Sekret długowieczności

0
146
Sekret długowieczności
fot. Mateusz Bortlik
REKLAMA

Z poprzedniego artykułu o telomerach (końcówkach chromosomów) wiemy, że osoby z najdłuższymi telomerami są najzdrowsze, a wraz ze skracaniem telomerów, stają się bardziej chorowite oraz zwiększa się ryzyko śmierci.

Badanie Kaiser Permanente obejmowało 100 tysięcy uczestników, z których w ciągu 3 lat od pomiaru telomerów, ludzie z krótszymi telomerami umierali częściej z różnych możliwych przyczyn. Wzięto pod uwagę takie czynniki zdrowotne, jak: wiek, płeć, rasę, wykształcenie, nałogi, aktywność fizyczną oraz BMI (wskaźnik masy ciała) – wszystko po to, by każdy z wyżej wymienionych czynników mógł znacząco wpłynąć na wzrost śmiertelności.

REKLAMA

Najprawdopodobniej wszyscy słyszeliśmy, że rodzimy się z konkretnym DNA i z tym samym umieramy. Odkrycie telomerów, wspomnianej we wcześniejszym artykule noblistki dr Elizabeth Blackburn i jej zespołu, pozwoliło rozwiązać kolejną zagadkę – enzym telomerazy odnawia telomery! Jak wyjaśnia autorka odkrycia – „z każdym podziałem komórkowym telomery ulegają skróceniu, aż osiągną punkt kryzysowy, gdy komórka przestaje się dzielić. Natomiast telomeraza przeciwdziała temu poprzez dodawanie DNA i odbudowywanie chromosomu po każdym podziale. Oznacza to, że chromosom jest chroniony (…), a komórka może nieustannie się odnawiać. Telomeraza może spowolnić skracanie się telomerów, zapobiec mu lub nawet je odwrócić”

Jak zatem dbać o telomery i telomerazę, i tym samym powstrzymać starzenie się komórek? Mam dla Ciebie świetną wiadomość: Twoje zdrowie jest w Twoich rękach; w Twoim ciele, umyśle i Twojej społeczności. Po pierwsze, przyjrzyj się źródłom napięć, intensywnego, wyniszczającego Cię stresu i naucz się reagować szybko i skutecznie (więcej o stresie w jednym z poprzednich moich artykułów). Zastąp poczucie zagrożenia poczuciem wyzwania i skonfrontowania się ze stresem jako sprzymierzeńcem, który dodaje Ci motywacji i energii do działania. Po drugie, dbaj o regularną regenerację, relaks, wysypiaj się (przeczytaj kilka moich artykułów wcześniejszych o śnie). Po trzecie – bądź aktywny! Fizycznie i psychicznie. Telomery lubią, kiedy robisz coś, co Cię pochłania, kiedy nie myślisz o problemach, robisz coś nieznanego i rozwijającego. Po czwarte, trenuj mięsień uważności, świadomość myśli i tego, co aktualnie robisz. Im więcej mindfulness w Twoim życiu, tym zdrowiej. Po piąte – jedz uważnie, by uniknąć przejadania się i ogranicz niezdrowe produkty. Po szóste, dbaj o relacje międzyludzkie; kontaktuj się z bliskimi, nawiązuj nowe znajomości, pielęgnuj kapitał społeczny na swoim osiedlu czy w miejscowości. Pomagaj innym, także nieznajomym. Po siódme – spędzaj czas z naturą; wśród zieleni, na świeżym powietrzu, w słońcu i wodzie.

Nie wymyślono eliksiru na nieśmiertelność i nie łudź się, że kupisz magiczne pigułki, które tu i teraz zmienią Twoje życie na lepsze. Nie szukaj cudownych środków i zaklęć na lepszą odporność na stres, dobre samopoczucie czy szczęście. Popatrz w głąb siebie, odszukaj energię i żyj w zgodzie z naturalnym biegiem wszechświata – zacznij od telomerów, bądź zdrowy(a) i ciesz się długim życiem. Powodzenia!

Arkadiusz Ostręga – trener zdrowia, specjalizujący się w budowaniu nawyków o charakterze psychofizycznym; ruchu, oddychania, snu, odżywiania oraz kontroli zmęczenia i stresu. Prowadzący warsztaty dla szkół, firm, a także zajęcia indywidualnie.

REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o