Pasażer śledzi autobus

0
57
REKLAMA

– W ramach tego projektu trzy nowe autobusy dotarły do nas już w tym roku, a osiem następnych zacznie pojawiać się w pierwszej połowie 2013 – informuje Jerzy Wiatr, prezes MPK w Tarnowie. – Cały projekt opiewa na kwotę 9,3 mln zł, my dokładamy 30 procent.
W sprawie zakupu zostanie ogłoszony przetarg; wiadomo, że będzie chodzić o 12‑metrowe autobusy z niską podłogą i klimatyzacją. Wybór firm i marek jest duży – ostatnio przetarg w Tarnowie wygrała turecka firma Otokar.
Wiadomo również – co istotne – że MPK po raz kolejny zechce kupić autobusy napędzane silnikiem Diesla. To oznacza, że Tarnów powoli odchodzi od komunikacji napędzanej ekologicznym gazem ziemnym (CNG). Prezes Wiatr to potwierdza: – Niestety, gaz ziemny od jakiegoś czasu przestaje się nam opłacać, aby było inaczej, w przypadku CNG musiałby być zmieniony parytet cenowy. Dlatego stawiamy ostatnio na olej napędowy, mimo że jego cena rośnie.
Jest to już drugi duży projekt dotyczący zakupu nowych autobusów, zrealizowany w ciągu ostatnich dwóch lat przez MPK w Tarnowie. Niedawno przybyło 10 pojazdów. To oznacza, że w najbliższych latach komunikacja miejska w naszym mieście będzie powoli się żegnać z zabytkowymi już jelczami PR110, popularnymi „berlietami”, których produkcję w Polsce zakończono na przełomie lat 80. i 90.
W związku z zatwierdzeniem najnowszego projektu Tarnów otrzyma też fundusze na podniesienie jakości obsługi pasażerów. Wszystkie autobusy – nowe i starsze – zostaną wyposażone w tablice świetlne. Uruchomione zostanie także elektroniczne centrum nadzoru ruchu. Pasażer, dysponując tylko telefonem komórkowym i dostępem do Internetu, będzie mógł odbierać aktualne informacje o kursujących autobusach. Na bieżąco będzie wiedział na przykład, w którym punkcie miasta znajduje się interesujący go autobus, w jakim czasie dojedzie do kolejnych przystanków, jaki jest to rodzaj pojazdu – czy np. ma niską podłogę itp. Już wcześniej w części autobusów pojawiły się kamery monitoringu, których będzie przybywać.
Są także złe wiadomości dla pasażerów. Z powodu paliwowej drożyzny MPK ponosi straty znacznie większe, niż zakładano. Za pierwsze półrocze 2012 przekroczyły one kwotę 500 tys. zł. Wcześniej liczono, że w całym roku nie będą wyższe niż 150 tys.
– Okazało się, że ceny paliw poszły o wiele bardziej w górę, niż zakładaliśmy, stąd różnica w tych szacunkach – mówi prezes MPK. – Nie oznacza to jednak, że byt spółki jest zagrożony, funkcjonuje ona normalnie. W 2009 roku wypracowaliśmy nawet niewielki zysk i byłby on osiągany w następnych latach, gdyby nie tak gwałtowne podwyżki cen oleju napędowego.
Niewykluczone, że na pokrycie części strat już wkrótce złożą się pasażerowie. ZKM zapowiada, że jeśli w przetargu na obsługę linii miejskich, który ma być ogłoszony w tym miesiącu, startujący w nim przewoźnicy ogłoszą wyższe stawki – wyższe w konsekwencji mogą się okazać również ceny biletów.
Mowa jest nawet o górnej granicy 40 gr w przypadku zwykłego jednorazowego biletu (obecnie 2,40 zł); wiele zależeć będzie jeszcze od tego, ile zechce dołożyć do komunikacji miejskiej samorząd.

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o