STOP COVID! TERAZ TWÓJ RUCH!

0
327
Stop covid
REKLAMA

Polakom brakuje aktywności fizycznej, a panująca pandemia COVID-19 sprawia, że właśnie teraz potrzebujemy jej najbardziej. Czy wszyscy zamienili zamknięte dla ogółu kluby fitness, baseny czy inne obiekty sportowe na aktywność domową lub plenerową? Czy ilość naszego ruchu spełnia aktualne zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia, mówiące o aktywności ruchowej dorosłych w wymiarze minimum (!) 2,5 do 5 godzin tygodniowo, czyli 30-60 minut przez większość dni w tygodniu (w tym 2 jednostki treningu zwiększającego siłę)? Czy nasze dzieci i młodzież ćwiczą w wymiarze 60 minut dziennie, w tym 3 razy w tygodniu poprawiają swoją siłę? Chciałbym w to wszystko wierzyć, jednak twarde dane niestety mówią co innego…

Badanie przeprowadzone w dniach 23-30 kwietnia 2020 roku (wiosenny lock-down), na zlecenie Benefit Systems – producenta kart sportowych Multi Sport, pokazuje, że jeśli nas „zamykają” czy znacząco ograniczają miejsca do ćwiczeń, tęsknimy za ulubioną aktywnością fizyczną. Aż 85% respondentów chciało ćwiczyć po zakończeniu pandemii (niestety pandemia trwa w najlepsze), 75% klientów obiektów sportowych planuje powrót zaraz po ich uruchomieniu. Jednak 43% badanych ograniczyło swoją aktywność w czasie pandemii, a spadek aktywności fizycznej miał negatywny wpływ na ich samopoczucie (74%), zdrowie (65%) oraz sylwetkę (61%)*

REKLAMA

Eksperci są zgodni co do jednego – systematyczna aktywność ruchowa sprawia, że rzadziej chorujemy. Uodparniamy organizm np. na grypę, zapalenie płuc czy właśnie panujący koronawirus. Ewentualne ryzyko śmierci z tym związane znacznie maleje. Regularne treningi sprawiają, że płuca czy układ sercowo-naczyniowy są bardziej wydolne, co w przypadku zachorowania na COVID-19 powinno złagodzić przebieg choroby. Z psychologicznego punktu widzenia – równie ważnego aspektu co „fizyczność” wielu chorób – trenowanie ciała i psychiki podczas wielu aktywności i sportów sprawia, że stajemy się silniejsi, bardziej odporni na psychogenne podłoże niemal każdej choroby. Co autor ma na myśli? Nie odkryję nic nowego, jeśli napiszę, że umysł wpływa na ciało (i odwrotnie), gdyż udowodniono to naukowo i nienaukowo multum razy. Myśli, które zbyt często zajmują nam głowę, np. „należę do grupy ryzyka”, „nie mam odporności, bo nie dbam o siebie”, „zbyt często choruję” albo „jestem taki słaby, nie wiem jak przejdę tego koronawirusa” – często połączone z ludzkim pesymizmem, mogą mieć diametralne i niestety negatywne znaczenie podczas „przechodzenia” każdej choroby. Osłabiony umysł od razu wysyła osłabiające organizm sygnały; podwyższony poziom strachu, lęku, hormonów stresu, co przyspiesza oddech, akcję serca, zwęża naczynia krwionośne – wszystkie czynności organizmu, które najczęściej utrudniają, a właściwie potęgują przebieg choroby.

Jeszcze jeden niezwykle ważny czynnik – masa ciała. Z badań wynika, że nadwaga i otyłość istotnie wpływają na infekcje górnych dróg oddechowych. Jeśli ważysz za dużo lub spożywasz zbyt duże objętościowo posiłki – szybciej oddychasz i (lub) więcej dostarczasz powietrza z każdym oddechem. Niestety(!) – to nie dostarcza większej ilości energii do zwalczania infekcji, wręcz przeciwnie – wymusza na układzie oddechowym intensywniejszą, bardziej męczącą organizm pracę. Jeszcze raz: bardziej narażony jest i ciężej przechodzi COVID-19 człowiek, który ma wysoki wskaźnik masy ciała czyli BMI. Żeby było precyzyjniej – niezależnie od płci, wieku, rasy i innych czynników zdrowotnych, koniec straszenia!

Uspokajam Cię. Choć nie ma żadnej reguły, że sport u każdego uodporni organizm tak samo i nie doprowadzi do choroby lub z niej szybko i łatwo wyleczy, to jednak zwiększy szansę na zachowanie zdrowia. Może akurat u Ciebie minimalnie, ale zwiększy. Czekasz, leżąc na przysłowiowej kanapie, czy podejmujesz aktywne działanie, by być silniejszym? Wybór jak zawsze leży po Twojej stronie.

*Badanie Multi Sport Pandemia zostało przeprowadzone przez Kantar na zlecenie Benefit Systems na reprezentatywnej, losowej próbie 1000 Polaków powyżej 18 roku życia.

Arkadiusz Ostręga – trener zdrowia, specjalizujący się w budowaniu nawyków o charakterze psychofizycznym; ruchu, oddychania, snu, odżywiania oraz kontroli zmęczenia i stresu. Prowadzący warsztaty dla szkół, firm a także indywidualnie.

REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o