Świat na dwóch kółkach

0
97
Na drogach zaroiło się od motocykli i rowerów…
REKLAMA

O rowerzystach pędzących czasami na złamanie karku ulicami miasta wiedzą dobrze w Straży Miejskiej w Tarnowie. Zapewniają, że strażnicy reagują stanowczo i jeśli trzeba wymierzają mandaty. Szaleńcy na dwóch kółkach nie powinni czuć się bezkarnie także dlatego, że Tarnów przemierzają patrole rowerowe straży miejskiej i łamiący przepisy mają nikłe szanse na ucieczkę.
Szczególnie dokuczliwa dla innych użytkowników bywa jazda po chodnikach. Policjanci słyszą niekiedy od winowajców, że „jazda po chodniku stwarza przecież mniej zagrożeń niż po jezdni”. Przypominają więc, że jazda chodnikiem jest generalnie zabroniona (z paroma wyjątkami), a rowerzyści są zawsze zobowiązani do zachowania szczególnej ostrożności i ustępowania pieszym. Innym grzechem rowerzystów jest częste lekceważenie zakazu wjazdu na przejścia dla pieszych. – Przed pasami należy zejść z roweru i przeprowadzić go na drugą stronę ulicy, za nieprzestrzeganie tej zasady grozi stuzłotowy mandat – przestrzega policja. Jeszcze bardziej bolesne, a niekiedy śmiertelne konsekwencje ma brak obowiązkowego oświetlenia roweru po zmierzchu zarówno na drodze publicznej jak i rowerowej ścieżce.
Rowerowa turystyka i rekreacja stają się coraz bardziej popularną formą aktywności. Z myślą o nich powstają bezpieczne ścieżki rowerowe i towarzysząca im infrastruktura, także na terenach wiejskich. W powiecie tarnowskim np. postawiono dotąd dziesięć wiat dla zmęczonych długim pedałowaniem. Amatorów przemierzania świata na rowerach jest coraz więcej – dla nich budowana jest obecnie sieć tras w Małopolsce, stanowiąca integralną część sieci EuroVelo.
Budową głównych tras zajmuje się województwo małopolskie zgodnie z projektem zintegrowanej sieci szlaków rowerowych o długości ponad sześciuset kilometrów. Z ośmiu tras dwie najdłuższe to: ponad 260‑kilometrowy odcinek europejskiej EuroVelo i ponad 250‑kilometrowa trasa VeloDunajec, biegnąca doliną Dunajca m.in. przez Zakliczyn, gdzie wyznaczono węzeł szlaków rowerowych. Mają one umożliwić wygodne podróżowanie jednośladem po Małopolsce i połączenia z innymi regionami, krajami Europy.
Obok nich powstaje sieć lokalnych ścieżek dla cyklistów, które mają łączyć się bezkolizyjnie z europejskimi szlakami. W subregionie tarnowskim wytyczonych zostanie ok. tysiąca kilometrów tras i będą elementem powiązanej ze sobą sieci służącej polskiej i międzynarodowej turystyce rowerowej. Część unijnej dotacji zostanie przeznaczona na wykonanie drobnej infrastruktury w postaci: miejsc postojowych, stojaków na jednoślady, wiat odpoczynkowych itp.

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

  Ustaw powiadomienia  
Powiadom o