Kiedy obwodnica?

0
61
Kiedy-obwodnica
REKLAMA

O budowie obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej mówi się  już prawie od ćwierćwiecza i już kilkakrotnie zdawało się, że inwestycja ruszy lada moment. Jednakże pomimo szumnych zapowiedzi zwykle  okazywało się, że obwodnicy nie będzie. Głównym powodem był brak środków na jej budowę. Kilka ostatnich lat to czas zintensyfikowania prac poprzedzających inwestycję, ale na razie nic w tej kwestii, oprócz bliżej niesprecyzowanych obietnic, do miasta nie dotarło.
Tymczasem Dąbrowa dusi się w korkach, a urzędnicy miejscy obliczyli, że drogą krajową przebiegającą przez centrum przejeżdża ponad 14 tysięcy pojazdów dziennie. Duża ich część to samochody ciężarowe, które nie dość, że zanieczyszczają mocno powietrze i hałasują, to jeszcze powodują drgania, czego skutkiem jest fakt, iż po obu stronach drogi pękają ściany budynków.
– Najgorsze jest jednak  to, że mieszkańcy, zarówno piesi, jak i zmotoryzowani, nie czują się bezpiecznie – mówi burmistrz Dąbrowy, Stanisław Początek. Teraz i tak jest trochę lepiej, bo po kilku latach bojów z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad ustawiono na kilku skrzyżowaniach światła, które dyscyplinują kierowców ciężarówek.
W 2012 roku zarówno władze gminy, jak i mieszkańcy cieszyli się z tego, że budowa obwodnicy wkrótce się rozpocznie. Gotowe już były plany i wszystkie wymagane pozwolenia, a GDDKiA przystąpiła do wykupu gruntów. – I nagle jak grom z jasnego nieba spadła na nas wiadomość, że naszą obwodnicę wykreślono z krajowego planu – dodaje burmistrz Początek. – Pukaliśmy do wielu drzwi, prosiliśmy, uzasadnialiśmy swoje racje, nic to nie dało. W Generalnej Dyrekcji powiedziano nam, że mamy czekać.
Kilka miesięcy później pojawiła się informacja, że obwodnica Dąbrowy zostanie wpisana na listę rezerwową, potem była mowa o tym, iż inwestycja realizowana będzie z… resztówek finansowych, jakie zostaną po budowach obejść innych miast. Pewne jest tylko to, że jeżeli inwestycja nie rozpocznie się w przyszłym roku, to straci ważność dokumentacja, na którą wydano kilka milionów złotych.
W planach obwodnica Dąbrowy wygląda imponująco. Ma to być dwupasmowa droga o długości siedmiu kilometrów, z licznymi mostami i rondami, która wyprowadza ruch poza miasto. Jej koszt obliczono na 150 – 200 milionów złotych. Władze miasta nie składają broni, prowadzą rozmowy z urzędnikami ministerstw infrastruktury i transportu oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zwrócono się także o pomoc do lokalnych parlamentarzystów, argumentując, że jest jeszcze czas na zmianę decyzji i jej realizację.
Miejscy urzędnicy pytani o planowaną jesienią wizytę minister Bieńkowskiej w Dąbrowie Tarnowskiej ani nie potwierdzają, ani nie zaprzeczają takim informacjom.

REKLAMA
REKLAMA

Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments