Drożej na park&ride, hybrydy i elektryczne parkują za darmo

0
279
Na parkingu park&ride przy ul. Do Huty trzeba będzie zapłacić 3 zł za dobę przy posiadaniu biletu komunikacji zbiorowej, a 20 zł bez takiego biletu
REKLAMA

W projekcie uchwały wszyscy kierowcy mieli od 1 marca 2019 płacić dwa złote za całodobowe parkowanie przy ul. Do Huty – dotychczasowa opłata wynosiła tam symboliczną złotówkę. Ostatecznie radni postanowili, że od 1 maja br. kierowcy spoza Tarnowa, którzy stanowią większość użytkowników parkingu, zapłacą trzy złote za pozostawienie samochodu. Dla tarnowian stawka ta nie wzrośnie. Nadal będą płacić tylko złotówkę, ale pod warunkiem, że wyrobią sobie Kartę Miejską Premium i zechcą z niej korzystać w trakcie płacenia za postój. Miesięczny zaś abonament to wydatek 40 złotych, a parkowanie nieuprawnione (bez okazania biletu publicznej komunikacji) kosztuje 20 zł za każdy dzień.
Koszty utrzymania miejsc postojowych przy ul. Do Huty wynoszą ok. ćwierć miliona złotych rocznie i przewidywany jest ich dalszy wzrost w związku z rosnącą ceną prądu elektrycznego. Biorąc pod uwagę wciąż niewielkie obłożenie parkingu, zyski nie wystarczają na jego utrzymanie i należałoby radykalnie podnieść opłatę za postój – do czterech złotych za dobę. Uchwalona obecnie podwyżka tej opłaty do trzech złotych ma zwiększyć tegoroczne wpływy do budżetu dwukrotnie – do około 200 tys. zł. To wciąż za mało, by zrekompensować rosnące koszty utrzymania park&ride.
Tarnowscy radni podjęli też uchwałę dotyczącą opłat w Strefie Płatnego Parkowania i sposobu ich pobierania. Uchwała związana jest z koniecznością dostosowania regulaminu SPP w Tarnowie do zapisów zawartych w rządowej strategii. Jest odpowiedzią na ubiegłoroczną ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która między innymi zwalnia pojazdy elektryczne od obowiązku opłaty za postój w strefach parkowania. Odtąd kierowcy nie muszą już płacić także w Tarnowie za abonament typu „E”. Wystawiany jest na pojazdy hybrydowe, których emisja dwutlenku węgla w cyklu łączonym nie przekracza 100g/km i uprawnia do postoju na wszystkich wyznaczonych w SPP miejscach.
Strategia zakłada jednocześnie budowę cyfrowego państwa usługowego, co oznacza np. stopniowe eliminowanie papierowych form płatności. W konsekwencji karty parkingowe również w Tarnowie odejdą do lamusa; pozostaną parkometry, które kierowcy już powszechnie zaakceptowali. Korzystanie z tradycyjnych biletów postojowych należy już do rzadkości i drukarniom nie opłaca się drukować niewielkich ilości papierowych kart. Ich czas dobiega końca, zdecydowano, że pozostają ważne do końca bieżącego roku.

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o