Nie ominą nas wygodne pociągi

0
122
pociagi2
REKLAMA

Pierwsza taka „jaskółka nowoczesności” na torach pojawi się na trasie Przemyśl – Rzeszów – Tarnów – Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Szczecin, czyli na jednej z najdłuższych w kraju tras kolejowych.
– Niebawem na tę trasę ruszy 68 zmodernizowanych wagonów – informuje Zuzanna Szopowska, rzeczniczka prasowa spółki PKP Intercity SA. – Będą one już dostosowane do prędkości 160 km na godzinę.
Wagony na szlaku, na którym znajdują się Tarnów, Brzesko i Bochnia, powinny pojawić się już w tym roku albo na początku następnego, ale PKP IC może na razie zaoferować tylko większą wygodę. Na prędkość składu wynoszącą 160 km na godz przyjdzie poczekać do 2015 r., do czasu ukończenia modernizacji magistrali kolejowej E30. Dzisiaj z powodu remontu podróż z Tarnowa do Krakowa trwa 2 godziny.
W odnowionych przez bydgoskie konsorcjum wagonach znajdują się nowe, bardziej komfortowe fotele, zamontowana jest klimatyzacja, gniazdka elektryczne, urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej, WC działa w obiegu zamkniętym. W zmodernizowanym taborze znajdują się także udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, podróżnych z dziećmi oraz wieszaki na rowery.
Docelowo na wspomnianym szlaku znajdzie się 218 takich wagonów, ale dopiero w 2015 roku.
– Kiedy wszystkie prace na linii E30 zostaną zakończone, podróż z Przemyśla do Szczecina skróci się o 4 godziny – twierdzi Zuzanna Szopowska.
Kolej zapewnia, że z Tarnowa do Krakowa dojedziemy w niewiele ponad 40 minut. Przed remontem torów pociąg pospieszny, który mógł rozwinąć prędkość do 120 km na godz, pokonywał ten odcinek w ciągu ok. 70 minut.
To nie koniec zmian, które obejmą pasażerów z Tarnowa, Brzeska czy Bochni. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego zapowiedział, że samorząd chce kupić 10 nowych pociągów elektrycznych, które przejmą Przewozy Regionalne. W planach jest sześć pojazdów w wersji trójczłonowej i cztery dwuczłonowe. Także w nich będą udogodnienia, które w wielu krajach Europy są już standardem: niskie podłogi ułatwiające wejście do wagonu, klimatyzacja, komfortowe fotele. Wersja trzyczłonowa będzie zabierać 290 pasażerów.Nowe pociągi będą wykorzystane na liniach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, m.in. na trasie Kraków – Tarnów – Rzeszów. Wszystkie składy będą zdolne osiągać prędkość 160 km na godz. Pierwsze nowe pociągi mają ruszyć na trasy w przyszłym roku. Jak do tej pory pasażerowie znają jeden nowoczesny skład o nazwie „Jaskółka”, który pojawił się w Tarnowie w 2011 roku i kursuje do Krakowa.Jak informowaliśmy, w przyszłości w Tarnowie będzie zatrzymywał się także słynny pociąg Pendolino, który będzie przyjeżdżał z Warszawy i docelowo zmierzał do Rzeszowa. Z niepotwierdzonych na razie informacji wynika, iż bilet na Pendolino z Krakowa do Tarnowa będzie kosztował ok. 50 zł. Wszystkie zniżki mają być honorowane. Jak wielu będzie na to stać? Według informacji PKP IC, bilet 2 klasy na pociąg pospieszny z Krakowa do Tarnowa kosztuje teraz 26 zł.
Na wspomnianej trasie kolej – zarówno PKP InterCity, jak i Przewozy Regionalne – chce być konkurencyjna wobec szybko rozwijającej się obecnie autostradowej komunikacji busowej.

REKLAMA
REKLAMA
Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments