Bezpiecznie na dwóch kółkach

0
218
Bezpiecznie-na-dwoch-kolkach

Bądź widoczny!
Widoczność dla innych uczestników ruchu drogowego jest jedną z kwestii kluczowych dla bezpieczeństwa. Różnego rodzaju światła stanowią trzy spośród pięciu elementów wyposażenia wymienianych w rozporządzeniu ministra infrastruktury jako obowiązkowe dla każdego roweru. Niezbędne jest co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej z przodu oraz dwa czerwone światła z tyłu –odblaskowe w kształcie innym niż trójkąt i jedno światło pozycyjne. Dodatkowo, jeśli konstrukcja jednośladu uniemożliwia sygnalizowanie zmiany kierunku jazdy ręką, konieczne są kierunkowskazy.
Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo, zalecane jest również stosowanie odblaskowej odzieży, akcesoriów i innych tego rodzaju nadprogramowych elementów wyposażenia. W tym zakresie przykład warto brać z najlepszych.
– W tym roku nowe, odblaskowe koszulki treningowe założyli zawodnicy naszego teamu. Jak pokazują ostatnie miesiące, dobrze widoczne stroje pozytywnie wpływają na bezpieczeństwo kolarzy podczas treningów odbywających się przecież w bardzo zróżnicowanych warunkach – zarówno, jeśli chodzi o pogodę, jak i porę dnia – mówi Yaroslav Popovych, dyrektor sportowy teamu kolarskiego Trek‑Segafredo. – Szczególnie wtedy, gdy widoczność jest ograniczona na przykład ze względu na mgłę, opady czy późną porę, widoczne z daleka koszulki w jaskrawych, odblaskowych kolorach okazują się być bardzo przydatne.
Dla amatorów sportów rowerowych jest to szczególne istotne wyposażenie, gdy poruszają się poza terenem zabudowanym. Jak się okazuje, obowiązek noszenia odzieży odblaskowej na rowerze wprowadzono na przykład we Francji i na Litwie. Odpowiednie koszulki lub kamizelki są wymagane prawem poza terenem zabudowanym i po zmroku. W naszych realiach dla własnego bezpieczeństwa warto pamiętać, że odblaski powinny być częścią ubioru lub zostać zamontowane w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
Prócz wspomnianych wyżej elementów oświetlenia, wymagane prawem wyposażenie roweru obejmuje „co najmniej jeden skutecznie działający hamulec” oraz „dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku”. Jednak odpowiednie wyposażenie to jedno, a techniczny stan pojazdu to drugie. Dlatego wszystkim czynnym amatorom dwóch kółek zaleca się, by raz na sezon wykonać gruntowny przegląd– wyczyścić i nasmarować łańcuch, dopompować koła, wyregulować hamulce i przerzutki. A przede wszystkim naprawić wszelkie ewentualne usterki powstałe po poprzednim sezonie.

REKLAMA

Głowa jest tylko jedna
Kask nie jest w Polsce obowiązkowym elementem wyposażenia rowerzysty. Jednak i w tym przypadku warto korzystać z wiedzy i doświadczeń tych, którzy kolarstwem zajmują się zawodowo.
– W przypadku kolizji kask zmniejsza ryzyko poważnych urazów głowy o niemal 70%. O 33% redukuje natomiast zagrożenie uszkodzeń twarzy – mówi Nino Daniele, lekarz teamu kolarskiego Trek‑Segafredo. – Jest oczywistym elementem wyposażenia w świecie wyścigów wyczynowych i nikt nie kwestionuje jego niezbędności – dodaje. Aby kask spełniał swoją funkcję, ważne jest, by został dobrze dobrany – zarówno pod kątem rozmiaru, typu oraz dodatkowych akcesoriów, w które został wyposażony. W zależności od tego, gdzie i w jaki sposób jeździmy na rowerze, wybierać możemy pomiędzy modelami mtb, szosowymi, a nawet full‑face, przypominającymi kaski wykorzystywane w motocyklowym enduro.

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o