszyny, które większości nawet nie skojarzą się z tym fachem. Do tego zrywarki, kruszarki, równiarki, walce konne i mechaniczne, otaczarki, koleby, lokomobile, skrapiarki, wciągarki i beczkowozy. Wszystkie maszyny wspomagały pracę ludzi na przestrzeni wielu lat. Zgromadzone zabytki mogą śmiało konkurować ze zbiorami wielu muzeów techniki w zakresie drogownictwa w Europie.

 Muzeum Drogownictwa w Szczucinie

Kolekcja mieszczącego się w Szczucinie muzeum jest imponująca. Na szczególną pochwałę zasługuje fakt, że wszystkie eksponaty są pieczołowicie odbudowane i przedstawiają znakomity stan. Liczy się tutaj sposób renowacji i dbałość o szczegóły, które często są pomijane. Spragnieni wiedzy odnajdą ciekawe rozwiązania technologiczne związane z branżą. Budynek ze skansenem połączony jest kładką mostową o długości pięćdziesięciu jeden metrów. Muzeum zrobione jest z prawdziwym rozmachem. Może zachwycić pasjonatów i wzbudzić zainteresowanie laików.

Położenie i dojazd

Muzeum Drogownictwa jest położone w Małopolsce, na prawym brzegu Wisły w Kotlinie Sandomierskiej. Przy bardzo uczęszczanym szlaku turystycznym z Kielc do Tarnowa, przy drodze numer 73. Przejeżdżając tą trasą, z daleka dostrzeżemy wyjątkowo atrakcyjną ekspozycję plenerową zabytkowych maszyn drogowych. Budynek przypomina swoim wyglądem przęsło mostu, co samo w sobie jest interesujące. Do muzeum warto się wybrać o każdej porze roku. Przed przyjazdem lepiej sprawdzić pogodę, ponieważ większa część muzeum obejmuje ogrodzony teren pod chmurką.

Chętni poza ekspozycją obejrzą pokazy slajdów, filmów i prezentacje związane z historią i techniką drogowo – mostową. Dla młodzieży muzeum organizuje pokazy, lekcje techniczne i wychowania komunikacyjnego. Oferta jest na tyle szeroka, że bez problemu coś dla siebie znajdą dzieci i młodzież w każdym wieku. Perełką ekspozycji zewnętrznej jest maszyna drogowa z licznymi przekładniami i skomplikowanym napędem wyprodukowana we Wrocławiu w 1920 roku. O wszystkich zawirowaniach związanych z budową dróg i mostów opowiada przesympatyczny przewodnik. Na dzieci czekają również filmy edukacyjne dotyczące bezpiecznego poruszania się po drogach. Wszyscy, którzy uważają, że praca drogowców jest prosta, powinni muzeum odwiedzić, chociaż raz! Muzeum Drogownictwa co roku organizuje nocne zwiedzanie, które gromadzi tłumy. Każda edycja tego wydarzenia jest niepowtarzalna, poświęcona innej części historii drogownictwa. W poprzednich latach do swojego domu zaprosił gościnny dróżnik. Goście muzeum mogli również podziwiać wnętrze dyrektorskiego gabinetu z lat 50. dwudziestego wieku. Zdobyć sprawność młodego konstruktora, popracować tarankiem i budować drogę zabawkowymi sprzętami drogowymi. Goście mogli usiąść za kierownicą zabytkowych pojazdów – ciągnika, walca, motocykla oraz samochodu.

Muzeum czeka na zwiedzających w dni pracujące od poniedziałku do piątku w godzinach od 7 do 15. Od 17 kwietnia do 24 października 2021 roku wystawy na otwartej przestrzeni będą dostępne dla zwiedzających również w soboty i niedziele w godzinach od 10 do 17. Zwiedzanie zajmie około godziny lub dwóch. Wstęp jest bezpłatny, parking również. Zbliżają się otwarte weekendy w muzeum. Czas odwiedzić Szczucin i przeżyć niepowtarzalną przygodę. Zobaczyć największy, liczący się na świecie zbiór zabytkowych narzędzi drogowych. Przejrzeć unikatowe dziewiętnastowieczne dokumenty, projekty dróg i mostów. Korzystamy z dróg i mostów każdego dnia. Dzięki wiedzy, jaką zdobędziemy odwiedzając muzeum, spojrzymy na pracę współczesnych drogowców z szerszej perspektywy i ją po prostu docenimy.

Chcesz zobaczyć więcej ciekawych miejsc?
Wejdź na jeden z poniższych profilów i ciesz się podróżowaniem razem z nami!
https://www.facebook.com/WemiPresents/
https://www.instagram.com/wemipresents/

REKLAMA

Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments