Koniec reklamowego chaosu?

0
99
Tarnowianie wypowiadają się na temat reklamowej estetyki w mieście

W Tarnowie znajduje się blisko 30 tysięcy reklam. Tylko na jednej z głównych arterii miasta – ul. Krakowskiej, naliczono około 470 szyldów zamontowanych na kamienicach i domach. Niemal 1200 tablic ulokowano w ścisłym centrum miasta, a około 2 tys. reklam ustawiono przy głównych drogach wjazdowych do Tarnowa. Na niektórych ulicach szyldy widoczne są niemal co kilka metrów, wiszą na ścianach budynków, ich ogrodzeniach bądź stoją ustawione na posesjach między drzewami. Odległość między nimi jest często tak niewielka, że przejeżdżający obok kierowcy i tak nie mają szans, by przeczytać, co reklamują.
– Większość szyldów nie spełnia żadnych standardów proponowanych przez miasto, a wiele niewłaściwie ustawionych konstrukcji grozi bezpieczeństwem w ruchu drogowym – wyjaśnia Jacek Adamczyk, kierownik Referatu Krajobrazu Miasta w Urzędzie Miasta Tarnowa.
Problem będzie się pogłębiał, ponieważ reklam z roku na rok przybywa. Tymczasem miasto nie ma możliwości prawnych, by skutecznie dbać o estetykę ulic. Zarządzenie prezydenta Tarnowa z 2005 roku reguluje jedynie zasady umieszczania reklam na terenie gminnym, nie obejmuje posesji prywatnych z powodu braku odpowiednich przepisów.
Szansę na pozbycie się niechcianych reklam z miejskiej przestrzeni stwarza obowiązująca od 2015 roku ustawa krajobrazowa, umożliwiająca gminom wprowadzenie zasad porządkujących umieszczanie szyldów. Rada Miejska w Tarnowie przyjęła już uchwałę dającą zielone światło dla przygotowania projektu szczegółowych rozwiązań w tej sprawie. Referat Krajobrazu Miasta UMT dokonał dokładnej inwentaryzacji reklam i banerów znajdujących się w mieście, a niedawno tarnowski magistrat rozpoczął konsultacje społeczne w sprawie zasad ich umieszczania.
– Chcemy najpierw poznać opinię mieszkańców, by na tej podstawie przygotować szczegółowe rozwiązania pozwalające skutecznie dbać o estetykę miasta – podkreśla Piotr Augustyński, zastępca prezydenta Tarnowa do spraw rozwoju gospodarczego.
Konsultacje prowadzone są w formie ilustrowanej zdjęciami ankiety, która składa się z 19 pytań dotyczących m.in. tablic umieszczanych w pasie zieleni, lawet reklamowych, szyldów pojawiających się na chodnikach i autobusach MPK. Mieszkańcy mając do dyspozycji konkretne przykłady, mogą dzielić się swoimi opiniami na temat stanu aktualnego i proponowanych rozwiązań. Ankieta jest dostępna w Internecie i wypełnia się ją on‑line. Osoby posiadające Tarnowską Kartę Miejską mogą wypełnić ankietę w podobny sposób jak podczas głosowania na projekty zgłaszane w budżecie obywatelskim. Ci, którzy nie mają Tarnowskiej Karty, również mogą wziąć udział w konsultacjach. Wystarczy, że na specjalnie utworzony adres email, dostępny na oficjalnej stronie miasta – www.tarnow.pl, wyślą swoje zgłoszenie. W odpowiedzi otrzymają wiadomość zwrotną z linkiem do ankiety.
Formularze można wypełniać do końca marca. Zaproszenia do zgłaszania uwag trafią także do tarnowskich przedsiębiorców, agencji reklamowych, szkół, instytucji kultury, środowisk senioralnych, rad osiedli i stowarzyszeń.

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o