Mapy dla „samodzielnych” samochodów

0
Mapy dla samodzielnych samochodow
Specjalnie wyposażone samochody firmy TomTom regularnie przemierzają drogi i dokonują dokładnych pomiarów nowych ulic i tras, aby dzięki nim mogły powstać mapy dla automatycznych samochodów
REKLAMA

TomTom zajmie się opracowywaniem map, natomiast Bosch, bazując na rozwoju systemów, będzie określał wymagania dotyczące ich dokładności i zawartości. Pierwsze wersje map są już wykorzystywane przez Boscha w prototypowych modelach zautomatyzowanych pojazdów testowanych na autostradzie A81 w Niemczech oraz międzystanowej I280 w USA. – Samochody zautomatyzowane będą mogły jeździć po autostradach od roku 2020 tylko dzięki bardzo dokładnym mapom – mówi członek zarządu Bosch, dr Dirk Hoheisel.
– Do końca 2015 planujemy wprowadzenie dla samochodów zautomatyzowanych bardzo dokładnych map wszystkich autostrad i dróg podobnej klasy w Niemczech – dodaje Jan Maarten de Vries, zastępca prezesa ds. motoryzacji w firmie TomTom. – Następnie przygotujemy mapy dróg w Europie i Ameryce Północnej.

Samochód „myśli” z mapą
Mapy dla systemów zautomatyzowanej jazdy różnią się od map stosowanych w obecnych urządzeniach nawigacyjnych przede wszystkim z dwóch względów. Oprócz znacznie większej dokładności (co do decymetrów, a nie metrów), mapy do zautomatyzowanej jazdy składają się z wielu warstw. Podstawowa warstwa nawigacyjna służy do obliczania trasy przejazdu z punktu A do punktu B oraz ustalania kolejności mijanych ulic. Przy pomocy warstwy lokalizacyjnej zautomatyzowany samochód precyzyjnie określa swoją pozycję na pasie ruchu. W tym celu porównuje on na przykład informacje dotyczące obiektów, otrzymywane za pośrednictwem czujników otoczenia, z odpowiednimi informacjami w warstwie lokalizacyjnej mapy. W ten sposób pojazd określa swoją pozycję względem tych obiektów. Górna warstwa planowania zawiera, oprócz wszystkich atrybutów – oznaczeń poziomych na drodze, znaków drogowych lub ograniczeń prędkości – m.in. także informacje dotyczące topografii, na przykład promienie zakrętów i stopień nachylenia. Z pomocą warstwy planowania samochód poruszający się w trybie automatycznym decyduje na przykład o tym, kiedy należy zmienić pas ruchu.

REKLAMA (3)

Dokładne dane, dokładne „decyzje”
Istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu zautomatyzowanej jazdy mają aktualne dane kartograficzne. Informacje dotyczące korków, wypadków, prowadzonych robót drogowych lub ograniczeń prędkości muszą być aktualne i dostarczane w porę. Tylko wtedy samochód może z wyprzedzeniem opracować najlepszą strategię jazdy. Bosch i TomTom koncentrują się na kilku elementach, które pozwolą utrzymać aktualność map: flota samochodów TomTom będzie nadal regularnie przemierzać drogi i dokonywać dokładnych pomiarów nowych ulic i tras. Aby wykrywać także okresowe zmiany w ruchu ulicznym, jak na przykład korki czy nowo ustawione znaki drogowe, TomTom i Bosch planują wprowadzić na drogi pojazdy wyposażone w odpowiedne czujniki. Pozyskane w ten sposób informacje o bieżącej sytuacji na drogach będą przekazywane na serwer, weryfikowane i nanoszone na cyfrowe mapy. Następnie dane będą udostępniane pojazdowi poruszającemu się w trybie automatycznym. Dzięki temu pojazd otrzyma informacje wykraczające poza możliwości oferowane przez czujniki otoczenia.

REKLAMA (2)
Obserwuj nas na Google NewsBądź zawsze na bieżąco - wejdź na Google Wiadomości i zacznij obserwować nasze newsy.


REKLAMA
Ustaw powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Opinie w treści
Zobacz wszystkie komentarze