W poszukiwaniu energii do życia

1
278
W poszukiwaniu energii do życia
REKLAMA

Jesteśmy przebodźcowani codziennymi informacjami, których mózg nie jest już w stanie upchnąć w mocno przepełnionym, rzadko oczyszczanym naszym „dysku twardym”.

Spożywamy zbyt dużo kalorii, przetworzonego, prozapalnego i bardzo słabej jakości pożywienia – o ile można to „pożywienie” takim nazwać? Ulegamy deprywacji snu, niedosypiamy o co najmniej 1-3 godziny dziennie, tłumacząc się, że wyśpimy się w grobie…
Ciągły stres i delikatnie mówiąc – niedobór ruchu, który w optymalnych ilościach jest najlepszym sposobem na doenergetyzowanie i odreagowanie codziennych napięć, często traktujemy jak luksus. Osławiony permanentny „brak czasu” na relaks, realizację swoich pasji czy spędzanie czasu z najbliższymi przechyla szalę zmęczenia, z którego pętli nie możemy się wydostać. Choroby czy infekcje to już inny temat, jednak bądźmy świadomi, że na większość czynników, które mają wpływ na wytwarzanie energii (tym samym redukcję zmęczenia), zdrowie i dobre samopoczucie – mamy ogromny wpływ i nie potrzebujemy do tego kofeiny, specjalnych suplementów czy kosmicznych wynalazków!
Zaufaj nauce, licznym badaniom i doświadczeniu osób (w tym moim), które przeszły tę drogę i poradziły sobie z chronicznym zmęczeniem organizmu. Zaufaj przede wszystkim sobie, bo w Tobie jest moc elektrowni, odnawialnej energii, która nigdy za życia się nie skończy, nigdy!

REKLAMA

Odżywiaj się tak, by sygnał sytości w twoim mózgu osiągnął 100% a nie 120! Żeby to osiągnąć, jedz powoli i z pełną uważnością, aż do ok. 80% nasycenia się każdą porcją jedzenia i odczekaj kilka/kilkanaście minut – wtedy poczujesz pełną, a NIE PRZEPEŁNIONĄ baterię z energią. Unikaj cukru, wypijanych kalorii (soki, alkohol) i przetworzonych produktów („gotowce” w sklepie spożywczym). Pij wodę, spożywaj zdrowe tłuszcze (omega 3), złożone węglowodany (ziemniaki, ryże, kasze), ryby, owoce i warzywa oraz nie przesadzaj z mięsem.

Ruch to życie, nie ruszasz się – nie żyjesz (energetycznie)! 10 tysięcy kroków to nie mit, więc stosuj codziennie i bez względu na okoliczności. Tworzenie się nowych komórek nerwowych, lepsza koncentracja, poprawa pamięci, kreatywność i dobre samopoczucie mocno uzależnione są od aktywności fizycznej. Zmieniaj pozycję ciała tak często jak to możliwe, bo godzina bezruchu skraca życie o 21 minut (badania naukowe)! Ponadto 3-4 razy w tygodniu uprawiaj aktywność ruchową (sportową) w czasie ok. 30 min, nie przesadzaj jednak z częstotliwością i intensywnością.

Żyj w zgodzie z rytmem dobowym i sypiaj 7-8 godzin na dobę. Sen to najskuteczniejszy generator energii! Podczas snu zachodzi odbudowa zniszczonych tkanek, komórek nerwowych, oczyszczanie mózgu z nagromadzonych w ciągu dnia zanieczyszczeń, konsolidacja pamięci i dziesiątki innych, naukowo udowodnionych profitów dla zdrowia. Wystawiaj organizm na światło dzienne, co najmniej na 1 godzinę, nawet w pochmurny dzień. Ilość światła (źródła naszej energii) w pomieszczeniach zamkniętych wynosi zazwyczaj 50-100 luksów, natomiast na zewnątrz to już kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy luksów, czyli nawet tysiąc razy więcej! Unikaj niebieskiego światła (smartfon, TV, komputer) na 1-2 godziny przed zaśnięciem – unikniesz redukcji wytwarzanej melatoniny, odpowiedzialnej za dobrej jakości sen.

Reaguj na stres wyzwaniem, a nie zagrożeniem! Przewlekły stres zwiększa stan zapalny organizmu, a stan zapalny generuje większą ilość stresu. Niekontrolowany, przeciągający się stres osłabia koncentrację, pamięć (zmniejsza hipokamp w mózgu), osłabia odporność, zniekształca postrzeganie rzeczywistości, czyni nas pesymistami i prowadzi do wielu chorób z chorobami serca, depresją i rakiem na czele. Naucz się reagować natychmiast, wyzwalaj energię do działania i traktuj stres jako sprzymierzeńca, który Cię wspiera w rozwiązywaniu problemów. Nie zamykaj się z problemem, podziel się z innymi i szukajcie wspólnie rozwiązań. Odreagowuj aktywnością fizyczną, spotykaj się z przyjaciółmi, słuchaj muzyki i „wyśpiewaj” swój „problem” – może to już nie problem?

Szukaj odprężenia i spokoju umysłu. Oddychaj przez nos wolno i miarowo, najlepiej po 5 sekund wdechu i 5 sekund wydechu. Spokojny i częściej kontrolowany oddech przez nos, uczyni Cię uważnym na różne bodźce dnia codziennego, co da Ci energię do działania i postrzegania świata takim, jakim jest, a nie takim, jakim stworzyło go w Twojej głowie permanentne zmęczenie. Spaceruj, biegaj, pracuj i sypiaj oddychając przez nos, unikniesz chronicznej hiperwentylacji, która jak nadmiar pożywienia, ograbia z energii i prowadzi do stanów zapalnych i długiej listy chorób. Medytuj i żyj mindfull, czyli uważnie, bez zbędnej, nadmiernej analizy wszystkiego co Cię otacza.

Powodzenia!

REKLAMA

1
Dodaj komentarz

1 Liczba komentarzy
0 Odpowiedzi
0 Obserwują
 
Komentarze z największą ilością reakcji
Najbardziej negatywny komentarz
1 Autorzy komentarzy
  Ustaw powiadomienia  
NAJNOWSZE NAJSTARSZE NAJWYŻEJ OCENIANE
Powiadom o
Abzz

Świetny tekst i świetny trener 💪