Stres jest sexy!

1
149
stres Arkadiusz Ostręga
fot. Tomasz Niskowski
REKLAMA

A gdybyś pomyślał(a), że stres nas chronił przez miliony lat… A gdybyś wiedział(a), że bez stresu nie moglibyśmy żyć, bo jest wkomponowany w naszą biologię i jest nieodzowną częścią naszego codziennego życia… To czy przy najbliższej okazji, gdy ktoś Ci powie coś niemiłego lub kiedy (jak co dzień) będziesz się zmagał(a) z chronicznym stresem – zareagujesz inaczej?

Stres nie jest ani dobry ani zły – po prostu jest. Wyposażeni w ten pierwotny mechanizm, reagujemy (wtórnie) na różne sposoby. Zdarza się, że chcemy się go wyzbyć: „chciałbym się nie stresować” – czyli chciałbyś się zatem wyzbyć energii, ponadprzeciętnej siły i najlepszej motywacji do działania? Nie, nie o tym pomyślałeś, prawda? Pomyślałeś, że chciałbyś wygrywać w reakcji stresowej, a nie przegrywać z trudnymi emocjami, tak? Jeśli tak, mam dobre wieści – jesteś na najlepszej drodze do zdrowego i efektywnego reagowania na stres. Mam na to niezbite dowody, że odpowiedni rodzaj reakcji na stres, chroni Twoje zdrowie i sprawia, że w tych właśnie trudnych momentach dostaniesz turbodoładowania. Nie wierzysz? Czytaj dalej!

REKLAMA

Po pierwsze reaguj na stres wyzwaniem, a nie zagrożeniem. Psycholożka Wendy Mendes z UCSF – Uniwersytetu Kalifornijskiego, od ponad 10 lat bada reakcje organizmu na różne stresory – co się dzieje w naszych mózgach, ciałach i zachowaniu podczas „dobrego” i „złego” stresu? Okazuje się, że pozytywna reakcja, którą możemy nazwać „wyzwaniem” stawia Cię w miejscu i warunkach sprzyjających wygrywaniu (podejmujesz wyzwanie). W tych sytuacjach masz więcej krwi i tlenu w mózgu – co za tym idzie, lepiej wykorzystujesz składniki energetyczne i siłę umysłu. To daje właśnie „kopa” do działania!

Gdy zareagujesz poczuciem „zagrożenia”- co prawda będziesz odporny na ból, jednak ograniczysz dopływ krwi do mózgu i skorzystasz z takiego pokładu energii jak w powyższej sytuacji – mówiąc najprościej jak się da – „przegrasz” ze stresem! Zakotwiczysz w tej niekorzystnej dla zdrowia sytuacji, która w podobnych przypadkach, np. chronicznego stresu może lub będzie się utrwalać. Z dużym prawdopodobieństwem powielana reakcja na „zagrożenie” przełoży się na skracanie telomerów (końcówek chromosomów w każdej komórce ludzkiego ciała) i szybsze starzenie się organizmu (Nagroda Nobla w 2009 r. za odkrycie telomerów przez dr Elizabeth Blackburn).

Choć wydawałoby się, że w trudnych dla organizmu sytuacjach jedni „stresują się” bardziej, a inni mniej, to jednak każdy z nas reaguje podobnie, często jednak z różnymi proporcjami któregoś sposobu. Mózg człowieka przewiduje stresujące sytuacje zawczasu i wykorzystuje wspomnienia dawnych doświadczeń, następnie uaktualnia o bieżące informacje z zewnątrz – środowisko, w którym się znajdujemy, a także z wewnątrz – skorygowane odczucia fizjologiczne, w efekcie czego pojawia się konkretna emocja. Jeśli w „bazie danych” naszego mózgu mamy dużo lęku i wstydu, prawdopodobieństwo wystąpienia tych emocji podczas reakcji na stres będzie bardzo duże. Należy jednak pamiętać, że występujące w nas emocje to tylko konstrukty (filtry, przez które patrzymy i odczuwamy) opisujące świat.

Bez względu na dotychczasowe doświadczenia możesz zmieniać narrację i reagować inaczej – WYZWANIEM! Powiedz sobie (najlepiej na głos):

JESTEM PODEKSCYTOWANY, TO MNIE NAPĘDZA, TE REAKCJE MAJĄ MI POMÓC, TEN STRES JEST MI POTRZEBNY, CHRONI I WZMACNIA MÓJ ORGANIZM, BYM SIĘ NIE PODDAŁ… DZIĘKUJĘ ZA TĘ SIŁĘ!

Nie uciekaj od stresujących myśli, trenuj je, wyzywaj je do walki! Trenuj reakcję na wyzwanie! Bądź świadomy tej wiedzy i za każdym razem, gdy pojawi się niechciana emocja, bądź uważny i zawczasu przełącz się z ZAGROŻENIA na WYZWANIE, co bezpośrednio po twojej reakcji uwolni ogrom energii do działania. Odczujesz ulgę, ogromną ulgę, bo jak ktoś kiedyś powiedział „za każdym pokonanym strachem, czeka nagroda”. Twoją nagrodą będzie siła, której potrzebujesz do życia i zmagania się z trudnymi sytuacjami dnia codziennego, ale one już nie będą takie trudne, bo już lepiej reagujesz. Wykrzycz to teraz – WYGRAŁEM!

Arkadiusz Ostręga – trener zdrowia, specjalizujący się w budowaniu nawyków o charakterze psychofizycznym; ruchu, oddychania, snu, rytmu dobowego, odżywiania i kontroli stresu.

REKLAMA

1
Dodaj komentarz

1 Liczba komentarzy
0 Odpowiedzi
0 Obserwują
 
Komentarze z największą ilością reakcji
Najbardziej negatywny komentarz
1 Autorzy komentarzy
  Ustaw powiadomienia  
NAJNOWSZE NAJSTARSZE NAJWYŻEJ OCENIANE
Powiadom o
Abzz

Świetne i prawdziwe ! Warto czekać co środę na kolejny artykuł