Gibkie ciało

0
34
Mobility gibkie ciało
REKLAMA

W nawiązaniu do pytań odnoszących się do naszego ostatniego artykułu pragniemy przybliżyć dziś zagadnienia związane z mobility. Jest to forma treningu – ćwiczeń, nawyków, poprawiających gibkość ciała. Czym różni się od rutyny związanej ze stretchingiem? Zapraszamy!

Mobility w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego to słowo oznaczające „ruchliwość”. My je bardziej będziemy tu tłumaczyć jako ruchomość w stawach. W warunkach zdrowia fizycznego człowiek dąży do osiągnięcia pełnych możliwych zakresów ruchu w danym stawie. Trening mobilności to tak naprawdę duża część naszej pracy trenerskiej i chyba najistotniejszy element wchodzący w skład treningu prozdrowotnego. Zazwyczaj wykonywany przed częścią główną, a nie tak jak stretching – na końcu zajęć. Na czym tak naprawdę skupia się trening mobilności?

REKLAMA

Podstawowym zadaniem jest określenie, z czym mamy do czynienia jak chodzi o ograniczenie ruchomości. I tu wyróżniamy:

• Anatomię stawu i fizjologiczne (następnie nawykowe) usytuowanie kości w stawie, związane z tym ograniczenia w ruchomości, bądź też niestabilność stawu. Są to ograniczenia często mechaniczne, a ich przyczyna może być różnoraka, poprzez zbyt duży tonus mięśni, aż to zwyrodnień.

• Pracę mięśni, czyli zakodowaną informację nerwowo mięśniową o długości „właściwej” pracy mięśni, tu wyróżniamy także problemy z fizyczną długością mięśnia (skrócenia) oraz stany pourazowe (zbliznowacenia, skrócenia po zerwaniach, naderwaniach itd.).

• Pracę wzajemną powierzchni ślizgowych – takich jak skóra, powięź mięśniowa (kilka warstw), mięśnie i ścięgna, ich usytuowanie, zwichrowania i denacyfikacje. Ten segment to najczęściej praca dla fizjoterapeutów i stanowi największą część problemów z mobilnością.

Następną częścią pracy jest dobór metod, sprzętu oraz priorytetyzacja. Mobilność wykorzystujemy nie tylko w sporcie, ale także w życiu codziennym. O ile da się czasem te braki „oszukać”, to w badaniu trener powinien dość szybko zorientować się, z czym mamy problem. Niemożność wykonania pełnego zakresu ruchu w stawie wyklucza uzyskanie prawidłowej techniki wielu ćwiczeń. Jednym z nich jest przysiad. Jeśli posiadamy niemobilny staw skokowy, niestabilne kolano i dysproporcje w napięciach mięśni ud, jest prawie pewne, że przysiad będzie wyglądał źle. A jeśli nawet nie od razu – będzie on pogłębiał wyżej wymienione problemy w sposób postępujący. Dlatego tak ważna jest odpowiednia diagnoza i – profilaktycznie – wdrażanie ćwiczeń mobility podczas każdej jednostki treningowej. Do tego stosujemy także specjalne narzędzia:

• Przybory do mobilizacji uciskowej – piłki lacrosse, piłeczki podwójnej do mięśni przykręgosłupowych, wałki do rolowania.

• Gumy i taśmy oporowe do zwiększania zakresu ruchomości, stymulacji antagonistów i wstępnego zmęczenia mięśni – stosowane szeroko także w części głównej treningu.

• Przyrządy, jak szwedzki, elementy stałe jak filar, praca przy ścianie oraz ławki, podwyższenia zwiększające możliwość ruchu.

Warto także dodać, że elementem pracy nad mobilnością jest obciążenie zewnętrzne (często niewielkie). Pracując przeciwko oporowi, a następnie zgodnie z grawitacją oddziałujemy na zakresy ruchu. Zgodnie z zasadą, iż stawy w naszym ciele ułożone są w sekwencji stabilny – mobilny – stabilny – powinniśmy, odpowiednio stosować techniki. I tak np. wyłącznie dla stawu kolanowego i łokciowego stosujemy tzw. rozciąganie stawu. W innym przypadku jest to niezalecane, czasem wręcz niemożliwe. Jednym z najtrudniejszych do „zmobilizowania” stawów jest staw ramienny (kulisty) i inne z nim bezpośrednio związane. Pracuje on w wielu różnych płaszczyznach, a źle usytuowana głowa kości ramieniowej daje konsekwencje choćby w postaci uszkodzeń, czy przeciążeń tzw. „stożka rotatorów”. Reakcji łańcuchowych można by wymieniać wiele, jednak na szczęście czasem wystarczy kilka prostych ćwiczeń, aby ciało zaczęło układać się w życiu codziennym i treningu tak, jak je o to poprosimy. Na koniec warto wspomnieć o jeszcze jednej technice – uciskowej, taśmami floss band. Polega ona na obwiązywaniu/uciskaniu miejsca, które ma być mobilizowane. To również daje dobre efekty.

Lepszy trening, luźne ciało i praca nad sprawnością – to podsumowanie pracy nad mobilnością. Gorąco zachęcamy i jak zwykle – z mnóstwem pomysłów – zapraszamy na salę treningową!

REKLAMA

Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Opinie w treści
Zobacz wszystkie komentarze