Kolejką wąskotorową po Tarnowie

0
Podwójny tunel kolejki wąskotorowej przy ul. Grunwaldzkiej
Podwójny tunel kolejki wąskotorowej przy ul. Grunwaldzkiej. Przez jego prawą część przebiegało torowisko. W lewej nadal płynie Strusinka | Fot. Dawid Drwal TEMI
REKLAMA

Jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku na południu Tarnowa natrafić można było na liczne pozostałości po jednym z najdłużej funkcjonujących systemów wąskotorowych w regionie. Gdzie i do czego wykorzystywano niewielkie lokomotywy z małymi wagonikami? Czy współcześnie eksploatacja wąskotorowych kolejek miałaby jeszcze sens?

Tarnów z niejednej słynął kolei…

Na peronie tarnowskiego dworca pierwszy pociąg pojawił się w 1852 r. w czasie uroczystego otwarcia ukończonego odcinka kolei żelaznej, który wówczas kończył się w Dębicy. W następnych latach, głównie na przełomie XIX i XX w., kolej była intensywnie rozwijana.

Do wielu elementów rozbudowywanej infrastruktury państwowej magistrali wykorzystywano kolejki wąskotorowe. – Dzięki niższym kosztom budowy oraz możliwości wykonywania ostrzejszych łuków i podjazdów, torowiska wąskotorowe były optymalnym rozwiązaniem w okresie, gdy transport samochodowy dopiero się rozwijał, a budowa układów normalnotorowych była nieopłacalna. Stąd powstawały nawet torowiska wąskotorowe, których okres istnienia był powiązany z realizacją konkretnych inwestycji (np. w trakcie większych prac ziemnych, czy wydobywania kopalin) – pisze Krzysztof Galas, pasjonat tarnowskiej kolei, autor opracowania pt. „Tarnowskie kolejki wąskotorowe”.

REKLAMA (2)
REKLAMA (3)
To tylko fragment tekstu…
temi
Cały artykuł dostępny tylko dla subskrybentów.
Wykup nielimitowany dostęp BEZ REKLAM do wszystkich treści i wydań elektronicznych tygodnika TEMI. Sprawdź dostępne pakiety.
Jesteś już subskrybentem? Zaloguj się

Obserwuj nas na Google NewsBądź zawsze na bieżąco - wejdź na Google Wiadomości i zacznij obserwować nasze newsy.


REKLAMA
Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Opinie w treści
Zobacz wszystkie komentarze