Biletowa rewolucja

0
107
biletowa rewolucja
REKLAMA

O zmianach w w cenniku biletów komunikacji miejskiej w Tarnowie mówiono jeszcze przed powtórkowymi wyborami w okręgu nr 3 – kompleksowy projekt uchwały zawierający nowe ceny biletów papierowych i okresowych zgłosił klub radnych SLD. Ale ostatecznie nie zajęto się projektem. W czerwcu z kolei radni otrzymali projekt uchwały zgłoszony przez prezydenta Romana Ciepielę, w którym proponowano atrakcyjne ceny biletów elektronicznych odległościowych, pozostawiając bez zmian ceny tych papierowych. Zgłaszane na sesji poprawki zburzyły cały gotowy projekt, który urzędnicy muszą teraz napisać ponownie.

REKLAMA

Jakie zmiany proponują radni?
– Jako klub radnych PiS domagamy się zmian nie tylko w taryfie elektronicznej, ale także obniżki cen biletów papierowych, które nadal cieszą się dużą popularnością. Zaproponowana przez nas zmiana to obniżenie ceny biletu podstawowego – jednorazowego ważnego na jednej linii w obrębie jednej strefy, z 3 zł do 2,4 zł. Tym samym cena takiego biletu podstawowego, ale już ulgowego wynosiłaby 1,70 zł. Proponowaliśmy też zmiany w cenie karnetu pięcioprzejazdowego z 13 na 10 zł. Obniżenie cen ma być impulsem do zmian w podejściu tarnowian do przemieszczania się po mieście. Liczymy na to, że tarnowianie chętniej będą jeździć autobusami, a nie samochodami. Mamy nadzieję, że tańsze bilety oznaczać będą większe zainteresowanie komunikacją miejską, co przełoży się na większą sprzedaż biletów i wpływy do budżetu miasta nie spadną aż tak drastycznie, jak można by przypuszczać, skoro obniżamy ceny – mówi tarnowski radny Jacek Łabno (Klub Radnych PiS).
Tymczasem Krzysztof Kluza, dyrektor Zarządu Dróg i Komunikacji w Tarnowie, zauważa, że cena biletu to tylko jeden z elementów układanki dającej efekt w postaci dużego zainteresowania komunikacją miejską.
– Specjaliści od miejskiego transportu mówią, że poza ceną równie ważne są jakość komunikacji, układ linii, częstotliwość kursowania poszczególnych autobusów, zabudowa miasta i to, czy w konkretne miejsce można dostać się szybciej komunikacją, czy jednak własnym samochodem – mówi dyrektor Kluza.Komunikacja miejska w Tarnowie kosztuje rocznie ok. 28 mln zł. Połowę tej kwoty pokrywają wpływy z biletów, połowa to dotacja z budżetu miasta. Nietrudno zauważyć, że każda zmiana w cenniku to zmiana wysokości wpływów do budżetu. A w propozycjach zmian są również i takie dotyczące poszerzenia katalogu uprawnionych do darmowych przejazdów.– Dodatkowo prawo do bezpłatnych przejazdów miałyby dzieci do 6. roku życia mieszkające w Tarnowie, a także osoby bezrobotne mieszkające w Tarnowie w okresie 30 dni od potwierdzenia swojego statusu osoby. Uprawnione do bezpłatnych przejazdów byłyby też osoby, które otrzymują zasiłek opiekuńczy lub świadczenie pielęgnacyjne albo zasiłek dla opiekuna, bo to one często zrezygnowały z pracy zawodowej, by móc zająć się osobami niepełnosprawnymi, a otrzymywane świadczenia są niskie – mówi Jakub Kwaśny, radny SLD, który te właśnie poprawki przeforsował. Darmowa komunikacja dla wszystkich obowiązywać by miała 1 listopada oraz 1 czerwca.


W nowym projekcie uchwały pojawiły się też stawki za bilety elektroniczne odległościowe – 1,20 zł za przejazd do trzech przystanków, 2 zł za przejazd 4‑8 przystanków itd. Tyle zapłacić mogą posiadacze Tarnowskiej Karty Miejskiej w wersji premium. Posiadacze karty standard mieliby stawki wyższe o ok. 20 groszy. Niewykluczone, że ten mało zrozumiały system zostanie zastąpiony jedną stawką liczoną za przejazd jednego przystanku: np. 10 groszy. Ułatwić to ma policzenie przez pasażerów rzeczywistych kosztów przejazdu.
Urzędnicy przygotowują wyliczenie skutków obniżki biletów papierowych i ew. dodatkowych darmowych przejazdów. Próbują też oszacować skutki wprowadzenia biletów elektronicznych odległościowych. Dokładne wyliczenia przedstawione będą podczas sesji.
– Ubytek w budżecie z tego tytułu może być, ale nie musi. Do tej pory przy każdej podwyżce cen biletów w uzasadnieniach uchwał szacowano wzrost dochodów z tytułu sprzedaży biletów. A potem okazywało się, że ten wzrost nigdy nie miał miejsca, bo po podwyżce cen biletów spadała ich sprzedaż. Być może teraz będzie odwrotnie i zwiększy się sprzedaż biletów, może będzie też więcej kart miejskich i spadek wpływów do budżetu nie będzie aż tak odczuwalny – dodaje Jakub Kwaśny.

A może bezpłatnie?
Kościerzyna, Żory, a od niedawna także Środa Wielkopolska… – w tych miastach komunikacja autobusowa jest bezpłatna. Argumentem za jej wprowadzeniem była chęć zmniejszenia ruchu samochodów w mieście. Eksperci zajmujący się transportem miejskim uważają, że takie rozwiązanie sprawdza się, ale w niedużych miastach, do ok. 80 tys. mieszkańców. Nie brakuje też głosów, że to rozwiązanie dobre i dla znacznie większych miast, bo przyciąga nowych mieszkańców, a tym samym daje wzrost dochodów miejskiego budżetu.
Postulaty o wprowadzenie darmowej komunikacji także w naszym mieście pojawiają się co jakiś czas, zwykle jako element kampanii wyborczej. Czy planowane obniżki cen biletów są krokiem ku bezpłatnej komunikacji w Tarnowie?
– Nie jestem przekonany, czy zupełnie darmowa komunikacja to dobre rozwiązane. Zmiany w cenniku, które chcemy przyjąć na najbliższej sesji, będą testem dla naszego miasta i mieszkańców. Jeśli tarnowianie będą chcieli częściej korzystać z miejskiej komunikacji, a tym samym nie będzie potężnego uszczerbku w miejskich finansach, to niewykluczone, że podejmiemy próbę przeforsowania kolejnej obniżki cen biletów. Potrzebny jest czas, by zobaczyć, jak to działa i by na przykład po roku móc podsumować i ocenić skutki zmian dla budżetu Tarnowa – mówi Jacek Łabno.
Ile dokładnie kosztować będzie bilet podstawowy, a ile ulgowy i jakie ostatecznie stawki obowiązywać będą dla korzystających z biletów elektronicznych odległościowych, dowiemy się 9 lipca podczas nadzwyczajnej sesji rady miejskiej. Jeżeli radni uchwałę przegłosują, zmiany w cenniku biletów papierowych obowiązywać będą od 1 września, a w cenniku biletów odległościowych od 1 lutego 2016 r.

REKLAMA
Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments