Codziennie 1% więcej

0
139
Codziennie 1 procent więcej
REKLAMA

Chcąc zbudować zdrowe nawyki często zasłaniamy się nieuzasadnioną teorią, że wymagają one wielkich poświeceń. Błędnie zakładamy, że przykładowo odchudzanie, kształtowanie kondycji fizycznej czy dbałość o higienę snu wymaga radykalnej zmiany codziennych nawyków lub (i) ciężkiej pracy, która dla ludzkiego mózgu z góry skazana jest na porażkę. Tymczasem usprawnienie czegoś o 1% bywa niezauważalne i nie stanowi dla nas najmniejszego źródła zainteresowania. Kiedy coś bywa niedostrzegalne, nie widzimy sensu, by się za to zabierać.

Z matematycznego punktu widzenia – jeśli ulepszymy coś o 1% dziennie przez rok, to na końcu będziemy 37% lepsi względem punktu wyjścia, w którym zaczynaliśmy wspomniane „zmagania”. Z drugiej strony, jeśli codziennie zaniedbamy o 1% wykonanie konkretnej czynności, to w ciągu roku zdegradujemy się w tym kontekście niemal do zera. Najmniejsze sukcesy czy porażki mogą się skumulować i urosnąć do czegoś o znaczącej sile rażenia.

REKLAMA

W poszukiwaniu większej produktywności wystarczy wprowadzić jedno dodatkowe i efektywne zadanie dziennie, a odstąpić od jednego, które rozprasza i oddala Cię od celów, które chcesz osiągnąć. Gdy regularnie się stresujesz czymś, co ograbia Cię z energii (trudne rozmowy z partnerem, szefem, przejmowanie się kredytami, chorobami) – przyjmujesz postawę zagrożenia zamiast wyzwania – możesz doprowadzić nie tylko do nadciśnienia, co całego zespołu metabolicznego, depresji czy rozstroju nerwowego. Gdy przeczytasz jeden artykuł lub obejrzysz jeden wartościowy program telewizyjny, nie staniesz się ekspertem w danej dziedzinie, ale czytając codziennie regularnie przez długie lata jeden rozdział książki (co może zająć Ci np. 30 minut dziennie), jest wielce prawdopodobne, że uczyni Cię kimś niezwykle mądrym w dziedzinie, którą zgłębiasz. Budując codziennie dobre relacje z innymi stajesz się bardziej sympatyczny, empatyczny i pomocny w rozwiązywaniu ludzkich problemów – w perspektywie kilku lat staniesz się dla nich kimś, komu warto zaufać, odwdzięczyć się i pomagać w różnych momentach życia.

Każdy rezultat jest odroczonym wynikiem wprowadzonego nawyku. Masa ciała – tego co zjadałeś przez ostatnie kilka/kilkanaście lat. Energia i samopoczucie – zależy od ilości oraz jakości snu, relacji stresu i relaksu, a także regularności aktywności fizycznej.

Gdy wydajesz więcej niż zarabiasz, nietrudno się zorientować dokąd Cię to zaprowadzi… Otrzymujesz to, co wprowadzasz w ruch i to znacznie wcześniej niż Ci się wydaje. Jeśli zastanawiasz się dokąd dotrzesz za kilka lub kilkanaście lat, przyjrzyj się swoim przyzwyczajeniom. Dobre i pożądane przez Ciebie nawyki zaprowadzą Cię do życiowych sukcesów, natomiast złe mogą się stać Twoim cichym zabójcą. Jeśli jesteś już świadom siły tego obosiecznego miecza, naucz się nim właściwie posługiwać. Zdobądź wiedzę na temat schematu budowania nawyków i osiągaj cele o jakich marzysz! Więcej w tym temacie przeczytasz w kolejnych artykułach TEMI.

Arkadiusz Ostręga – trener zdrowia, specjalizujący się w budowaniu nawyków o charakterze psychofizycznym; ruchu, oddychania, snu, odżywiania oraz kontroli zmęczenia i stresu. Prowadzący warsztaty dla szkół, firm, a także zajęcia indywidualnie.

REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o