Zdrowe przetwory warzywne

0
39
Warzywne przetwory Zdrowa Brzózka
fot. Kamila Bachula
REKLAMA

Warto skorzystać ze świeżych sezonowych warzyw i owoców, aby napełnić nasze ciało witaminami i minerałami. Możemy również zamknąć ulubione smaki lata w słoikach, aby cieszyć się nimi poza sezonem. Jak przygotować domowe przetwory warzywne, aby były zdrowe?

Zalewa w tradycyjnych przetworach warzywnych to głównie ocet spirytusowy i cukier. Zmieniają się jedynie przyprawy. Niestety, ani ocet spirytusowy, ani cukier nie jest zdrowy. Spożywanie octu spirytusowego mocno obciąża wątrobę, dlatego używam go jedynie podczas porządków w domu. Białego cukru rafinowanego nie kupuję i nie stosuję w swojej kuchni już od kilku lat, ponieważ zdaję sobie doskonale sprawę z jego mocno szkodliwego działania na cały organizm. Nie widzę żadnego sensu w zaangażowanie swojego czasu i wysiłku w wykonanie przetworów na zimę, w których ilość cukru jest porównywalna do sklepowych słodyczy. Dlatego w moich przetworach warzywnych stosuję zdrowe zamienniki, czyli ocet jabłkowy i miód lub nierafinowany cukier kokosowy.

REKLAMA

Przepis na sałatkę z buraczków z imbirem

Dzięki imbirowi ta sałatka jest doskonałym, rozgrzewającym dodatkiem do zimowych obiadów.

Składniki:
– 3 kg buraczków
– 1 kg czerwonej papryki
– 1 kg marchwi
– 1 kg cebuli
– 1 mały korzeń imbiru
– 2 płaskie łyżki soli
– 2 szklanki wody
– 1 szklanka octu jabłkowego
– 2 czubate łyżki miodu
– 1 łyżeczka kurkumy
– 1 łyżeczka cynamonu cejlońskiego
– 1 łyżka oleju kokosowego
– ziarna pieprzu i ziela angielskiego
– liście laurowe

Przygotowanie:
Według mnie najlepiej jest zapiec buraczki w całości w skórce, aby zachowały jak najwięcej smaku i aromatu. W tym celu rozkładamy umyte buraczki na papierze do pieczenia i pieczemy w 180 stopniach przez około 60 minut. Gdy ostygną, obieramy je ze skórki i ścieramy na tarce o grubych oczkach. Marchew myjemy, obieramy i również ścieramy na tarce. Cebulkę kroimy w piórka, a paprykę w kostkę. Imbir obieramy i możemy go rozdrobnić w malakserze lub zetrzeć go na bardzo drobnej tarce. Na rozgrzaną patelnię z olejem kokosowym wrzucamy cebulkę, chwilę dusimy i dodajemy marchew. Po chwili dodajemy paprykę i imbir. Dusimy całość na małym ogniu, aż warzywa tylko lekko zmiękną, tak by pozostały bardziej al dente. Na koniec dodajemy starte buraczki, dokładnie mieszamy i zostawiamy na małym ogniu, aż całość dobrze się zagrzeje. Teraz przychodzi czas na zalewę. W osobnym garnku zagotowujemy 2 szklanki wody z 1 szklanką octu jabłkowego. Dodajemy sól, cynamon, kurkumę i mód. Zalewamy warzywa gorącą zalewą, całość lekko zagotowujemy. W międzyczasie przygotowujemy słoiki, które porządnie myjemy. Na dno każdego słoika wrzucamy po liściu laurowym, kilka ziarenek pieprzu i ziela angielskiego. Do słoików nakładamy gorącą sałatkę i od razu zakręcamy. Sałatkę pasteryzujemy najlepiej w piekarniku nagrzanym do 150 stopni przez około 15 – 20 minut.

Przepis na sałatkę z cukinii

Latem często otrzymuję od rodziny lub znajomych warzywa w większej ilości niż do przejedzenia i wtedy właśnie powstają spontaniczne pomysły na przetwory, jak choćby sałatka z cukinii na occie jabłkowym. Dzięki temu, że główne składniki zalewy to woda, ocet jabłkowy i miód, po opróżnieniu słoika z pozostałej zalewy możemy zrobić użytek, przykładowo jako dressing do surówek lub do marynowania mięsa, czy przygotowania sosów. Uwielbiam takie rozwiązania, kiedy nic się nie marnuje!

Składniki:
– 3 czerwone papryczki
– 5 marchewek
– 6 małych cebulek
– 12 miniaturowych cukinii lub 3 średniej wielkości
– 2 płaskie łyżki soli
– 2 szklanki wody
– 1 szklanka octu jabłkowego
– 2 czubate łyżki miodu
– 1 łyżeczka kurkumy
– ziarna pieprzu i ziela angielskiego
– liście laurowe

Przygotowanie:
Cukinie i marchew trzemy na tarce o grubych oczkach. Jeśli cukinia jest spora i ma twarde pestki, należy ją oczyścić. Cebulki i papryczki kroimy w kostkę. Warzywa mieszamy w garnku z dwiema płaskimi łyżkami soli i pozostawiamy na pół godziny. W tym czasie przygotowujemy zalewę. Zagotowujemy wodę z octem, miodem i kurkumą. Na dno każdego słoika układamy kilka ziaren pieprzu i ziela angielskiego oraz liście laurowe. Następnie nakładamy wymieszane warzywa tak, żeby napełnić ¾ każdego słoika. Zalewamy sałatkę gorącą zalewą do pełna i lekko mieszamy każdy słoik, aby zalewa wymieszała się z warzywami.

Słoiki dobrze zakręcamy i pasteryzujemy.

Przepis na ajvar z pieczoną dynią

Z ajwarem poznałam się w wakacje, które spędziłam w krajach bałkańskich. Wtedy była to dla mnie zaskakująco pyszna nowość smakowa. Intensywna w smaku pasta paprykowa, najczęściej mieszana z bakłażanem, bardzo często podawana jest do wielu dań.
Ajwar to pasta z pieczonych warzyw. Głównym składnikiem jest pieczona papryka, a reszta różni się w zależności od regionu, gdzie jest podawana. W moim ajwarze obok pieczonej papryki znalazły się bakłażany, cukinia, cebula, czosnek i dynia hokkaido. Pieczone warzywa możemy zmielić przez maszynkę do mięsa lub zblendować. To zależy od tego, jaką konsystencję chcemy uzyskać.

Składniki:
– 2 kg czerwonej papryki
– 3 średnie bakłażany
– 3 średnie cukinie
– 3 cebule
– główka czosnku
– 1 średnia dynia hokkaido
– ½ szklanki octu jabłkowego
– ½ szklanki oliwy z oliwek
– 2 łyżki słodkiej papryki
– 1 łyżeczka pieprzu cayenne
– sól kłodawska
– cukier kokosowy lub miód

Przygotowanie:
Rozpoczynamy od papryki i dyni. Warzywa myjemy, wydrążamy pestki, kroimy na mniejsze części. Paprykę układamy na papierze do pieczenia skórką do góry. Zapiekamy w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni przez około 30 minut z włączonym termoobiegiem. Skórka papryki powinna się lekko przypiec, a dynia powinna być miękka. Upieczoną paprykę przekładamy do naczynia, które szczelnie zamykamy i pozostawiamy na 30 minut, aby papryka się lekko zaparzyła. To ułatwi nam ściąganie skórki, jak już przestygnie. Upieczoną dynię możemy od razu zblendować razem ze skórką, póki jest lekko ciepła. W międzyczasie oczyszczamy cukinię z pestek i kroimy na mniejsze części. Bakłażany myjemy i nakłuwamy widelcem skórkę, aby nie wybuchły podczas pieczenia. Cebulę obieramy i kroimy. Czosnek możemy zapiec w całości ze skórką. Warzywa układamy na blasze wyłożonej papierem i zapiekamy w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni przez około godzinę z włączonym termoobiegiem. Do zblendowanej dyni dodajemy obraną ze skórki paprykę i blendujemy. Dodajemy upieczone bakłażany, również obrane ze skórki. Jeśli bakłażan ma duże, twarde pestki, to możemy go lekko oczyścić. Całość blendujemy. Następnie dodajemy zapieczoną cukinię i cebulę. Czosnek wyciskamy ze skórek. Blendujemy wszystkie warzywa. Ajwar doprawiamy na sam koniec. Zacznijmy od octu jabłkowego, oliwy, słodkiej papryki i pieprzu cayenne. Na samym końcu dobierzmy samodzielnie ilość soli i cukru kokosowego lub miodu. U mnie poszły 3 łyżki soli i dwie łyżki cukru kokosowego. Zanim przełożymy naszą warzywną pastę do wyparzonych słoików, należy ją lekko zagotować. Polecam podzielić ajwar na dwa garnki, to przyspieszy jego ogrzanie i zmniejszy prawdopodobieństwo przypalenia. Gorący ajwar nakładamy do słoików, które od razu zakręcamy. Pasteryzujemy w piekarniku nagrzanym na 150 stopni przez około 15 minut.

Smacznego i na zdrowie!

Zapraszam Cię do zapoznania się z moim blogiem Zdrowa Brzózka, gdzie znajdziesz jeszcze więcej informacji na temat świadomego podejścia do zdrowia.
https://www.zdrowabrzozka.pl/

REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o