Pojedziemy autobusem elektrycznym

0
200
Obecnie ponad 70 proc. taboru wykorzystywanego przez MPK spełnia obowiązujące europejskie normy ekologiczne – są to autobusy z silnikami Diesla lub CNG
REKLAMA

MPK chce również kupić pierwszy autobus elektryczny, ale taki, który właściwie sprawdzałby się w tarnowskich warunkach.
W latach 2017 – 18 spółka MPK zrealizowała największe w swoich kilkudziesięcioletnich dziejach zakupy nowego taboru. Pozyskane przez spółkę fundusze unijne umożliwiły 33-milionowe dofinansowanie całej transakcji. Na trasy wyruszyło łącznie 40 nowoczesnych autobusów, które wyeliminowały z dróg stare jelcze, czasem już ponad 20-letnie, mało ekologiczne pojazdy. To jednak nie wystarczało, by problem taboru całkiem rozwiązać. Wieloletnie zaniedbania w tej sprawie narosły do tego stopnia, że nadal trzeba podejmować starania o możliwości zakupu kolejnych autobusów.

REKLAMA

Pojazd extra
– Już złożyliśmy do urzędu marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie zakupu 5 fabrycznie nowych autobusów, a ocena tego wniosku przewidywana jest na czerwiec – informuje Jerzy Wiatr, prezes spółki MPK w Tarnowie. – W tym przypadku chodzi nam o autobusy mniejsze, długości około 9‑10 metrów, z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG). Obecnie mamy kilka podobnych, nowych, ale są też starsze, w znacznym stopniu wyeksploatowane, zwłaszcza mercedesy hybrydowe, które służbę u nas rozpoczęły w 2008 roku, lecz już jako pojazdy używane.Wartość tego wniosku, który uwzględnia ponadto zakup systemów elektronicznych, wynosi 11,6 mln, a kwota dofinansowania, o jaką stara się MPK – to ok. 8 mln zł.Dzięki oszczędnościom poczynionym przez MPK przy realizacji wspomnianego dużego projektu spółka będzie mogła liczyć na pieniądze, które zostaną przeznaczone na zakup dodatkowego sporego autobusu, 12-metrowego. MPK na razie nie chce zdradzać szczegółów tej inwestycji; przypuszczalnie chodzi o pojazd najnowszej generacji, hybrydę, której głównym napędem będzie instalacja CNG. Różni producenci zaskakują coraz większą liczbą nowych rozwiązań konstrukcyjnych, w których w parze mają iść ekologia i niezawodność. Tarnów z uwagą śledzi te techniczne nowinki, analizuje ceny.

Tylko ekologia
– Trzeba zawczasu myśleć o nowych pojazdach, ponieważ czas szybko leci, a wraz z nim starzeją się autobusy. Na przykład otokary, wydawałoby się, że nie tak dawno kupione, mają już po 8‑9 lat i całkiem spore przebiegi. Cały czas trzeba mieć na uwadze wymianę taboru – podkreśla prezes Wiatr. – Tym bardziej że nowe regulacje unijne, przewidziane na najbliższe lata, będą wymuszać na firmach transportowych eksploatację tylko pojazdów ekologicznych – „elektryków” bądź innych, z napędami alternatywnymi. To ma być restrykcyjne prawo, jeszcze bardziej wymagające od naszej rządowej ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Możliwe, że wraz z pojawieniem się regulacji dotyczących transportu ekologicznego pojawią się również nowe możliwości dofinansowania jego zakupu. Wymiana taboru starszego na nowy, który odpowiada wyzwaniom współczesności, jest bardzo kosztownym przedsięwzięciem i bez wsparcia z zewnątrz wiele firm transportowych w mniejszych miastach nie będzie w stanie sobie poradzić.

Będą też używane
MPK bierze pod uwagę zakup pierwszego autobusu elektrycznego, ale czeka na pojawienie się jego innej, bardziej ekonomicznej wersji.
– W przyszłym roku firma Mercedes ma zaprezentować autobus elektryczny z nową baterią, która w warunkach tarnowskich pozwalałaby wykonać całodzienną pracę przy jednym ładowaniu ogniwa. Zakup takiego „elektryka” już poważnie można brać pod uwagę.Na razie Tarnów skłania się przede wszystkim ku autobusom CNG. W planach jest zakup pięciu używanych pojazdów, 12-metrowych, które również będą napędzane sprężonym gazem ziemnym. Spółka zaznacza, że nie będą to autobusy leciwe, lecz jeszcze w miarę nowe, kilkuletnie.Obecnie ponad 70 proc. taboru wykorzystywanego przez MPK spełnia obowiązujące europejskie normy ekologiczne – są to autobusy z silnikami Diesla lub CNG. Wszystkie mają klimatyzację, niską podłogę oraz monitoring. Szacuje się, że w ciągu najbliższych dziesięciu lat Tarnów wymieni 29 autobusów, ale już teraz jego tabor miejski należy do najnowocześniejszych w kraju. Jeszcze dziesięć lat wstecz tabor ten, w skład którego wchodziły m.in. jelcze berliety, zaliczany był do najstarszych w Polsce. Obecnie MPK ma na stanie około 90 autobusów.

REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o