„Parkuj i jedź” za dwa lata?

0
90
Park-and-Ride
REKLAMA

Według szacunków, w mieście brakuje ok. dwóch tysięcy miejsc parkingowych. Tę potrzebę mogłyby zaspokoić wielopoziomowe parkingi, o których mówi się od lat, ale z braku funduszy odwleka się ich realizacja. Wśród proponowanych lokalizacji tego rodzaju obiektów są tereny przy ulicach Marii Skłodowskiej‑Curie i Słonecznej oraz przy siedzibie delegatury Urzędu Wojewódzkiego i na osiedlu Westerplatte.Pierwszy kilkupoziomowy parking typu Park and Ride (Parkuj i jedź) ma szansę powstać już za dwa lata po południowej stronie tarnowskiego dworca PKP z wjazdem od ulicy Przemysłowej. Przy okazji zmodernizowany zostanie układ drogowy w tym rejonie.Umowę wstępną w tej sprawie podpisali wicemarszałek województwa małopolskiego – Roman Ciepiela, członek zarządu województwa – Stanisław Sorys, oraz zastępca prezydenta Tarnowa – Henryk Słomka‑Narożański.
– Ta inwestycja z pewnością ożywi tereny za torami kolejowymi, uporządkuje je oraz ułatwi dojazd do dworca i w dużej mierze rozwiąże problemy z parkowaniem w jego okolicy i w centrum miasta – wiceprezydent wylicza zalety tego rozwiązania.
Tarnowski Park & Ride jest integralną częścią planowanej szybkiej kolei aglomeracyjnej (SKA), która powstanie po uruchomieniu trzech linii kolejowych na odcinkach: Balice – Kraków – Wieliczka Kopalnia, Trzebinia – Kraków – Tarnów oraz Sędziszów – Kraków – Podbory Skawińskie.
– Kupujemy nowy tabor, integrujemy cały transport publiczny. Osią będzie linia Tarnów – Trzebinia i to w zasadzie pierwszy ważny odcinek w tym systemie. Szesnaście elektrycznych pociągów jest już zamówionych, kolejnych dwadzieścia zamierzamy kupić z funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego. Do końca 2020 roku zapewnimy w stu procentach tabor niezbędny do obsługi SKA – zapowiada wicemarszałek Ciepiela.
Tarnowski węzeł komunikacyjny będzie dysponował 550 miejscami postojowymi, w tym dla osób niepełnosprawnych, rowerów i motocykli. W jego skład wejdzie parking wielopoziomowy, składający się z trzech kondygnacji i zdolny pomieścić 340 samochodów, dodatkowe 210 miejsc powstanie wokół tego obiektu. Dobrą komunikację z resztą miasta zapewnić ma remont ulic: Monopolowej, Do Huty, Grunwaldzkiej oraz budowa zajezdni autobusowej.
– Parking zostanie dodatkowo objęty elektronicznym systemem Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (MKA). Zostanie połączony z istniejącymi już biletami miejskimi i umożliwi korzystanie z różnych środków transportu oraz parkingów Park & Ride na terenie Małopolski. MKA będzie zintegrowana z już działającymi systemami Krakowskiej Karty Miejskiej i Tarnowskiej Karty Miejskiej. Osoby korzystające z pociągu, komunikacji miejskiej w Tarnowie, Krakowie czy też z biletu okresowego Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej będą mogły się posługiwać jedną z tych trzech kart – informują w tarnowskim magistracie.Całkowity koszt tarnowskiego parkingu szacowany jest na ok. 24 mln złotych, a dotacja z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego wyniesie 16,5 mln zł. Inwestycję prowadzić będzie spółka Targowiska Miejskie.Jeśli terminy zostaną dotrzymane, to budowa wielopoziomowego parkingu powinna rozpocząć się wiosną 2014, a zakończyć w połowie 2015 roku.
Zmotoryzowani dojeżdżający do pracy będą mogli wówczas zostawić tam pojazd, a następnie skorzystać z komunikacji zbiorowej – MPK lub PKP. Co istotne, w tym czasie przewidywany jest także koniec modernizacji linii kolejowej E30 i uruchomienie szybkiej kolei aglomeracyjnej.

REKLAMA
REKLAMA
Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments