Pierwszy elektrobus za trzy lata

0
292
Wkrótce znikną małe mercedesy, hybrydy, które w Tarnowie nie w pełni się sprawdziły | fot. Paweł Topolski
REKLAMA

Kiedy tekst ten trafi do czytelników, już prawdopodobnie zostanie rozstrzygnięty kolejny przetarg, organizowany w tarnowskim MPK, na zakup niewielkich miejskich autobusów, które dobrze sprawdzają się na wąskich osiedlowych uliczkach. W związku z tym wkrótce znikną małe mercedesy, hybrydy, jakie w Tarnowie nie w pełni się sprawdziły. Hybryd Tarnów nie zamierza już kupować w przyszłości.

REKLAMA

W czasie, gdy przygotowywaliśmy ten materiał do druku, przetarg nie był jeszcze rozstrzygnięty, ale było już wiadomo, kto go wygra… Mówiło się o firmie Scania Polska. Skąd ta pewność?
Okazało się, że kiedy MPK ogłosiło przetarg na zakup 5 autobusów w wersji midi, do Tarnowa napłynęła tylko jedna oferta. To była oferta spółki Scania.
– Scania wydaje się najbardziej liczącym producentem krótszych autobusów miejskich, w rezerwie pozostają ewentualnie dość drogie Iveco oraz mało znani producenci azjatyccy – informuje Jerzy Wiatr, prezes MPK w Tarnowie.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa pięciu autobusów miejskich o długości 10‑11 m. Pojazdy muszą być fabrycznie nowe (wyprodukowane w 2020 r.), niskopodłogowe i napędzane CNG, a jednocześnie spełniające normę emisji spalin Euro 6. Scania Polska, która jako jedyna przedstawiła propozycję transakcji – wyceniła swoje pojazdy na ponad 6,6 mln zł brutto.

Nie polubiliśmy hybryd

Według branżowego portalu Transport Publiczny pl, szwedzka wytwórnia zaoferowała roczną gwarancję na cały autobus, 10 lat na poszycia zewnętrzne nadwozia w ramach ochrony przeciwkorozyjnej, 5 lat na powłoki lakiernicze, 5 lat na układ napędowy pojazdu, co najmniej 10 lat na aktualizację oprogramowania serwisowego. Ogumienie objęte jest gwarancją na przebieg 100 tys. kilometrów.
– Potrzebujemy pewną liczbę krótszych, do 10‑11 metrów, autobusów tam, gdzie trasy wyznaczają wąskie osiedlowe ulice – wyjaśnia prezes Wiatr. – Obecnie dysponujemy między innymi dwunastoma mercedesami, które mają napęd hybrydowy. To skomplikowana konstrukcja, jaka, naszym zdaniem, w autobusach nie bardzo się sprawdza. W dodatku nie są one tak ekonomiczne, jak wcześniej zakładano, także znacznie droższe od pojazdów wyposażonych w instalację CNG czy silnik Diesla. W przyszłości nie zamierzamy kupować hybryd.
Wraz z zakupem kolejnych pojazdów mercedesy hybrydy, model 0520, które w Tarnowie były eksploatowane od 2008 roku, powoli będą znikać. Do wiosny przyszłego roku w służbie pozostaną trzy ostatnie egzemplarze.

Nowe baterie

Nie wszędzie jednak hybrydy, które jednocześnie wyposażane są w silniki spalinowe i elektryczne, straciły łaskę. W ubiegłym roku Volvo dostarczyło MPK w Krakowie 12 hybrydowych „przegubowców”, autobusy o takim napędzie użytkowane są również w Warszawie, Tarnowskich Górach, Jeleniej Górze, Krośnie, Inowrocławiu, Białymstoku, Sosnowcu i innych miastach.
MPK w Tarnowie obecnie stawia przede wszystkim na gaz ziemny (CNG). Na razie zwleka z zakupieniem autobusu elektrycznego.
– Czekamy na wdrożenie do użytkowania baterii najnowszej generacji, bardziej wydajnych, tak, aby po jednym ładowaniu można było przejechać autobusem minimum 300 kilometrów. Z naszych obserwacji wynika, że za tymi oczekiwaniami dość prędko podążają np. Mercedes i MAN. Jeśli wszystko dobrze pójdzie, pierwszy elektryczny autobus pojawi się w Tarnowie za 2‑3 lata – przypuszcza Jerzy Wiatr.

Druga młodość MPK

Niedawno MPK w Tarnowie rozstrzygnęło przetarg na zakup jednego 12‑metrowego autobusu, napędzanego CNG. W tym przypadku napłynęła również tylko jedna oferta – z firmy Scania. Wcześniej organizowany był przetarg dotyczący zakupu 5 nowych pojazdów.
Finalizowany jest również przetarg związany z planami nabycia autobusu używanego, także „gazowca”.
– Chodzi nam o autobus standardowej długości, jeszcze w miarę nowy, nie starszy niż trzyletni. Do przetargu zgłosiły się trzy firmy: Mercedes, Scania i MAN.
W każdym przypadku MPK zwraca uwagę, aby kupowany autobus dysponował dużą mocą agregatu dla zapewnienia wysokiej wydajności systemu schładzającego wnętrze pojazdu. Latem w niektórych autobusach miejskich jest z tym problem.
Do wiosny przyszłego roku pojawi się kolejnych 6 autobusów, w tym pięć fabrycznie nowych. W tych i wszystkich pozostałych pojawi się zapowiadana już przez MPK nowość: możliwość kupowania biletu za pośrednictwem karty płatniczej.
Średni wiek taboru komunikacji miejskiej w Tarnowie wynosi obecnie ok. 6 lat, co stanowi jeden z najlepszych wskaźników w kraju. Zakup nowych autobusów dofinansowały fundusze unijne.

REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o