Autobus pod cyfrową kontrolą

0
92
REKLAMA

Jerzy Wiatr, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Tarnowie, podpisał z wicemarszałkiem Romanem Ciepielą umowę, na podstawie której spółka otrzyma dofinansowanie na zakup ośmiu nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów wyposażonych w klimatyzację i automatyczną skrzynię biegów oraz spełniających najwyższą normę czystości spalin Euro5‑EEV. Trzy autobusy pozyskane w ramach tego samego projektu już jeżdżą po mieście. Dodatkowo wszystkie miejskie autobusy zostaną wyposażone w zewnętrzne i wewnętrzne tablice świetlne oraz tak zwany guzik napadowy. Dzięki niemu kierowca będzie mógł o niebezpiecznym wydarzeniu poinformować dyspozytornię. Jest również możliwość, by w tym samym czasie informacja ta dotarła także do miejskich strażników i policjantów.
Niezwykle ważną częścią projektu jest również utworzenie Centrum Informacji Pasażerskiej i Zarządzania Ruchem. Dzięki temu rozwiązaniu dyspozytorzy oraz pasażerowie będą otrzymywać bieżące informacje na temat lokalizacji każdego autobusu i rzeczywistego czasu jego przyjazdu na dany przystanek. Tam, gdzie obecnie pracują dyspozytorzy MPK, pojawi się 55‑calowy ekran plazmowy podłączony do nowoczesnego systemu, który umożliwi obserwację wszystkich poruszających się po Tarnowie autobusów komunikacji miejskiej. Również pasażerowie będą mogli śledzić na stronie internetowej MPK położenie autobusów w realnym czasie. W ten sposób dowiedzą się na przykład, czy autobus, którym chcą podróżować, odjedzie z ich przystanku punktualnie, czy jest niskopodłogowy i wyposażony w klimatyzację. Informacje takie otrzymają także na telefon komórkowy, wysyłając sms pod specjalny numer. – To będzie prawdziwa rewolucja w zarządzaniu ruchem – podkreśla prezes Wiatr.
Przez kolejne miesiące trwać będzie w MPK między innymi wymiana systemów komputerowych i serwerów oraz montaż w 84 autobusach specjalnych urządzeń informujących o ich aktualnym położeniu. Elektroniczne centrum ma być gotowe do września przyszłego roku. Wartość całego projektu wraz z zakupem autobusów to 9,5 mln zł, unijne dofinansowanie wynosi 6,5 mln zł, wkład własny MPK prawie 3 mln zł. Jak zapewnia Jerzy Wiatr, po uruchomieniu całego systemu łatwo będzie do niego zaimplementować kartę miejską wyposażoną w bilety autobusowe jednoprzejazdowe. Warunkiem będzie oczywiście wcześniejszy zakup kilkudziesięciu zbliżeniowych kasowników.

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o